Podróżowanie kiedyś i dziś. Jak zmieniło się w ciągu ostatnich kilku dekad?

Śledzimy niełatwą historię turystyki z perspektywy jednego z najstarszych biur podróży w Polsce.
Podróżowanie kiedyś i dziś. Jak zmieniło się w ciągu ostatnich kilku dekad?
fot. iStock
14.10.2020

W 1965 roku ktoś wpadł na pomysł, aby zorganizować kurs pilotów wycieczek zagranicznych przy Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie. Jednak to dopiero 12 czerwca 1981 roku formalnie powstało Biuro Turystyki ZNP LogosTour. Na polskim rynku działa ono od 39 lat, a już za kilka miesięcy będzie obchodzić swoje 40. urodziny. Jeśli zastanawiacie się, jak wyglądało podróżowanie w minionych czasach ten artykuł z pewnością Was zainteresuje.

Narodziny pasji

Na początku lat 80. XX wieku z inicjatywy Związku Nauczycielstwa Polskiego powstało Biuro Turystyki LogosTour. Był to wówczas odzew na zapotrzebowanie nauczycieli i środowisk oświatowych na podróże po Polsce i poza jej granicami. Oczywiście w tamtych czasach niewiele osób mogło o tym marzyć, a co dopiero zrealizować swoje plany  o zagranicznych podróżach.

Historia powstania biura swoimi korzeniami sięga czasów, kiedy grupa pasjonatów podróżowania zapragnęła umożliwić poznawanie świata nauczycielom stowarzyszonym w Związku Nauczycielstwa Polskiego. W owym czasie był to pomysł odważny i inspirujący, ale również szalony. Organizacja zagranicznego wyjazdu wymagała wiele pracy, starań a przede wszystkim dopełnienia skomplikowanych formalności. Głód wiedzy o świecie i pragnienie poznawania innych kultur było jednak ogromne, a tym, którzy dążyli do odkrywania świata, udawało się pokonać każdą trudność.

Działalność Biura Turystyki LogosTour zawsze cechowała inicjatywa kulturowo-poznawcza. Sam wyraz logos oznacza „słowo” i symbolizuje naukę oraz wiedzę. Klientami  początkowo byli nauczyciele i pracownicy oświaty, z czasem jednak biuro otworzyło swoją działalność dla każdego, kto marzył o dalekich wyprawach i niesamowitych przeżyciach.

Działalność turystyczna w czasach PRL

Rozpoczynanie działalności w tamtych czasach z pewnością nie było łatwe, szczególnie jeśli chodzi o turystykę międzynarodową. Na biurze, które chciało realizować wyjazdy zagraniczne, ciążyły duże obostrzenia, lecz dzięki zaangażowaniu, intensywnej pracy, determinacji i pasji pracowników Biura Turystyki LogosTour pierwsze zorganizowane grupy wyjechały do Bułgarii, Rumunii, Jugosławii, Związku Radzieckiego i na Węgry. Na mapie tych podróży była też oczywiście Polska. Większość turystów właśnie dzięki LogosTour po raz pierwszy w życiu przekroczyła wówczas granice naszego kraju, odkrywając w sobie pasję do poznawania świata.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

Przy organizowaniu wyjazdów zagranicznych lista trudności do pokonania była bardzo długa. Aby móc zwiedzać zarówno kraje Europy, jak i świata, do których dostęp nie był tak oczywisty, jak jest obecnie, turyści musieli posiadać paszporty czy wizy, a ich otrzymanie nie było wcale łatwe. Kolejnym warunkiem do spełnienia było posiadanie książeczki walutowej z ograniczonym limitem. Ponadto, w tamtych czasach nie było takiej dostępności połączeń lotniczych ani możliwości wypożyczenia autokarów spełniających odpowiednie standardy. W kronice biura, w jednym z artykułów, możemy przeczytać:

„Trasa mojej zagranicznej wycieczki prowadziła przez Czechosłowację, RFN, Szwajcarię do Francji, a z powrotem przez kraje Beneluxu, RFN, i NRD. Organizatorzy to Związek Nauczycielstwa Polskiego, którego członkiem jest moja mama oraz biuro turystyczne LogosTour. Podróżowaliśmy autokarem wynajętym z PKS-u mieszczącym 34 osoby, wcale nie luksusowym, ale przynajmniej niepsującym się podczas całej podróży.” (Listopad 1984 roku.)

Czytając te słowa, uśmiech sam pojawia się na twarzy. Z kolei w innym artykule pochodzącym z kroniki biura zatytułowanym „W świat z LogosTourem” możemy dowiedzieć się, jak kiedyś wyglądały zapisy na zagraniczną wycieczkę. Trudno to sobie wyobrazić, ale chcąc wybrać się w taką podróż, należało wziąć udział w rekrutacji! Obecnie wydawać by się mogło, że jest to nie do pomyślenia, a jednak kiedyś było to normą: „Dzięki pracy wielu działaczy związkowych rekrutacja na atrakcyjne wczasy lub wycieczki odbywa się pod kontrolą społeczną […] obecny system rekrutacji jako najkorzystniejszy, tak dla środowiska nauczycielskiego, jak i dla samego biura, powinien być kontynuowany.”

