Dzięki dostosowaniu witryny do oczekiwań Google, serwis może zajmować wysokie pozycje na słowa kluczowe, które najlepiej opisują dany biznes. W praktyce oznacza to, że na stronę mogą trafiać zainteresowani skorzystaniem z danej oferty. Co przemawia za SEO? Dlaczego warto optymalizować witrynę pod wymagania wyszukiwarek?
W Polsce witryny optymalizuje się przede wszystkim pod wymagania Google. Przyczyną jest zdecydowana dominacja tej wyszukiwarki nie tylko w naszym kraju, ale i na świecie. Według statcounter.com w Polsce korzysta z niej około 95% internautów, czyli ponad 28 mln mieszkańców naszego kraju.
Zatem w teorii można dotrzeć do zainteresowanych niemal każdym produktem i usługą. Jakie argumenty przemawiają za optymalizowaniem witryny pod wymagania wyszukiwarek? Jest ich wiele. Co więcej, w dużej mierze optymalizacja pod Google pokrywa się ze spełnianiem wymagań innych, dużo mniej popularnych wyszukiwarek. Sprawdźmy, jakie czynniki przemawiają za SEO.
Obecnie więcej internautów przegląda strony na urządzeniach mobilnych niż na komputerach. Według wspomnianego Statcounter powyżej 50% użytkowników korzysta z internetu na sprzętach przenośnych, zaś 44% używa desktopów, czyli komputerów stacjonarnych. Z tego względu trudno sobie wyobrazić, aby obecnie strona mogła być skuteczna biznesowo, jeśli nie dopasowuje się do ekranów o różnej wielkości. Gdyby tak było, środki wydawane na kampanie reklamowe mogłyby być przepalane. Internauta odwiedzi stronę, ale będzie mieć problem z wykonywaniem na niej podstawowych czynności, więc trudno, aby złożył zamówienie. Google oczekuje, że witryna będzie responsywna – to jeden z czynników rankingowych. O innych można przeczytać na stronie: https://smartbuzz.pl/uslugi/pozycjonowanie/pozycjonowanie-stron.
Google oczekuje, że użytkownik będzie mógł maksymalnie szybko przeglądać witrynę, a wymagania internautów pod tym kątem również stale rosną. Zatem optymalizując stronę, można jednocześnie osiągnąć dwie korzyści – zadowolić odbiorców i osiągnąć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Szybkość ładowania serwisu ma istotny wpływ na konwersję, tzn. na realizowanie przez witrynę określonych celów biznesowych. Im dłużej użytkownik czeka na załadowanie witryny, tym mniej prawdopodobne, że dokona zakupów w sklepie, czy wyśle zapytanie o ofertę. Według analizy przeprowadzonej przez Portent najwyższy wskaźnik konwersji osiągają te witryny, które ładują się do 2 sekund.
Strony internetowe składają się z wielu odnośników, które prowadzą do podstron produktowych, kategorii, wpisów blogowych, regulaminu, polityki prywatności i innych. Do każdej z nich powinny prowadzić linki wewnętrzne, co ułatwia robotowi wyszukiwarki indeksowanie zasobów strony, a także ma wpływ na widoczność w Google. Na takie odnośniki składa się przede wszystkim przemyślane menu. Użyte w nim nazwy powinny być przygotowane na podstawie słów kluczowych najczęściej wyszukiwanych przez zainteresowanych daną kategorią produktów. Poza tym muszą być jasne dla odbiorców.
Oprócz tego na wewnętrzne linkowanie składają się odnośniki w poszczególnych treściach, stopka i tzw. menu okruszkowe, które wyświetla odnośniki do kategorii nadrzędnych w stosunku do adresu URL. Dostosowanie tego elementu przynosi korzyści zarówno pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarkę Google, jak i pod użytkowników. Dzięki wewnętrznemu linkowaniu łatwiej mogą dotrzeć do oczekiwanych materiałów. Może to mieć wpływ na poziom konwersji.
Internauci, którzy czytają teksty w sieci, robią to inaczej niż np. w gazecie. Content w formie ściany treści nie ma szans zainteresować użytkowników. Najlepiej co kilka zdań rozpoczynać nowy akapit. W treści należy wykorzystać nagłówki od H1 do H6, a przeważnie od H1 do H3. Istotne elementy warto oznaczyć za pomocą znaczników <strong> i <em>, dzięki czemu uzyskamy efekt kursywy i zwrócimy uwagę robota wyszukiwarki na daną treść.
Tekst powinien mieć spis treści z odnośnikami prowadzącymi do poszczególnych części artykułu – przeważnie do nagłówków. Dzięki temu internauta łatwiej jest w stanie dotrzeć do tej części artykułu, która go interesuje. Natomiast Google może na tej podstawie wyświetlić pod wynikiem wyszukiwania z takiej strony dodatkowe odnośniki, które prowadzą bezpośrednio do tych nagłówków. W Google Search Console możesz nawet sprawdzić, ilu internautów kliknęło taki odnośnik.
Google od dawna promuje korzystanie z szyfrowanego połączenia przez strony WWW. Co to oznacza? Otóż dzięki temu połączenie między witryną a urządzeniem użytkownika jest szyfrowane. To powoduje, że przesyłane dane nie mogą być przejęte przez niepowołane do tego osoby ani zmienione. Adres witryn, które korzystają z szyfrowanego połączenia, zaczyna się od https://, zamiast http://. Serwisy bez tego rozwiązania są oznaczane przez Chrome jako niezabezpieczone. Według w3techs.com obecnie ponad 80% witryn korzysta z szyfrowanego połączenia.
W dużej mierze ten wynik zawdzięczamy wymaganiom Google. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania właściciele stron nie tylko dostosowali witryny do oczekiwań wyszukiwarki, ale także zwiększyli bezpieczeństwo użytkowników. Ma to kluczowe znaczenie we wszystkich serwisach, które umożliwiają płatność online i zbierają dane. Mało prawdopodobne, że internauta kupi produkt w sklepie, który nie ma wdrożonego szyfrowanego połączenia.
Dzięki optymalizacji pod wyszukiwarkę Google jednocześnie dostosowujemy witrynę do wymagań algorytmu, ale też zapewniamy rozwiązania oczekiwane przez internautów. To podwójna korzyść. Ponadto warto pamiętać, że dzięki SEO można pozyskiwać ruch użytkowników, którzy znaleźli naszą ofertę, bo prawdopodobnie właśnie tego szukali. Nie są to przypadkowe odwiedziny. Konwersja z SEO zależy od wielu czynników, np. branży. Według analizy Firstpagesage średnio wynosi 2,4% dla wszystkich branż.
Powyżej zostały wspomniane wyłącznie wybrane działania, które obejmuje optymalizacja strony pod wymagania wyszukiwarek. Aby osiągnąć oczekiwaną widoczność, należy podjąć wiele różnych kroków. Wpływ na zajmowaną pozycję na daną frazę ma nie tylko zawartość strony, ale także linki prowadzące do witryny.
Firma, która chce zdobywać klientów z Google, powinna wziąć pod uwagę współpracę z doświadczoną i polecaną agencją SEO. Taką marką jest Smartbuzz, która prowadziła i nadal prowadzi z sukcesami wiele takich projektów. Warto skontaktować się z firmą i zlecić przeanalizowanie stanu strony oraz przygotowania planu działań.
Artykuł partnera