Jak wykorzystać ekologiczne rozwiązania w e-commerce?

Handel internetowy najczęściej nie kojarzy się z ekologią.
Jak wykorzystać ekologiczne rozwiązania w e-commerce?
23.02.2023

Branża e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a wraz z nią rośnie liczba produktów, zamówień, łańcuchów dostaw i opakowań, które nie zawsze idą w parze z ideą ochrony środowiska. Na szczęście klienci przywiązują do tego coraz większą wagę, a przedsiębiorcy mogą to wykorzystać jako skuteczne narzędzie marketingowe. Jak to może wyglądać w praktyce?

Troska o planetę może przesądzać o zakupach

Chociaż wydaje się, że e-commerce ściśle wiąże się z ochroną środowiska (ograniczenie budowy sklepów stacjonarnych czy wydzielania spalin przez klientów jeżdżących po zakupy), jest wiele składników sprzedaży online, które negatywnie wpływają na planetę. Przykładem może być nadużywanie folii i plastiku przy pakowaniu produktów do wysyłki. Co ciekawe, choć proekeologiczne rozwiązania kosztują znacznie więcej, spora liczba klientów internetowych jest gotowa zapłacić więcej w imię ochrony środowiska naturalnego.

Ekologiczne e-commerce – jak to zrobić?

Działania na rzecz ekologii w branży e-commerce zaczynają się już na etapie strategii marketingowej i komunikacji z użytkownikiem. Chodzi o przekonanie klienta do przemyślanego i celowego wyboru produktu tłumaczy przedstawiciel firmy BlueMedia. Choć intuicyjne platformy znacznie ułatwiają sfinalizowanie całej transakcji w sieci i dokonanie płatności online, nie należy przyspieszać tego procesu.

Przemyślany zakup to automatycznie mniejsza liczba zwrotów produktów, materiałów wykorzystanych do pakowania, mniejsze zużycie paliwa na dostawę czy odbiór zwracanego towaru. Dasz na to klientowi szansę, jeśli zadbasz o zdjęcia asortymentu realnie oddające jego cechy i skrupulatny opis zawierający najważniejsze informacje. Coraz częściej w sieci pojawiają się też wirtualni doradcy, którzy proponują użytkownikowi towary dopasowane do jego preferencji i zwyczajów zakupowych.

Efektywne dostawy

To pierwszy krok w kierunku ekologicznego e-commerce. Chodzi o bazowanie na dobrze zaplanowanej trasie przewozu. Im więcej przesyłek zostanie przewiezionych jednym kursem w konkretną lokalizację, tym mniejszy będzie tzw. ślad węglowy takiej dostawy. Tym parametrem oficjalnie chwali się coraz większa liczba sprzedawców e-commerce. Innym pomysłem na usprawnienie dostawy jest korzystanie z pojazdów napędzanych energią elektryczną.

Opakowania eko

To największe wyzwanie dla branży e-commerce. Klienci oczekują, że plastikowe opakowania zostaną zastąpione tymi, które powstały z materiałów biodegradowalnych, naturalnych czy nadających się do ponownego wykorzystania. Podobnie jest z wypełnieniami paczek – jutowe siatki, papierowe loki czy wiórki chronią równie skutecznie, co plastikowe woreczki wypełnione powietrzem. Dlaczego nie skorzystać z tej alternatywy?

Kluczem jest także wysyłanie towaru w opakowaniu niewiele większym od niego samego. W ten sposób w samochodach dostawczych mieści się więcej przesyłek, a liczba kursów powrotnych do magazynu znacząco się zmniejsza. Redukcja emisji CO2 to przyjemny skutek uboczny stosowania ekologicznych opakowań i ergonomicznej strategii pakowania.

Dokumentacja zakupu bez zużycia papieru

W dobie wszechobecnej technologii – jako przedsiębiorca – online możesz sporo zaoszczędzić na druku faktur, paragonów czy ulotek. Wszystkie kluczowe dla sprzedaży informacje możesz przekazać klientowi mailowo, korzystnie wpływając na środowisko. W ten sposób przekażesz kupującemu np.:

  • dowód zakupu;
  • formularz zwrotu;
  • kod rabatowe;
  • inne informacje o promocjach.

Eko-oferta

Użytkownicy internetowi z pewnością chętnie dołączą do grona klientów skupionych wokół sklepu propagującego ekologiczne produkty. Możesz wykorzystać tę politykę niezależnie od tego, czy sprzedajesz kosmetyki, odzież czy żywność. Jeśli są podstawą oferty twojego sklepu, pochwal się tym za pomocą odpowiednich narzędzi marketingu online – nie tylko klienci mogą wpływać na eko-handel w Internecie. Również ty – jako przedsiębiorca – możesz wyznaczać trendy w takim kierunku i zachęcać do zakupów w tym duchu.

Ekologiczny biznes e-commerce jest po prostu modny. Wdrażając omówione rozwiązania do swojej strategii sprzedażowej, dbasz o zrównoważony rozwój marki, a przy okazji kondycję środowiska. To inwestycja, która w dalszej perspektywie zwróci ci się z nawiązką – zachęci do ciebie nowych klientów i zwiększy zyski. Połącz przyjemne z pożytecznym – zadbaj o swoją markę, satysfakcję klientów i planetę!


Artykuł partnera

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie