Naukowcy odkryli zupełnie nowy kontynent? Islandia może nie być tylko wyspą

Odkrycie może całkowicie zmienić dotychczasowe mapy świata.
Naukowcy odkryli zupełnie nowy kontynent? Islandia może nie być tylko wyspą
fot. Unsplash (Adam Jang)
15.07.2021

Badacze z Uniwersytetu Durham w Wielkiej Brytanii zainteresowali się tajemniczym lądem spoczywającym na dnie Atlantyku. Jego powierzchnia obejmuje od 600 tysięcy do miliona kilometrów kwadratowych!

Zobacz również: Na świecie „pojawił się” nowy ocean. Gdzie się znajduje i co o nim wiemy?

Dla porównania, powierzchnia Polski to 312 679 km². Zagadkowy twór rozciąga się od wybrzeży Grenlandii aż po zachodnie wybrzeża Europy.

Naukowcy odkryli nowy kontynent

Najnowsze odkrycie może całkowicie zmienić dotychczasowe mapy świata, jakimi się posługiwaliśmy.

Tuż pod morzem ukryty jest kontynent

- twierdzi Gillian Foulger, brytyjska geolog z Uniwersytetu Durham w Wielkiej Brytanii, która razem z kolegami opublikowała nową teorię w książce „In the Footsteps of Warren B. Hamilton: New Ideas in Earth Science”.

Oznaczałoby to, że na Ziemi jest tak naprawdę aż osiem kontynentów. To dowód na to, że superkontynent Pangea sprzed 50 milionów lat nadal istnieje.

Geologiczny sekret: Islandia nie jest tylko wyspą

Według badaczy, widocznym fragmentem nowego kontynentu jest Islandia. To znaczyłoby, że nie jest ona wyłącznie wyspą, ale odsłoniętą częścią całego zanurzonego kontynentu.

Islandia może być nie tylko wyspą - może być jedyną odsłoniętą częścią całego kontynentu, zwanego Islandią, który jest w większości zanurzony pod Oceanem Atlantyckim

- podaje portal newscientist.com.

Jeśli tereny na zachód od Wielkiej Brytanii zostałyby włączone do „Wielkiej Islandii”, cały obszar może powiększyć się do 1 000 000 km².

Gillian Foulger zamierza udowodnić istnienie odkrytego lądu i zabierze się za kolejne badania jak tylko obostrzenia z powodu pandemii zostaną zniesione.

Nowa teoria kwestionuje od dawna ugruntowane poglądy naukowe dotyczące zasięgu skorupy oceanicznej i kontynentalnej w regionie północnoatlantyckim oraz tego, jak powstały wyspy wulkaniczne, takie jak Islandia

- czytamy na durham.ac.uk.

Czy to prawdziwa rewolucja w świecie geologii?

Zobacz również: Potwierdzono teorię Stephena Hawkinga na temat czarnych dziur. Fizycy przyznają, że miał rację

Tak wygląda para o największej różnicy wzrostu na świecie. Dzieli ich prawie 60 cm - zdjęcie 1
gość (Ocena: 5) 16.07.2021 02:07
Przypuszczając gdyby ten ląd,,podniósł" się do góry Zyskalibyśmy sporo cennego terenu oraz złóż . Ale nie niestety pobliskie kraje zaczeli by o nie spór.
gość (Ocena: 5) 15.07.2021 02:20
Chwila, tyle satelit, tyle georadarow, geosonarow i dopiero teraz odkryli, ze jest nowy, podwodny, nieodkryty jeszcze podwodny lad?