Na czym polega praca dekoratora w sklepie?

Myślałaś kiedyś o takim zawodzie?
Na czym polega praca dekoratora w sklepie?
fot. materiały prasowe
07.05.2019

Jednym z elementów, który decyduje o tym, że wchodzimy do sklepu, jest jego wystrój. Potrafi on zachęcić nas do zakupów, ale jest także świetnym sposobem na zaprezentowanie oferty marki. Wystawa sklepowa ma podobno tylko 8 sekund na przykucie naszej uwagi i wzbudzenie zainteresowania. Nie dziwi więc, że w coraz większej liczbie salonów pojawiają się dekoratorzy. Czym tak naprawdę się zajmują i jaki jest zakres ich obowiązków?

Kim jest dekorator?

Dekorator pełni bardzo ważną funkcję w sklepie. Tzw. visual merchandiser to osoba, której zadaniem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do kupienia oferowanych przez sklep produktów. Co to w skrócie oznacza? Aranżację sklepów, eksponowanie produktów oraz dekorowanie witryn salonu – wszystko po to, by zainteresować nabywców towarami. Duże marki dostrzegają, że wygląd sklepu wpływa na sprzedaż i na samą atmosferę w czasie robienia zakupów, dlatego zapotrzebowanie na dekoratorów cały czas wzrasta.

Jakie cechy musi mieć dekorator?

W Polsce działa Szkoła Visual Merchandisingu – swoją działalność rozpoczęła blisko dekadę temu – ale w przypadku tego zawodu wykształcenie nie jest najważniejsze. Visual merchandiser musi być wyposażony w szereg predyspozycji i umiejętności, dzięki którym będzie mógł sprawnie wykonywać swoją pracę. Czego oczekuje się od kandydatów na to stanowisko?

1. Chęci do pracy – zajęcie to wymaga zaangażowania.

2. Kreatywności.

3. Znajomości trendów w modzie i designie, wyczucia stylu.

4. Logicznego myślenia i zmysłu obserwacji.

5. Dobrej organizacji oraz umiejętności pracy w grupie.

6. Samodzielności w działaniu.

 

Na cechę numer pięć należy zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego? W salonach dużych marek dekorator współpracuje m.in. z projektantami, ale także z działem marketingu – elementy reklamy i cechy charakterystyczne kolekcji muszą znaleźć odzwierciedlenie w sklepowych dekoracjach. Jednym słowem, dekorator dostosowuje swoje propozycje do obowiązujących standardów visual merchandising danej firmy. Powinien również dogadywać się z doradcami sprzedaży – oni znają upodobania klientów oraz sam sklep, a do tego będą jego publicznością w czasie szkoleń z zakresu marketingu wizualnego.

Jak wygląda ścieżka kariery dekoratora?

Wielu visual merchandiserów rozpoczynało swoją przygodę w branży modowej od stanowiska sprzedawcy. To naturalne – pracując z konsumentem, pracownik ma szansę poznać jego potrzeby i oczekiwania, a także dowiedzieć się więcej na temat mody. Warto wiedzieć, że daje to ogromną szansę na rozwój. Przykładowo, praca w LPP, w największej polskiej sieci odzieżowej, to dla sprzedawcy, a potem dekoratora możliwość awansu na wyższe stanowiska, np. dekoratora eksperta, trenera visual merchandising, projektanta ekspozycji, a nawet kierownika visual merchandising całej marki. Co więcej, coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na window designerów, czyli dekoratorów, których specjalizacją są witryny sklepowe. To niezwykle istotny element sklepu - decyduje on o pierwszym wrażeniu klienta. Luksusowe marki uczyniły z nich jeden ze swoich znaków rozpoznawczych – sklepowe wystawy Dolce&Gabbana, Tiffany&Co. czy Harvey Nichols uchodzą za dzieła sztuki.

 

 Materiał partnera

 

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie