Instytut Pantone wprowadza kolor o nazwie „Okres”. Zwraca uwagę na problem tabuizacji miesiączki

„Mamy rok 2020. Czas, żeby okres przestał być postrzegany jako prywatna sprawa albo negatywne doświadczenie”.
Instytut Pantone wprowadza kolor o nazwie „Okres”. Zwraca uwagę na problem tabuizacji miesiączki
Fot. Intimina.com
29.09.2020

Istnieje od zarania dziejów, dotyczy równo połowy populacji i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Mimo to wciąż jest na cenzurowanym, wywołuje zakłopotanie i skrępowanie, niesmak, a nawet zgorszenie. Jeśli już o nim mówimy, to prawie nigdy wprost, zasłaniając się takimi eufemizmami jak “te dni” czy “ten czas w miesiącu”. A to po prostu okres, miesiączka, menstruacja. Dlaczego wywołuje w nas tak wiele emocji, w zwłaszcza negatywnych? 

Zobacz również: Rusza druga edycja #AkcjaDonacja! Always walczy z ubóstwem menstruacyjnym wśród polskich uczennic

Tabuizacja okresu ma miejsce w przestrzeni publicznej, w mediach, a nawet w naszych własnych głowach. Od najmłodszych lat dorastamy w przekonaniu, że miesiączka to coś wstydliwego, coś, o czym nie powinno się mówić głośno, coś, co powinno się ukrywać. Taka tabuizacja łączy się m.in. z problemem ubóstwa menstruacyjnego oraz ze stygmatyzacją ze względu na okres. Na szczęście w debacie publicznej temat okresu takim, jaki jest naprawdę pojawia się coraz częściej. Powstają też coraz to nowsze kampanie mające normalizować miesiączkę oraz wspierać dziewczęta i kobiety dotknięte problemem ubóstwa menstruacyjnego. Najnowsza z nich to współpraca szwedzkiej marki Intimina i Instytutu Pantone.  

Pantone wprowadza czerwony kolor o nazwie „Okres”

Firma Pantone Inc. jest światowym specjalistą w zakresie kolorów. Opracowany przez nią system kolorów Pantone jest znany na całym świecie. Częścią firmy jest Instytut Koloru PantoneTo właśnie on stoi za tzw. kolorami roku. Teraz Instytut Pantone wprowadził nowy kolor o nazwie “Okres”. To odcień klasycznej czerwieni, który ma symbolizować krew menstruacyjną. 

Tym samym Pantone wziął udział w kampanii Seen + Heard, zorganizowanej przez markę Intimina, producenta kubeczków menstruacyjnych i innych akcesoriów z zakresu zdrowia intymnego. Inicjatywa ma na celu zwalczanie tabu wokół okresu oraz zachęcić do otwartej rozmowy na temat miesiączki - bez względu na płeć.  

Mimo faktu, że miliardy ludzi doświadcza menstruacji, historycznie jest ona traktowana jak coś, co nie powinno być widziane i o czym nie powinno się publicznie rozmawiać. Jeśli przyjrzymy się popkulturze, przedstawienie okresu waha się od zupełnie nieprawdziwego i mało empatycznego, do robienia z niego przedmiotu żartów i szyderstw 

- mówiła Danela Zagar, Global Brand Manager marki Intimina.  

Dość tego. Mamy rok 2020. Czas, żeby okres przestał być postrzegany jako prywatna sprawa albo negatywne doświadczenie. Czas wywołać do tablicy osoby, które próbują utrwalać piętno wokół okresu. Oraz te, które z niego szydzą. Czas, żebyśmy zjednoczyli się i wspierali pozytywne podejście do okresu oraz zadbali o to, żeby był on widoczny i słyszalny 

- dodała Zagar. 

Z kolei przedstawiciele Instytutu Pantone w taki sposób opisali swoje zaangażowanie w kampanię: 

Byliśmy bardzo zaszczyceni mogąc współpracować z marką Intimina przy tworzeniu “Okresu”, czerwonego odcienia wyrażającego pewność siebie, odcienia, który symbolizuje wzmacniające przesłanie wyrażane w ich nowej kampanii Seen + Heard. Aktywnyżądny przygód i odważny czerwony odcień o nazwie „Okres” ośmiela osoby, które miesiączkują do poczucia dumy z tego, kim są. Dodaje im śmiałości do tego, aby były dumne ze swojego okresu; aby mogły z pasją celebrować tę ekscytującą i potężną siłę życiową, z którą się rodzą; aby zachęcić wszystkich, bez względu na płeć, by czuli się na tyle wygodnie aby móc spontanicznie i otwarcie rozmawiać o tej czystej i naturalnej funkcji organizmu 

- mówiła Laurie Pressman, vice-prezydentka Instytutu Koloru Pantone. 

W ramach kampanii Seen + Heard marka Intimina przekazała 8 tys. zł na rzecz organizacji charytatywnej ActionAid, która wspiera dziewczęta i kobiety żyjące w ubóstwie. 

Co sądzicie o takiej akcji? Zgadzacie się z opinią, że okres powinien być bardziej widoczny w przestrzeni publicznej?

Zobacz również: Ubóstwo menstruacyjne to nie tylko Trzeci Świat. Jak wygląda w różnych krajach?

Polecane wideo

Uczestnicy „Top Model” przeszli metamorfozę. Internauci są zachwyceni przemianą jednej z dziewczyn
Uczestnicy „Top Model” przeszli metamorfozę. Internauci są zachwyceni przemianą jednej z dziewczyn - zdjęcie 1
Komentarze (5)
Ocena: 3.8 / 5
gość (Ocena: 5) 30.09.2020 14:36
o tym powinno się mówić, tak samo o higienie podczas okresu. to nic wstydliwego, osobiście korzystam z biobidetu gruszki. w tych ciężkich dniach, pomaga mi dbać o świeżość.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 29.09.2020 14:02
Jest tematem tabu w wielu kulturach. Co z tym zrobicie? Jak w społeczeństwie rządzą mężczyźni nic się z tym nie zrobi. W krajach arabskich kobieta w tym czasie nie może się zbliżać do mężczyzn, gdyż jest nieczysta.
odpowiedz
gość (Ocena: 1) 29.09.2020 13:44
Okres to całkowicie prywatna sprawa i nie ma żadnego powodu, żeby kogokolwiek w to wtajemniczać. Wyjątki to jedynie rodzice (w przypadku nastolatek wchodzących w wiek dojrzewania) i marynarze lubiący żeglugę przez Morze Czerwone, ale wszystko w swoim czasie. ;)
odpowiedz
gość (Ocena: 3) 29.09.2020 12:32
Ej, ale okres to JEST prywatna sprawa, nie mam ochoty żeby mi się ktoś wpieprzał w mój albo narzucał ze swoim.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie