W czasie pandemii nie możesz odlepić się od ekranu telefonu? Eksperci mają sposób na nomofobię

To nareszcie pomoże Ci przerwać ciąg scrollowania.
W czasie pandemii nie możesz odlepić się od ekranu telefonu? Eksperci mają sposób na nomofobię
fot. iStock (AlessandroPhoto)
29.03.2021

Po pierwsze stres, po drugie za dużo czasu spędzonego sam na sam ze sobą. Nic dziwnego, że powstałą w czasie pandemii pustkę próbujemy wynagrodzić sobie ciągłym przeglądaniem social mediów. W których nawet za wiele się nie dzieje w tym okresie...

Przychodzi jednak moment, kiedy nie potrafimy już zostawić telefonu samego nawet na sekundę, a nieustanne odświeżanie powiadomień staje się niebezpiecznym uzależnieniem. 

Zobacz również: 5 najbardziej uzależniających substancji na świecie. Zobacz, co znalazło się na 1. miejscu

Uzależnienie od telefonu: jak to zmienić?

Ta przypadłość doczekała się już nawet swojej nazwy. Nomophobia to lęk przed choćby chwilowym brakiem dostępu do telefonu komórkowego. Utrata możliwości skorzystania z sieci i aplikacji powoduje poważny dyskomfort psychiczny i niepokój. Być może ten problem dotyczy teraz większości z nas, chociaż nie próbowaliśmy tego sprawdzać.

Czy chodzi o uspokajający ruch scrollowania i samą aktywność, czy może o dostarczanie bodźców, aby zagłuszyć negatywne emocje w środku

U każdego może być to indywidualna kwestia, eksperci przychodzą nam jednak z pomocą. Jeśli zauważysz u siebie objawy nieustannego przeglądania telefonu, które nasiliły się w czasie lockdownu, i ciężko oderwać Ci się chociaż na moment od ekranu, wypróbuj któryś z poniższych sposobów. 

Wyłącz powiadomienia

Aplikacje stworzone przez psychologów sprytnie działają na naszą psychikę, operując czerwonymi ikonkami, które sprawiają, że chcemy odebrać wiadomość NATYCHMIAST. Powiadomienia wręcz krzyczą do nas, jakby sprawa była naprawdę pilna, choć w rzeczywistości może poczekać. 

Twórcom social mediów zależy właśnie na tym, abyś za pośrednictwem przypomnień korzystał z serwisów jak najczęściej i dosłownie uzależnił się od tego. To straszne, ale da się to obejść.

Wystarczy konsekwentnie zaznaczać "nie" kilka razy z rzędu podczas prośby o anulowanie ich i pozbyć się wreszcie denerwującej ikonki. W ten sposób od nowa odzyskasz kontrolę, logując się do aplikacji tylko wtedy, kiedy masz na to ochotę. Bez sugestii z zewnątrz.

Połóż telefon w innym pokoju przed snem

To już powszechne, że wyłączając laptopa i kładąc się do łóżka, przenosimy się na aktywność w sieci za pośrednictwem telefonu. Nic dziwnego, że nie możesz zasnąć, jeśli non stop scrollujesz ekran, a po oczach razi Cię ledowe, niebieskie światło. 

Aby oduczyć się tego niekończącego się nawyku, przenieś urządzenie do innego pomieszczenia i odetnij się. Na początku może być trudno, ale z czasem przestawisz się na nowe zasady, a przy okazji głowa odpocznie od stałego przebywania w oparach Wi-Fi. Poprawisz też jakość swojego snu.

Podczas lockdownu wszyscy staliśmy się leniwi, więc nie będzie chciało Ci się maszerować do innego pokoju tylko po to, żeby znowu odświeżyć Instagram. Może sięgniesz po książkę?

Zobacz również: Jak wyglądają poranki ludzi sukcesu? Rano robią bardzo ważną rzecz

Polecane wideo

My KONTRA nasi rodzice, gdy byli w naszym wieku: 10 obrazków, które celnie pokazują, jak bardzo zmieniły się czasy
My KONTRA nasi rodzice, gdy byli w naszym wieku: 10 obrazków, które celnie pokazują, jak bardzo zmieniły się czasy - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie