Parę dni temu Telewizja Polska zaprezentowała oficjalny zwiastun swojego nowego kanału - TVP Kobieta. Stacja dedykowana widowni kobiecej ma ruszyć już 8 marca. Jednak spot wywołał olbrzymie kontrowersje. Internauci uznali, że to idealny przykład stygmatyzacji kobiet i odwoływanie się do staroświeckich stereotypów.
Zobacz również: Cukierkowy róż i lodówka zamknięta na łańcuch. Internauci kpią ze spotu TVP Kobieta
Spot TVP Kobieta został ostro skrytykowany także przez osoby związane z mediami, m.in. przez Karolinę Korwin Piotrowską. Dziennikarka porównała zwiastun do narracji rodem z “Opowieści podręcznej”, antyutopijnej powieści Margaret Atwood i stwierdziła, że 60-sekundowy spot już stał się kopalnią memów.
I rzeczywiście - na przeróbki zwiastuna nie trzeba było długo czekać. Swoją “poprawioną” wersję spotu TVP Kobieta zaprezentował Klub Komediowy. Zdaniem internautów to wyjątkowo celna riposta.
Spot TVP Kobieta krytykowany za kicz i krzywdzące stereotypy. "Skrajnie konserwatywna wizja świata"https://t.co/0aa19tgFof
— Wirtualnemedia.pl (@wirtualnemedia) February 17, 2021
Klub Komediowy zamieścił na swoim profilu na Facebooku przeróbkę spotu TVP Kobieta. Komicy w żaden sposób nie ingerowali w wideo – dodali do niego jedynie lektora, który komentuje scenki składające się na zwiastun.
Wołajcie siostrę, ciocię i mamę, to dla nich bajka! Oto Tomasz Kammel. Dla widzów dorosłych, nie dla bąbelków: to wstęp do pornosa, czy reklama żelków?
- tymi słowami zaczyna się odpowiedź na oryginalny filmik.
W dalszej części spotu komicy nawiązują do wydarzeń z ostatnich kilku miesięcy, w których brały udział tysiące Polek. Nie trzeba chyba wyjaśniać o jakich wydarzeniach mowa.
Halo, dziewczyny, no gdzie jesteście? Dziś nie dołączę do was na proteście.
Klub Komediowy odniósł się też do skojarzeń z latami 50. i przekazu sugerującego, że główną rolą kobiety jest opieka nad domowym ogniskiem.
Brokuły dla męża, by go sobie zaskarbić, prosto z kucheneczki, jak dla lalki Barbie.
Komicy nawiązali też do zarzutów internautów, którzy stwierdzili, że według Telewizji Polskiej w kręgu zainteresowań kobiet leży głównie macierzyństwo i zajmowanie się dziećmi.
Kobiety mają prawa, to potwierdzi każdy. Mają prawo do dzieci, no i... prawo jazdy. Mogą robić karierę, lecz tu trzeba przyznać, ze już nadzorować je musi mężczyzna.
Spot w wydaniu Klubu Komediowego kończy się gorzką refleksją.
Więc weź ochłap formatu, by zarobić krocie, podsyp stereotypem i maczaj w głupocie.
Całą przeróbkę spotu TVP Kobieta w wykonaniu Klubu Komediowego obejrzycie poniżej.
Co sądzicie o tej odpowiedzi na oryginalny zwiastun?
Zobacz również: Ruch TradWife rośnie w siłę. Kim są kobiety, które zajmują się domem i usługują mężom?