Nowe lądy na horyzoncie

LogosTour jest biurem, które jako pierwsze wprowadziło na polski rynek wiele kierunków. Jako pierwsze biuro w Polsce, LogosTour zorganizowało podróże do Egiptu oraz Izraela. W 1986 roku grupa turystów z Polski zwiedziła Chiny. Następnymi szlakami przecieranymi przez LogosTour były Indie, Nepal, Tajlandia i Australia, a nieco później RPA, Peru, Meksyk, Tajlandia, a także wiele innych. Cytując kolejny wpis z kroniki biura „Dla miłośników wschodniej egzotyki LogosTour ma nader interesującą propozycję – wyprawę do Indii. […] Jedną z najciekawszych form turystyki zagranicznej LogosTour są rejsy po Morzu Czarnym na trasie Odessa – Jałta – Noworosyjsk – Soczi – Batumi – Odessa.”

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

Cała naprzód

Przez niespełna 40 lat działalności LogosTour zyskało uznanie i renomę wśród  pasjonatów podróży i partnerów biznesowych na całym świecie. Biuro nieustannie udoskonala swoją ofertę i tworzy nowości turystyczne, chcąc realizować nawet najbardziej wyszukane marzenia podróżnicze.

Obecnie wiadomo, że cała branża turystyczna musiała wstrzymać swoje działania, lecz przed pandemią klienci biura najbardziej cenili wycieczki do Japonii. Biuro rokrocznie zabierało tam najwięcej turystów ze wszystkich biur w Europie Środkowo-Wschodniej. Innymi popularnymi kierunkami w ofercie było Peru i Boliwia, Meksyk, Australia z Nową Zelandią, a jeśli chodzi o bliższe kierunki – Malta, Szwajcaria i Finlandia.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

Z analiz prowadzonych przez biuro wynika, że ok. 70% uczestników wyjazdów to stali i lojalni klienci, którzy docenili produkt, rzetelność biura i dbałość o każdego z osobna. Biuro zjednoczyło sobie grupę uczestników, którzy wyjeżdżają nawet kilka razy w roku. Wśród tych wyjątkowych podróżników są także tacy, którzy z LogosTour związali się 30 lat temu i są z biurem do dziś.

LogosTour jest laureatem wielu nagród lecz dla pracowników biura najcenniejszą nagrodą jest zaufanie i zadowolenie klientów. Kilka nagród ma jednak dla biura szczególne znaczenie. Dwukrotnie Biuro Turystyki LogosTour otrzymało „Kryształowy Globus” – nagrodę Fair Play Polskiej Turystyki. Na swoim koncie mają też złotą statuetkę Lidera Polskiego Biznesu oraz Laur Klienta w kategorii Odkrycie Roku za produkt – „Podróże dla Koneserów”.

Właśnie wycieczki z tego cyklu są produktem, którym może poszczycić się biuro. Czym „Podróże dla Koneserów” różną się od innych ofert?  Są to wycieczki dla wytrawnych znawców rzeczy pięknych, wytwornych i wyjątkowych, prawdziwych smakoszy życia. To oferta skrojona na miarę bardzo wymagających klientów, oczekujących wyjątkowego standardu usług, wyszukanych, unikalnych atrakcji gwarantujących wielką przygodę, będących swoistą ucztą dla ducha, ciała i podniebienia. W ofercie biura dotychczas znajdowały się same perełki, między innymi podróż oszklonym pociągiem przez Alaskę lub pociągiem „Carska Rosja” przez osiem stref czasowych i dwa kontynenty! Oprócz tego na klientów biura czekają Brazylia, Argentyna i Chile wraz z pokazami samby i tanga w wykonaniu mistrzów tej dziedziny oraz wspaniałymi krajobrazami Ziemi Ognistej. W „Podróżach dla Koneserów” charakterystyczne jest też to, że biuro wyszukuje atrakcje, które nie są powszechnie dostępne. W skrócie można powiedzieć, że celem biura przy organizacji tych podróży jest to, aby klienci po powrocie do kraju pomyśleli sobie: „Tak, to była podróż mojego życia!”.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Biuro Podróży LogosTour (@logostourpl)

Niezależnie od wiodącej działalności biura, jaką jest organizacja wyjazdów zagranicznych, LogosTour prężnie rozwija się także w branży  hotelarskiej. W 2016 roku został otwarty Hotel Logos w Zakopanem znajdujący się w bliskiej odległości od Krupówek. Miejsce jest jednak na tyle zaciszne, by w spokoju cieszyć się wspaniałym krajobrazem Tatr wprost z hotelowego tarasu widokowego. Na początku 2020 roku został również na nowo otwarty Hotel Logos w Krakowie, który przeszedł gruntowny remont. Jego ogromną zaletą jest lokalizacja, dzięki której na Starym Mieście można znaleźć się w zaledwie kilka minut.

Mimo, że biuro ma do czynienia z ogromną konkurencją ponad czterech tysięcy innych biur podróży, to od lat we wszystkich znaczących rankingach znajduje się w pierwszej dziesiątce, a rozpatrując biura z polskim kapitałem – w pierwszej piątce. Choć światowa sytuacja związana z wirusem SARC-CoV2 zgromadziła czarne chmury nad działalnością wielu touroperatorów, biuro LogosTour optymistyczne patrzy w przyszłość.

„Jesteśmy jak statek na oceanie: czasami rozkoszujemy się piękną, słoneczną pogodą, innym razem stawiamy czoła sztormowej pogodzie występującej czasem na rynku turystycznym.”

 

Materiał partnera

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 14.10.2020 13:42
Ludzie teraz świadomiej podróżują, tak przynajmniej mi się wydaje. Na pewno w obecnych czasach jest łatwiej bo nawet samoloty enter air czy innych czarterowych linii latają w różnych kierunkach. Jest łatwiej się dostać do odległych miejsc, są ogromne bogate hotele czy opcja all inclusive. Wiele zmian w podróżowaniu zaszło.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie