Nawiedzone domy i zjawiska paranormalne to jeden z najpopularniejszych motywów poruszanych przez twórców horrorów. To też konwencja, którą doceniają miłośnicy strasznych filmów. Gasnące nagle światło, mroczne piwnice, przedmioty spadające same z półek i ścian oraz trzaskające drzwi to chwyty, które potrafią skutecznie podnieść widzom ciśnienie.
Zobacz również: Horror sprzed lat znów bije rekordy popularności. W wielu krajach został zakazany
Oglądając nową reklamę IKEA na pierwszy rzut oka można mieć wrażenie, że szwedzki gigant meblowy zainspirował się właśnie horrorami o nawiedzonych posiadłościach i niewytłumaczalnych zjawiskach. Jednak finał tego spotu zdradza o wiele bardziej przerażającą puentę niż scenariusze najbardziej trzymających w napięciu horrorów. Wszystko dlatego, że takie rzeczy dzieją się w naszych domach naprawdę.
Get to know more about the latest @IKEA ad by Triad, Czechia: Ghost https://t.co/ocqbN4gy7I pic.twitter.com/4Ia5JjQhX4
— Ads of the World™ (@adsoftheworld) November 17, 2020
“IKEA Ghost” to nowa reklama czeskiej IKEI. Spot został przygotowany przez agencję Triad Advertising. Główną bohaterką półtoraminutowego filmiku jest kobieta, która doświadcza zjawisk paranormalnych. W jej domu naczynia same się tłuką, drzwi zatrzaskują się z łoskotem, a innym razem nie chcą się otworzyć. Pieniądze z jej portfela znikają w niewyjaśnionych okolicznościach. Nastrój grozy potęguje sugestywna muzyka i ujęcia kręcone w ciemnych, złowieszczych pomieszczeniach. Reklamę obejrzycie poniżej.
Jednak finał spotu reklamowego czeskiej IKEI zdradza, że wcale nie mamy do czynienia z nawiedzonym domem czy złośliwym poltergeistem. Chodzi o coś o wiele bardziej przerażającego, bo o jak najbardziej realny problem, czyli przemoc domową.
Przemoc domowa jest prawdziwa, nawet jeśli nie zawsze jest widoczna. 47 proc. kobiet w Czechach doświadczyło jakiejś formy przemocy psychicznej w domu
- dowiadujemy się na koniec spotu IKEI. Reklamie przyświeca też hasło:
Każdy dom powinien być bezpiecznym miejscem.
Chociaż filmik zatytułowany “IKEA Ghost” jest skierowany do odbiorców w Czechach, niestety równie dobrze mógłby stać się globalną kampanią marki. “Niestety”, ponieważ problem przemocy domowej także jest globalny. Kobiety na całym świecie stają się ofiarami oprawców, którymi najczęściej są ich najbliżsi - partnerzy, narzeczeni, mężowie. W ostatnich miesiącach problem nasilił się jeszcze bardziej, co miało związek z pandemią koronawirusa i przymusowym lockdownem. Efekt? Tysiące kobiet doświadczających przemocy domowej zostało zamkniętych w czterech ścianach ze swoimi oprawcami.
W Polsce ofiarą przemocy domowej każdego roku pada ok. 90 tys. osób. Aż 80 proc. z nich stanowią kobiety, a zaraz za nimi – dzieci i osoby starsze. W czasie wiosennej kwarantanny skala tego zjawiska wzrosła nawet o połowę. Przez pierwsze tygodnie izolacji liczba zgłoszeń telefonicznych w związku z przemocą domową zwiększyła się trzykrotnie.
Zobacz również: Bycie ofiarą przemocy domowej „się opłaca”. Tak przekonuje prawicowa dziennikarka