3 największe powody do zmartwień Polek i Polaków. Co znalazło się na miejscu pierwszym?

Kto w naszym kraju martwi się bardziej - kobiety czy mężczyźni?
3 największe powody do zmartwień Polek i Polaków. Co znalazło się na miejscu pierwszym?
Fot. Unsplash (Notavandal)
04.01.2023

Początek nowego roku to idealny moment na podsumowanie, szczególnie po tak niepewnych i nieprzewidywalnych wydarzeniach, jakie zgotował nam rok ubiegły. Czy wpłynęło to na zmartwienia Polek i Polaków? Sprawdzili to kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research.

Zobacz także: Kto w naszym kraju martwi się bardziej - kobiety czy mężczyźni?

Czym martwią się Polacy?

Największym powodem do troski, aż dla 80,5% badanych, jest sytuacja ekonomiczna, inflacja i wzrost rat kredytów. Na drugim miejscu (66%) znalazła się polityka rządku, z którym się nie zgadzają. Ponad połowa z nas obawia się również zagrożenia militarnego ze strony Rosji (62,1%). Co zaskakujące, sytuacja ekonomiczna i działania rządu znacznie przyćmiewają zmartwienia dotyczące problemów osobistych czy zdrowotnych.

zmartwienia PolakówFot. mat. prasowe

Porównując kobiety i mężczyzn, lista najpoważniejszych zmartwień jest taka sama, jednak to kobiety przejmują się nimi na większą skalę.

Sytuacja ekonomiczna w zbliżonym stopniu niepokoi Polki i Polaków bez względu na wiek, czy miejsce zamieszkania.

Zobacz także: Uczymy się kontroli oddechu. Dzięki temu wygrasz walkę ze stresem i odzyskasz spokój

Z kolei troski wywołane polityką rządu w podobnym stopniu zadeklarowali mieszkańcy wsi, jak miasta – również tych największych. W tym wypadku dość mocno różnicuje nas jedynie kryterium wieku (73,2% najmłodszych i 66,3% najstarszych wyrażających zmartwienie polityką rządu, z którą się nie zgadzają) oraz zarobków (poniżej 2000 tys. dochodu miesięcznie 62% vs powyżej 5 tys. miesięcznie 71%).

Wyniki korelują z danymi, jakie otrzymaliśmy w przekrojowym badaniu postaw Polek i Polaków przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2022 roku. Respondentki i respondenci zwrócili wówczas uwagę na obszary, którymi pilnie powinien zająć się rząd. W kolejności wskazań były to: poprawa stanu służby zdrowia, ograniczenie inflacji, rozwój gospodarczy, przywrócenie praworządności/ państwa prawa, zatrzymanie wzrostu podatków. Te oczekiwania nie zostały spełnione i jak widać, niezadowolenie społeczeństwa rośnie. Na szczególną uwagę zasługują tu postawy kobiet, które w pierwszym badaniu i obecnym, są znacznie bardziej świadome i zaangażowane niż w poprzednich latach – komentuje Katarzyna Pawlikowska.

Mat. prasowe

Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków

Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań, poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobieti mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa, mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.

Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSRi marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz Fresh Think - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.

SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.

Polecane wideo

Kobiece cechy, które naprawdę onieśmielają mężczyzn
Kobiece cechy, które naprawdę onieśmielają mężczyzn - zdjęcie 1
Komentarze (7)
Ocena: 4.43 / 5
gość (Ocena: 5) 27.02.2023 22:57
pewnie, że inflacja i ceny.niestety ale sama też mam problemy przez to wszystko, wzięłam pożyczkę i wpadłam w długi, ogólnie słabo :/ jedyne co mi jakoś pomaga to że kruk mi ustalił spoko raty więc jakoś spłące
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 04.01.2023 22:09
Ja obawiam się że PiS przejmie kontrolę
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 5) 04.01.2023 14:08
Mnie martwi fakt, że w Polsce uważa się, że człowiek żyje na dobrym poziomie jak go stać na kredyt na 30 lat na mieszkanie w bloku z płyty.
zobacz odpowiedzi (1)
gość (Ocena: 1) 04.01.2023 09:46
Cóż się dziwić mój szczypiorku
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie