Przecież jesteśmy w przededniu sezonu wymiany. Za chwilę ruszymy do warsztatów, a tam… no cóż. Nie każdy musi być alfą i omegą, ale kluczowe pojęcia warto znać. Dotyczą one: Kluczowe pojęcia dotyczą wieku opony, wyważenia kół, zmiany rozmiaru kół na mniejsze czy rotacji ogumienia miejscami. Oto pakiet podstawowej wiedzy, która sprawi, że każdy kierowca zagnie każdego mechanika.
Nie brakuje kierowców, dla których podstawowa obsługa pojazdu jest czarną magią. I choć meandry mechaniki rzeczywiście mogą się wydawać zawiłe, są aspekty które nie wymagają szerokiej wiedzy inżynieryjnej. Dobrym przykładem jest ogumienie, a konkretnie wymiana opon po każdym z sezonów. Dziś opowiemy o wszystkim tym, o czym kierowca powinien wiedzieć.
Bez względu na fakt czy kierowca posiada w aucie opony zimowe 16 cali, opony zimowe 15 cali czy opony zimowe 17 cali, zasada ich wymiany jest jedna. U wulkanizatora należy pojawić się wtedy, gdy temperatura na zewnątrz utrzymuje się w ciągu dnia w okolicy 7 stopni Celsjusza. Koła zimowe (- w przeciwieństwie do letnich) - zachowują wtedy prawidłową miękkość i poprawiają poziom trakcji. Temperatura (- pomijając np. śnieg czy lód) - to parametr kluczowy. W czasie mrozów nawet tanie opony zimowe spiszą się dużo lepiej od najlepszego ogumienia letniego.
Kiedy należy dokonać wymiany w drugą stronę? Gdy temperatura rośnie w ciągu dnia powyżej 7 stopni Celsjusza, - bo w takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie trzymają się asfaltu tak dobrze, jak przeciętnej klasy ogumienie letnie. – mówi ekspert z Motointegrator.com, gdzie szybko można znaleźć i zarezerwować wizytę w warsztacie (motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-177-wymiana-opon)
Zmiana opon często wiąże się z tym, że na poszczególne sezony kierowcy stosują różne rozmiary ogumienia i felg. Wymiana kół na takie o innej średnicy, wysokości ściany bocznej czy szerokości bieżnika nie pozostaje bez wpływu na właściwości trakcyjne czy spalanie. Wąskie ogumienie ma mniejsze opory toczenia – - redukuje zatem apetyt silnika na paliwo, a do tego lepiej zachowuje się w śniegu. Wyższe opony redukują jednak np. sztywność nadwozia w czasie pokonywania zakrętów.
Mniejsze opony? Wymiana powinna być jednak poprzedzona konsultacjami. Warto sprawdzić czy nowy rozmiar jest homologowany przez producenta (każdy model auta ma kilka dedykowanych rozmiarów ogumienia), a do tego warto zapytać się wulkanizatora czy serwis i wymiana opon w takim kształcie nie przyniosą więcej strat niż korzyści.
W kontekście zmiany sezonów mówi się przede wszystkim o tym, że niezbędna jest zmiana opon. To jednak nie koniec. Bo zasada zakładania opon to jeszcze dwa kluczowe aspekty, a mianowicie wyważenie i rotacja. Wymiana opon z wyważeniem ma wpływ na właściwości drogowe i komfort. Wyważone ogumienie nie ściąga w czasie jazdy czy nie powoduje wyczuwalnych na kierownicy bić. Zmiana opon stronami, czyli rotacja sprawia z kolei, że bieżnik ogumienia ściera się równomiernie. Bez tego przód wytrzymałby nawet o połowę krótszy dystans niż tylne opony. Wymiana musiałaby się zatem odbywać parami, a nie kompletem. – dodaje specjalista z serwisu Motointegrator
Ile trwa wymiana opon? W sytuacji, w której wulkanizacja musi zarezerwować czas na montaż opon na jednym komplecie felg, na ogół kierowca powinien zarezerwować jakieś 25 - 30 minut. Wymiana kół bez przekładania ogumienia może potrwać zdecydowanie krócej – - często nawet 10 - 15 minut. Warto pamiętać o tym, że wymiana opon nawet bez przekładki felg wymaga zbadania zbieżności. I to maszyna do zmiany opon wydłuża w takim przypadku czas wykonania procedury.
