Dziewczynki a kreatywność – jak presja perfekcjonizmu i stereotypy ograniczają twórczy potencjał

Jak walczyć z presją perfekcjonizmu u dziewczynek?
Dziewczynki a kreatywność – jak presja perfekcjonizmu i stereotypy ograniczają twórczy potencjał
Fot.materiałpartnera
04.12.2024

Nowe badanie LEGO® Play Well 2024 przeprowadzone w Polsce ujawnia, jak ogromny wpływ na twórczość dzieci, a szczególnie dziewczynek, mają presja perfekcjonizmu i społeczne stereotypy. Wyniki wskazują, że już w wieku pięciu lat dziewczynki odczuwają ograniczenia związane z oczekiwaniami społecznymi i językiem używanym przez dorosłych. Skutkuje to spadkiem ich pewności siebie i niechęcią do podejmowania kreatywnych wyzwań.

Wczesny wpływ presji na dziewczynki

Badanie przeprowadzone w Polsce objęło ponad 1 600 rodziców i dzieci w wieku 5-12 lat, analizując wpływ otoczenia na rozwój twórczego potencjału dzieci. Wyniki wskazują, że już pięcioletnie dziewczynki odczuwają presję, by być doskonałe. Na początku 70% z nich deklaruje pewność siebie w kwestii swojej kreatywności, jednak ten poziom drastycznie spada z wiekiem. Rodzice potwierdzają, że ich córki znacznie częściej niż synowie boją się popełniać błędy, co ogranicza ich odwagę w dzieleniu się swoimi pomysłami.

Jednym z kluczowych wniosków badania jest to, że codzienny język używany przez dorosłych odgrywa istotną rolę w ograniczaniu swobody twórczej dzieci. Dziewczynki częściej niż chłopcy są określane jako „urocze”, „ładne” i „grzeczne”, podczas gdy chłopców opisuje się jako „odważnych”, „innowacyjnych” czy „genialnych”. Ponad połowa dzieci zauważa, że dorośli częściej doceniają kreatywność chłopców niż dziewczynek, co potwierdza 64% rodziców. Słowa używane przez dorosłych wpływają na samoocenę dzieci – 60% dziewczynek twierdzi, że język, którego słyszą, wzmacnia ich potrzebę perfekcjonizmu i lęk przed błędami. Wyniki pokazują również, że 84% dziewczynek w wieku 5-12 lat obawia się eksperymentowania, a dwie trzecie z nich niechętnie dzieli się swoimi pomysłami z obawy przed oceną. Takie ograniczenia tłumią ich kreatywność i zdolność do swobodnego wyrażania siebie.

Fot.materiałpartnera

Znaczenie zabawy w budowaniu pewności siebie

Badanie LEGO® Play Well 2024 podkreśla, że zabawa może stać się skutecznym narzędziem w przełamywaniu tych ograniczeń. Zestawy LEGO pomagają dzieciom rozwijać odwagę do eksperymentowania i budować pewność siebie. Aż 85% dziewczynek biorących udział w badaniu stwierdziło, że zabawa klockami LEGO pomaga im pokonać strach przed błędami, a 89% uznało, że dzięki niej czują się pewniej w swoich umiejętnościach twórczych. Co więcej, ośmioro na dziesięcioro dzieci przyznało, że podczas zabawy mogą być sobą, mniej obawiając się oceny czy porażki.

Rodzice także dostrzegają pozytywne efekty zabawy. Ponad ośmiu na dziesięciu rodziców zauważyło, że zabawa zestawami LEGO pomaga ich dzieciom zrozumieć, że błędy są naturalną częścią procesu twórczego. Zabawa uczy dzieci cierpliwości, elastyczności i wytrwałości, które są kluczowe w rozwijaniu kreatywnej pewności siebie.

Fot.materiałpartnera

„Dziewczynki mogą wszystko” – ruch na rzecz zmiany

Aby wesprzeć dziewczynki w przezwyciężaniu ograniczeń związanych z presją perfekcjonizmu i stereotypami, Grupa LEGO prowadzi kampanię pod hasłem „Dziewczynki mogą wszystko”. Kampania ta ma na celu świętowanie kreatywności dziewczynek i inspirowanie ich do swobodnej zabawy, w której mogą wyrażać siebie bez obaw przed oceną. W ramach tej inicjatywy Grupa LEGO angażuje się w edukowanie rodziców na temat wpływu języka na rozwój dzieci oraz promuje inkluzywną zabawę, która pozwala dziewczynkom rozwijać swoje pasje i odkrywać swoje mocne strony.

Firma wprowadziła przewodnik „10 kroków do budowania kreatywnej pewności siebie”, który powstał we współpracy z ekspertami, aby pomóc rodzicom w rozwijaniu umiejętności twórczych swoich dzieci. LEGO współpracuje również z organizacjami takimi jak Save the Children, realizując programy wspierające równouprawnienie w zabawie.

Eksperci o zmianie języka i podejścia do wychowania

Psycholożka i ekspertka kampanii „Dziewczynki mogą wszystko” Aleksandra Belta-Iwacz podkreśla, że aby wspierać dziewczynki w rozwoju kreatywności, konieczna jest zmiana języka, którym się do nich zwracamy. Zamiast skupiać się na efektach, warto doceniać proces twórczy, wysiłek i zaangażowanie. „Słowa takie jak 'pomysłowa', 'odważna' czy 'kreatywna' powinny być kierowane do dziewczynek równie często, co do chłopców” – mówi Belta-Iwacz. Eksperci zgadzają się, że akceptacja błędów i docenianie postępu mogą pomóc dzieciom budować pewność siebie i rozwijać swoją twórczą odwagę.

Fot.materiałpartnera

Przyszłość bez ograniczeń

Jak podkreśla Alero Akuya, wiceprezes Global Brand w Grupie LEGO: „Kiedy dziewczynki mają przestrzeń i swobodę do pełnego wyrażania siebie, są nie do zatrzymania. Są pomysłowymi wynalazczyniami, ciekawskimi naukowczyniami, odważnymi marzycielkami i śmiałymi odkrywczyniami”. Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” przypomina, że każda dziewczynka zasługuje na szansę, aby uwolnić swój twórczy potencjał i pokazać światu, na co ją stać!

Więcej informacji znajdziesz na LEGO.com

 

Artykuł sponsorowany

 

Fot.materiałpartnera

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie