Lada chwila zmienisz swoje nastawienie do zakupów. Oto sekrety neuroekonomii

Będziesz zaskoczona!
Lada chwila zmienisz swoje nastawienie do zakupów. Oto sekrety neuroekonomii
Fot. Unsplash
23.12.2024

Robienie zakupów to dla nas czynność tak powszechna, że często w ogóle nie zastawiamy się nad jej istotą. Sięgamy po większość produktów niemalże automatycznie. Warto jednak zacząć zgłębiać mechanizmy, które kierują naszymi wyborami. To nierzadko marketingowa gra na emocjach. Oto najnowsze odkrycia badaczy działających w fascynującym polu neuroekonomii. Pomogą nam uniknąć zakupów robionych pod wpływem impulsu. 

Zobacz także: Czym jest technika niewidzialnej armii? Manipulatorzy stosują ją bardzo często

Jak zachowuje się mózg w trakcie zakupów?

Co sprawia, że jednych produktów podświadomie unikamy jak ognia, nie zapoznając się nawet z ich etykietami i składami, podczas gdy sięgamy po inne z wielką chęcią? Aby tego dociec, warto zagłębić się w pracę naszego mózgu. Jak zachowuje się w trakcie zakupów?

Wedle naukowców specjalizujących się w temacie neuropsychologii, kluczową rolę ogrywa w owym procesie prążkowanie brzuszne. Cóż to takiego? To innymi słowy część mózgu, która odpowiada za odczuwanie nagrody. Uaktywnia się już podczas przekroczenia progu sklepu i przechadzania się pomiędzy półkami. Wiele koncernów bierze to pod uwagę w trakcie tworzenia swoich produktów. Rzeczy mają wyglądać tak, abyśmy czuli, że robimy sobie prezent. Kuszenie wyglądem przedmiotu podkręca też retoryka, że w stu procentach na niego zasługujemy. 

Popularne firmy chętnie wykorzystują też inne interesujące wnioski neuroekonomistów. Biorą na tapetę także badanie wykorzystujące śledzenie ruchu gałek ocznych. I tak odkryto, że konsumenci są bardziej skłonni do nabycia jakiegoś produktu, jeżeli jest prezentowany pośród innych mu podobnych. Działają wówczas bardzo spontanicznie. To dlatego często umieszcza się razem obuwie bądź ubrania utrzymane w tym samym stylu. Jeśli owe rzeczy odbiegają od siebie estetyką, mamy większy mętlik w głowie. Nierzadko czujemy, że musimy zastanowić się lepiej nad danym zakupem.    

Zobacz także: Współuzależnienie w relacji. Oto, jakie mechanizmy kierują kobietami w typie „ratowniczek”

Polecane wideo

Od żywego Kena do żywej Barbie. Nowe zdjęcia Jessiki Alves
Od żywego Kena do żywej Barbie. Nowe zdjęcia Jessiki Alves - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie