Społeczne role płciowe są nam wpajane już od najmłodszych lat. Od dziewczynek oczekuje się, że będą grzeczne, ciche i uczynne, chłopców uczy się, aby nie okazywali emocji, bo to “niemęskie”. To prowadzi do utrwalania szkodliwych wzorców i nawyków, które w wielu sytuacjach bywają po prostu krzywdzące.
Zobacz również: „Przytulałbym przyjaciół”. Mężczyźni o rzeczach, które by robili, gdyby nie były uznawane ze „niemęskie”
Podział na takie role przejawia się m.in. w akcesoriach dziecięcych. Produkty dla dziewczynek najczęściej są utrzymane w pastelowej, wręcz cukierkowej kolorystyce, w której dominuje głównie róż. Z kolei wszystko, co chłopięce jest wyrażane przez bardziej stonowane barwy.
Jedna z belgijskich sieciówek odzieżowych ostatnio postanowiła zerwać z podziałem odzieży na ubrania dla chłopców i dla dziewczynek. Jak tłumaczą jej przedstawiciele, w ten sposób marka chce “wspierać młode osoby i ich rodziny w odchodzeniu od stereotypów”.
“This is more than a marketing campaign, as JBC is making clear it wants to support people in their own development and strive for equality and free choices and empower children in their dreams.” https://t.co/UqVFkCCSQn
— The Brussels Times (@BrusselsTimes) August 14, 2021
Belgijska sieć odzieżowa JBC rezygnuje z oznaczania ubrań dla dzieci jako męskie lub żeńskie. O tej decyzji informuje m.in. portal brusselstimes.com.
To coś więcej niż tylko kampania marketingowa. JBC daje jasno do zrozumienia, że chce wspierać wszystkie osoby w ich własnym rozwoju i dążeniu do równości oraz podejmowania wolnych wyborów i wzmacniania dzieci w ich marzeniach
- przekazała w rozmowie z Radio 1 Mie Van Der Auwera, menadżerka agencji PR MMBSY, która współpracuje z JBC.
Kiedy wchodzisz do sklepu, nie ma oznaczeń dla ubrań chłopięcych i dziewczęcych. Zatem jeśli chłopcu spodoba się koszulka w kwiaty, może po prostu ją kupić i to jest w porządku
- dodała Mie Van Der Auwera.
Ponadto marka JBC chce przygotować dziecięcą kolekcję gender-neutral, czyli neutralną płciowo, aby “wspierać młode osoby i ich rodziny w odchodzeniu od stereotypów”. Znajdą się w niej m.in. bluzy z nadrukami: “Gdy dorosnę, chcę być...”. Młodzi klienci będą mieli do wyboru takie zawody jak weterynarz, twórca gier czy dyrektor.
Międzynarodowe badania pokazują, że z powodu stereotypów kojarzymy wysokie zdolności intelektualne raczej z mężczyznami, a nie z kobietami. To zniechęca kobiety przy podejmowaniu decyzji na polu zawodowym. Kobiety są niedostatecznie reprezentowane w „inteligentnych” dyscyplinach
- mówił Steven Gielis, wykładowca ortopedagogiki na AP University of Applied Sciences cytowany przez portal brusselstimes.com.
Ponadto do każdego zakupu ubrań z kolekcji neutralnej płciowo JBC będzie dodawać kolorowankę o nazwie “Dream Outside the Lines”, dzięki której dzieci będą mogły wyrażać to, kim chcą zostać w przyszłości.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Co sądzicie o takim pomyśle belgijskiej sieciówki?
Zobacz również: Emily Ratajkowski jest w ciąży i wyznaje: „Nie poznamy płci dziecka, dopóki nie skończy 18 lat”