Piersi w przestrzeni publicznej, w reklamach czy w filmach oglądamy głównie w jednym kontekście - erotycznym. Przez dekady wpajano nam, że podstawową funkcją kobiecego biustu jest zapewnienie innym doznań estetycznych i rozbudzenie pragnienia seksualnego.
Zobacz również: „Pierś służy do seksu”. Panowie, dlaczego karmienie w miejscach publicznych wciąż tak was oburza?
Z tego powodu piersi, które oglądamy muszą być idealne - młode, jędrne, duże, sterczące. Widok takiego biustu w przestrzeni publicznej właściwie nikogo nie dziwi, nawet jeśli reklamuje coś, co nie ma z nimi absolutnie żadnego związku, np. serwisy samochodowe czy dachówki.
Paradoksalnie tym, co oburza tak wielu z nas są piersi w naturalnym wydaniu i gdy pełnią swoją podstawową biologiczną funkcję. Na widok kobiet karmiących piersią duża część społeczeństwa z niesmakiem odwraca wzrok albo pozwala sobie na niewybredne komentarze.
Ale karmienie piersią to tylko jedna część problemu. Kobiecy biust ląduje na cenzurowanym nawet wtedy, gdy... po prostu jest. Nie w sytuacjach, gdy ekstremalnie się go seksualizuje – taki widok jest wręcz pożądany. Ale naturalne piersi albo sutki prześwitujące przez bluzkę? Z tym ewidentnie mamy problem jako społeczeństwo.
Właśnie dlatego najnowsza kampania Adidasa jest tak przełomowa. Marka zwraca uwagę na fakt, który na ogół pozostaje przemilczany - że piersi nie wyglądają tylko tak, jak na popularnych reklamach. Występują we wszystkich możliwych kształtach i rozmiarach, a Adidas chce wspierać je wszystkie.
We believe women’s breasts in all shapes and sizes deserve support and comfort. Which is why our new sports bra range contains 43 styles, so everyone can find the right fit for them.
— adidas (@adidas) February 9, 2022
🔗 Explore the new adidas sports bra collection at https://t.co/fJZUEjvopQ#SupportIsEverything pic.twitter.com/CESqmsXOwI
Adidas stworzył nową kolekcję sportowych staników. Zdjęcie zapowiadające najnowszą linię marki trafiło na Twittera i natychmiast zrobiło się o nim głośno na całym świecie.
Adidas przygotował kolaż prezentujący 25 par piersi. Widzimy na nim kobiece biusty w różnych, a przede wszystkim naturalnych kształtach i rozmiarach. Młodsze, starsze, ciemniejsze, jaśniejsze, jędrne, obwisłe, o dużych i małych sutkach. To piersi doskonale znane każdej kobiecie, ale które w przestrzeni publicznej są zastępowane przez “ideały”, które często nie mają nic wspólnego z naturalnością.
Wierzymy, że kobiece piersi we wszystkich kształtach i rozmiarach zasługują na wsparcie i komfort. Właśnie dlatego nasza nowa kolekcja staników sportowych jest dostępna w 43 różnych stylach – aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie
- przekazał Adidas na Twitterze.
Wyświetl ten post na Instagramie
Jak można było się spodziewać, zdjęcie wywołało lawinę komentarzy w mediach społecznościowych. Część internautów chwaliło markę za nieprzekłamywanie rzeczywistości i normalizowanie tego, co przecież jest normalne, podczas gdy inni wyrażali oburzenie widokiem naturalnych piersi. Wielu komentujących argumentowało, że takie zdjęcie jest nieodpowiednie dla dzieci, które korzystają z mediów społecznościowych.
Jak ojciec dwóch córek, które uprawiają sport uważam, że takie zdjęcie i tak powstało o wiele za późno. Dziękuję. Wiele dziewcząt rezygnuje ze sportu, bo nie mogą znaleźć dla siebie odpowiedniego stanika, aby czuć się komfortowo.
Jestem za, uwielbiam to ciałopozytywne podejście. Jednak niektórzy poczują się podekscytowani albo sprowokowani do tego, aby wyrazić swoją opinię na temat kobiecych klatek piersiowych, ponieważ, jak mi się wydaje, ich zdaniem piersi są z natury “seksualne” i nie są przeznaczone do mainstreamu.
Bez względu na to, jak bardzo kręcą mnie kobiety mam nadzieję, że żadna marka tamponów nie wpadnie na podobny pomysł.
Moglibyście reklamować swoje nowe produkty bez nagości, to nie jest odpowiedni sposób na promowanie ciałopozytywności. Twitter jest publiczną platformą, do której dostęp mają także dzieci, a takie wpisy mogą je zdeprawować.
Chociaż piersi nie są z natury seksualne, a to, co robicie w stronę klientów jest świetne, proszę, nie publikujcie takich zdjęć. Na tej platformie są osoby poniżej 18. roku życia. To nieprofesjonalne
- pisali internauci.
Wyświetl ten post na Instagramie
A jakie jest wasze zdanie na temat tej kampanii Adidasa?
Zobacz również: „Żaden sutek nie jest wolny, dopóki wszystkie nie będą wolne”. Nagi protest przeszedł przez Berlin