Podział na rzeczy stricte chłopięce i dziewczęce zaczyna się jeszcze przed narodzinami. Już na tzw. baby showers, czyli imprezach z okazji rychłego przyjścia dziecka na świat, kolorystyka przyjęcia zwyczajowo jest dostosowywana do jego płci. Z chłopcami kojarzony jest kolor niebieski, a o dziewczynce ma świadczyć wszechobecny róż.
Zobacz również: Ta sieciówka przestaje segregować ubrania dla dzieci na męskie i żeńskie
Ubranka, książeczki i zabawki w sklepach dziecięcych zazwyczaj są podzielone na te tylko dla chłopców i tylko dla dziewczynek. Na produktach dla tych pierwszych dominują atrybuty postrzegane jako “męskie”, takie jak samochody, narzędzia albo dzikie zwierzęta, podczas gdy te drugie wiążą się ze wszystkim, co bajkowe, łagodne i pastelowe.
Jednak taki podział zaczyna powoli odchodzić do lamusa. Świadczy o tym chociażby decyzja producenta kultowych klocków LEGO. Duńska firma właśnie ogłosiła, że rezygnuje z oznaczania swoich zestawów według płci.
Lego to remove gender bias from its toys after findings of child survey https://t.co/nNaxoqb4OV
— The Guardian (@guardian) October 11, 2021
O takiej decyzji LEGO pisze m.in. portal irishexaminer.com. Ma ona związek z wynikami ankiety, z której dowiadujemy się, że określanie zabawek jako typowo dziewczęce i typowo chłopięce ma negatywne konsekwencje. Taki podział źle wpływa nie tylko na podejście dzieci do zabawy, ale także na ich wybory ścieżki zawodowej w późniejszym życiu.
Duński producent zlecił przeprowadzenie badania z okazji niedawnego Międzynarodowego Dnia Dziewcząt. W ankiecie wzięło udział prawie 7 tys. dzieci w wieku 6-14 lat oraz ich rodziców z takich krajów jak Chiny, Czechy, Japonia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.
Z badania wynika, że aż 71 proc. chłopców obawia się, że będą wyśmiewani jeżeli zdecydują się bawić “rzeczami dla dziewczyn”. Podobnego zdania są ich rodzice.
Rodzice boją się, że to ich synowie, a nie córki będą szykanowani z powodu bawienia się zabawkami utożsamianymi z płcią przeciwną
- mówiła Madelina Di Nonno z Geena David Institute, czyli firmy, która przeprowadziła ankietę.
Ale to nie wszystko. Eksperyment pokazał również, że zachowania utożsamiane z mężczyznami są bardziej cenione w naszym społeczeństwie.
Dopóki społeczeństwa nie zaczną rozumieć, że zachowania i działania powszechnie utożsamiane z kobietami są tak samo wartościowe i ważne, rodzice i dzieci będą sceptycznie nastawieni do ich kultywowania.
W związku z wynikami nowego badania producenci LEGO chcą sprawić, aby ich zabawki były “bardziej inkluzywne”. O tym, jak ważny jest ten krok świadczą chociażby statystyki udostępnione w 2020 roku przez organizację Fawcett Society, która prowadzi kampanię na rzecz praw kobiet i równości płci. Dowiadujemy się z nich, że podział zabawek ze względu na płeć przyczynia się do kryzysu w zdrowiu psychicznym wśród młodych ludzi oraz ograniczania tego, w jaki sposób postrzegają swoje możliwości jeśli chodzi o karierę zawodową.
Wyświetl ten post na Instagramie
To przekłada się także na dorosłych. Z jednego z badań wynika, że zarówno rodzice dziewczynek, jak i chłopców postrzegają mężczyzn jako “bardziej kreatywnych”. Poproszeni o to, aby opisać naukowców albo atletów sześć razy częściej określali ich jako mężczyzn, a nie kobiety. Z kolei w roli inżynierów mężczyźni pojawiali się aż osiem razy częściej.
Co sądzicie o takiej decyzji producenta klocków LEGO?
Zobacz również: Dziś Międzynarodowy Dzień Dziewcząt. Ta data przypomina, że wszyscy jesteśmy równi, bez względu na płeć