Jak egzekwować reklamację?

Kupiłaś bubel? Buty, które się rozpadły? Masz pełne prawo do wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy.
Jak egzekwować reklamację?
02.10.2008

Do niedawna można się było spotkać z kartkami, które widniały na drzwiach sklepów: „Reklamacji nie uwzględnia się” lub „Reklamacje uwzględnia się do roku od zakupu towaru”. To niezgodne z prawem!

Masz pełne prawo do reklamacji do dwóch lat od daty zakupu.

Musisz jednak spełnić kilka bardzo ważnych warunków. Przy reklamacji niezbędne jest posiadanie paragonu. To pierwszy i najważniejszy krok. Kolejnym wymogiem jest zgłoszenie nieprawidłowości z towarem w czasie do dwóch miesięcy od momentu jego zakupu.

W przypadku, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić wady zakupionego towaru, należy złożyć pisemną reklamację, w dwóch egzemplarzach. Jeden z dokumentów należy pozostawić w sklepie, drugi zabrać ze sobą.

Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć nam na reklamację w ciągu 14 dni. Brak odpowiedzi oznacza, że sprzedawca uznał żądanie doprowadzenia towaru niezgodnego z umową do stanu zgodnego z umową, czyli do jego naprawienia lub wymiany na nowy.

O zwrot pieniędzy możemy występować, jeśli wady uniemożliwiają nam korzystanie z towaru oraz gdy wymiana lub naprawa są niemożliwe. Pamiętaj także, że sprzedawca, o ile w końcu rozpatrzy pozytywnie naszą reklamację, musi to zrobić według opinii rzeczoznawcy. Rzeczoznawca zwykle nie uznaje reklamacji. Uszkodzeniem towaru obarcza najczęściej użytkownika. Co prawda, w przypadku kłopotów z butami możemy zwrócić się do Centralnego Laboratorium Przemysłu Obuwniczego w Krakowie (skrót CELAPO) o wydanie niezależnej opinii, ale musimy pamiętać, że jest to usługa płatna, w wysokości około 80 zł. Sklep zwróci nam koszty jedynie w przypadku potwierdzenia roszczeń. Masz pełne prawo do wglądu w opinię rzeczoznawcy.

W razie dalszych problemów z nieuczciwym sprzedawcą czy powołanym przez niego rzeczoznawcą, możesz zgłosić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Dodatkowe informacje uzyskasz, dzwoniąc na bezpłatną infolinię konsumencką 0 800 008 008.

Polecane wideo

Komentarze (31)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 04.05.2016 14:47
Nie polecam zakupu obuwia w sklepach WOJAS w przypadku droższych butów rzeczoznawca odrzuca reklamację uzasadniając ją uszkodzeniem mechanicznym - w jaki sposób nie podaje. W moim przypadku były to buty damskie na grubej podeszwie - trzewiki . Zostały zakupione 31.08.2015 i po paru miesiącach pękły spody w obu butach. - zaznaczam ,że przez miesiące zimowe nie były użytkowane. Moim żądaniem była wymiana obuwia na nowe . Jeszcze podczas rozpatrywania reklamacji zadzwoniono do mnie z zapytaniem czy wspomniane obuwie może być naprawione - odmówiłam. Okazało się później ,że gdybym zgodziła się na naprawę to reklamacja została by uwzględniona a tak nic z tego. Czy to nie jest czasem jawne przyznanie się do uznania reklamacji ? W przypadku problemów z obuwiem polecam CENTRALNE LABOLATORUIM OBUWNICZE W KRAKOWIE przy ulicy Zakopiańskiej 9, Telefon:12 266 65 22 Koszt ekspertyzy ok 80 ,- Moim zdanie mwarto
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 29.05.2015 11:16
Katowice sklep zebra w silesji kupiłam buty za 400 zł po pół godzinie chłodzenia pękły .... reklamacji nie uwzględniono a dodam że przyniosłaM je w dniu kupna do reklamacji.... masakra nie kupujecie tam nic!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 07.11.2012 18:28
Tutaj wpisz treść komentarza do Jak egzekwować reklamację? ...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 07.11.2012 18:26
ja ze sklepu w Meritum w Panoramie Góreckiej w Poznaniu jestem b. zadowolona , kupiłam tam dużo par butów dla siebie i rodziny i jest ok , miałam nawet jedną reklamację ( szpilki które kupiłam w sklepie wydawały się jednakowe , jednak w świelte dziennym minimalnie różniły się kolorem ) reklamacja została uznana na drugi dzień Pani zwróciła mi pieniądze także moim zdanie wszystko zależy od chęci i wady która jest
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 02.05.2011 23:59
Też odradzam sklep Meritum w Panoramie Góreckiej w Poznaniu. Panie bardzo zachwalają buty, potrafią wyśmienicie nakłaniać do zakupu, ale niestety nie przyjmują zwrotów (1 dzień po zakupie, obuwie oczywiście nieużytkowane). Podejście Meritum jest zaskakujący tym bardziej, że w innych sklepach nie ma problemu ze zwrotami. W Meritum kupiłam już kilka par butów dla siebie i rodziny. Po ostatnim doświadczeniu z nieprzyjęciem zwrotu jestem pewna, że już nie będę ich klientką...a ostrzegała mnie przed tym sklepem koleżanka, która miała problemy z reklamacją farbującego obuwia. Trzeba słuchać rad koleżanek:). Meritum w Hali Góreckiej mówię NIE!
odpowiedz

Polecane dla Ciebie