Historia disco polo sięga lat 80. ubiegłego stulecia. Mało kto dziś pamięta, że początkowo mówiło się, że to „muzyka chodnikowa”. Disco polo największy rozkwit przeżywało w latach 90. – apogeum przypadło na lata 1995-1997. To wtedy powstały takie programy telewizyjne jak „Disco Relax” czy „Disco Polo Live”. Muzyka disco polo była wtedy tak popularna, że wykonawcy tanecznych kawałków angażowani byli podczas kampanii wyborczych – m.in. Aleksandra Kwaśniewskiego i Waldemara Pawlaka.
Z czasem jednak muzyka disco polo została wypchnięta na margines, a wielu zapowiadało upadek tego gatunku. Pod koniec lat 90. (od 1998 do 2001 roku) nastąpił przesyt disco polo, co zaowocowało gwałtownym spadkiem sprzedaży kaset i płyt z taką muzyką. Z telewizji zniknęły programy poświęcone disco polo, muzyka ta została bowiem uznana za symbol kiczu, tandety i prymitywizmu.
Wielkie odrodzenie
Od paru lat disco polo przeżywa jednak swoją drugą młodość. Mówi się o jego wielkim powrocie. Z cienia wyszły nagrywające przed laty zespoły, a programy telewizyjne poświęcone disco polo biją rekordy popularności. Od marca 2009 roku telewizja iTV wznowiła nadawany przed laty program „Disco Polo Live”, jednak jego emisja została wstrzymana w marcu 2011. „Disco Polo Live” i „Disco Relax” są obecnie emitowane w Polo TV. I to właśnie ta ostatnia stacja jest królową wśród wszystkich polskich stacji muzycznych.
Potem powstały kolejne kanały i programy. Po ponad tygodniu od startu pierwszy kanał muzyczny Telewizji Polsat „Disco Polo Music” pobił konkurencję, osiągając średni wynik 1,10 proc. wśród abonentów Cyfrowego Polsatu, wyprzedzając zarówno Polo TV, jak i Eskę TV. Widzami takich kanałów są miliony Polaków.
Eksperci śledzący rynek muzyczny zauważają, że wzrost zainteresowania gatunkiem disco polo przypadł na lata 2012-2013, w znacznej mierze dzięki popularności zespołu Weekend i ich przeboju „Ona tańczy dla mnie”.
Skąd taka popularność gatunku? „Disco polo wykorzystuje słabość medialnego popu. Dobra muzyka w Polsce przeniosła się do drugiego obiegu, nieczęsto gości w mediach” – stwierdził w rozmowie z Onetem Szymon Nożyński, dziennikarz muzyczny. Do ludzi przemawiają wpadające w ucho melodie, proste teksty, kolorowe teledyski. To jest muzyka, przy której ludzie po prostu dobrze się bawią.
Zespoły disco polo próbują swoich sił także poza granicami Polski i zdobywają popularność nie tylko wśród Polonii, ale również np. w Chinach, gdzie ogromną karierę zrobił zespół Bayer Full – miliony widzów przed telewizorami, kontrakt na 67 milionów płyt i tysiące na koncertach świadczą o wielkim sukcesie tego zespołu. W Polsce grupa Bayer Full sprzedaje ponad milion płyt rocznie.
Ewa Podsiadły-Natorska
Tłumy na koncertach
Ogromną popularnością cieszą się też koncerty i festiwale muzyki disco polo, których liczba uczestników rocznie liczona jest w setkach tysięcy.
„Słuchaczami disco polo są zarówno młodsi, jak i starsi, zarówno osoby, które dorastały przy muzyce disco polo, jak i ci, którzy zainteresowali się nią na fali obecnej popularności” – mówi agencji informacyjnej Newseria Marcin Matuszewski, prezes eBilet.pl. „Jako sprzedawca biletów na imprezy disco polo widzimy, że liczba takich wydarzeń rośnie i prawdopodobnie ten trend będzie podtrzymany w najbliższych latach. Prognozy są optymistyczne i wiele wskazuje na to, że imprezy, które w mijającym roku cieszyły się największym powodzeniem, w przyszłym zostaną powtórzone”.
Marcin Matuszewski podaje przykład ważnej dla branży imprezy, jaką jest Festiwal Muzyki Tanecznej w Ostródzie, który w 2014 roku zgromadził 50 tys. osób i był 19. odsłoną tego wydarzenia.
„Bez promocji w mediach na festiwal przyjeżdżają dziesiątki tysięcy osób i uczestniczą w tym show. Inne znaczące koncerty miały miejsce m.in. w Sali Kongresowej w Warszawie czy ostatnio w łódzkiej Atlas Arenie, gdzie odbył się festiwal Disco Fest, na który bilety wyprzedaliśmy w cztery tygodnie” – podkreśla prezes eBilet.pl.
Miłość w rytmie disco
Polo TV jest również producentem pierwszego w historii serialu poświęconego muzyce disco polo, pod tytułem „Miłość w rytmie disco”. Głównymi bohaterami serialu są Nikola, Paweł i Daro, pracownicy dyskoteki. Dla nich klub to miejsce pracy, dla pozostałych bohaterów to sposób na rozrywkę. Istotną rolę w serialu odgrywa muzyka dance i disco polo; są to liczne fragmenty autentycznych koncertów zrealizowanych przez Polo TV. Piosenkę promującą produkcję nagrał zespół Weekend. W serialowej dyskotece wszystko zaczyna się i kończy w rytmie disco.
Nie brakuje również celebrytów i znanych osób, które sięgają po konwencję disco polo. W kampanii do wyborów samorządowych 2014 hitem była piosenka promująca kandydata PO na stanowisko radnego sejmiku województwa mazowieckiego Leszka Ruszczyka. Zespół Redox, znany z takich przebojów jak „Zakochany klaun” czy „Jesienna dziewczyna”, nagrał utwór, w którym śpiewał: „Przyjaciela chcesz w sejmiku, to pamiętaj o Ruszczyku. Leszek to jest dobry gość, więc na niego oddaj głos. Jest rzecznikiem naszych spraw, na robocie swej się zna. Dobrem ludzi się kieruje, dużo robi, nie mądruje”. A piosenka miała wymowny tytuł – „Twój przyjaciel”.
Polacy kochają disco polo
Swoją piosenkę disco polo nagrał też Adam, uczestnik programu „Rolnik szuka żony”. Utwór „Oj Aniu, Aniu” jest już przebojem internetu. Bez muzyki disco polo nie może się zresztą odbyć żadne wesele – „Jesteś szalona” to obowiązkowy punkt każdej weselnej zabawy. Według badań TNS OBOP z 2008 roku („Preferencje muzyczne Polaków” na zlecenie agencji muzycznej STX Jamboree) Polacy kochają disco polo; uważają, że daje im radość, relaks i dobrą zabawę. Najchętniej słuchane gatunki muzyczne przez Polaków to pop, disco-polo i rock.