Początek nowego roku to idealny moment na podsumowanie, szczególnie po tak niepewnych i nieprzewidywalnych wydarzeniach, jakie zgotował nam rok ubiegły. Czy wpłynęło to na zmartwienia Polek i Polaków? Sprawdzili to kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research.
Zobacz także: Kto w naszym kraju martwi się bardziej - kobiety czy mężczyźni?
Największym powodem do troski, aż dla 80,5% badanych, jest sytuacja ekonomiczna, inflacja i wzrost rat kredytów. Na drugim miejscu (66%) znalazła się polityka rządku, z którym się nie zgadzają. Ponad połowa z nas obawia się również zagrożenia militarnego ze strony Rosji (62,1%). Co zaskakujące, sytuacja ekonomiczna i działania rządu znacznie przyćmiewają zmartwienia dotyczące problemów osobistych czy zdrowotnych.
Fot. mat. prasowe
Porównując kobiety i mężczyzn, lista najpoważniejszych zmartwień jest taka sama, jednak to kobiety przejmują się nimi na większą skalę.
Sytuacja ekonomiczna w zbliżonym stopniu niepokoi Polki i Polaków bez względu na wiek, czy miejsce zamieszkania.
Zobacz także: Uczymy się kontroli oddechu. Dzięki temu wygrasz walkę ze stresem i odzyskasz spokój
Z kolei troski wywołane polityką rządu w podobnym stopniu zadeklarowali mieszkańcy wsi, jak miasta – również tych największych. W tym wypadku dość mocno różnicuje nas jedynie kryterium wieku (73,2% najmłodszych i 66,3% najstarszych wyrażających zmartwienie polityką rządu, z którą się nie zgadzają) oraz zarobków (poniżej 2000 tys. dochodu miesięcznie 62% vs powyżej 5 tys. miesięcznie 71%).
Wyniki korelują z danymi, jakie otrzymaliśmy w przekrojowym badaniu postaw Polek i Polaków przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2022 roku. Respondentki i respondenci zwrócili wówczas uwagę na obszary, którymi pilnie powinien zająć się rząd. W kolejności wskazań były to: poprawa stanu służby zdrowia, ograniczenie inflacji, rozwój gospodarczy, przywrócenie praworządności/ państwa prawa, zatrzymanie wzrostu podatków. Te oczekiwania nie zostały spełnione i jak widać, niezadowolenie społeczeństwa rośnie. Na szczególną uwagę zasługują tu postawy kobiet, które w pierwszym badaniu i obecnym, są znacznie bardziej świadome i zaangażowane niż w poprzednich latach – komentuje Katarzyna Pawlikowska.
Mat. prasowe
Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków
Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań, poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobieti mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa, mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.
Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSRi marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz Fresh Think - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.
SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.