Koszt wyważenia kół nie jest wysoki. Procedura kosztuje jakieś 15 zł od koła. Ma jednak kluczowe znaczenie – - bez wyważenia kół samochód mogłoby np. ściągać w czasie jazdy, ewentualnie pojawią się nieprzyjemne bicia wyczuwalne na kole kierownicy. Wyważenie to oczywiście element wymiany. Ile kosztuje wymiana kół? Bardzo często już 15 - 20 zł za koło, - maksymalną kwotą jest jakieś 35 - 40 zł za koło. Cennik wymiany opon zależy oczywiście od miasta, w którym znajduje się warsztat. Cena wymiany opon w mniejszej miejscowości będzie niższa , niż np. u renomowanego wulkanizatora w Warszawie.
Ile jeździć na oponach? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Czasami czas zużywania opon to 3 lata, a czasami 10. Wszystko zależy od intensywności i charakteru eksploatacji. Bo wiek to dopiero pierwszy z aspektów, które określają okres życia opony. Ile lat to jedno pytanie. Drugie dotyczy przebiegu: - na ogół wynosi on od 40 do 70 tys. km na komplecie. Jaka jest żywotność opon zimowych? Często taka sama jak letnich, - pod warunkiem terminowej wymiany podczas zmian sezonów.
No dobrze, ale co zrobić w sytuacji, w której kierowca ma 10-letnie opony z dobrym bieżnikiem? I tak należy je wymienić na nowe. Bo dobry stan zewnętrzny ogumienia to mogą być tylko pozory. W gumie zatopiona jest tzw. drutówka. Jej kondycji nie da się ocenić na pierwszy rzut oka. - Jjedyną metodą jest... prześwietlenie koła. Uszkodzenia występujące w obrębie drutówki i powodowane przez wiek są ekstremalnie niebezpieczne. Potęgują ryzyko wystrzału ogumienia w czasie jazdy - uszkodzenia mogą się ujawnić pod wpływem obciążenia pojazdu lub prędkości.
Kiedy należy zmienić opony? Jest co najmniej kilka symptomów mówiących o tym, że czas używania opon kończy się. Pierwsza z odpowiedzi na pytanie "Jak rozpoznać zużyte opony?" jest uszkodzenie mechaniczne. Rozcięcie ściany bocznej czy bieżnika jest nienaprawialne! Poza tym dyskwalifikujący jest mocno starty bieżnik (poniżej 4 mm w przypadku zimówek i 3 mm w przypadku letnich), pęknięcia występujące na powierzchni gumy oraz ewentualne wybrzuszenia. Trzecim z czynników jest wiek ogumienia.
Oczywiście najlepiej nowe. Warto pamiętać o tym, że – - jak już wspominaliśmy w poprzednim akapicie – - eksploatacja ogumienia nie może być zbyt długa. Opony należy wycofać z użytkowania maksymalnie po 10 latach od daty produkcji. A zakup ogumienia z drugiej ręki to nie tylko loteria w kwestii wieku, ale i stanu. Dopiero po napompowaniu kół kierowca przekona się czy opona nie ma np. guzów.
Wymiana opon za progiem. Za chwilę właściciele i właścicielki aut ruszą do warsztatów, by wymienić ogumienie i tym samym zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego. Warto już teraz przygotować się do tego procesu, chociażby mentalnie. Dzięki temu nie damy się nabić w butelkę i z satysfakcją zagniemy każdego mechanika. Wiedza w tym temacie jest bezcenna – podobnie jak naprawdę dobry warsztat.
Artykuł sponsorowany