E-zakupy współczesnej kobiety i współczesnego mężczyzny - różnice i podobieństwa

Czy “mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus”, jeśli dziś weźmiemy pod lupę świat e-commerce?
E-zakupy współczesnej kobiety i współczesnego mężczyzny - różnice i podobieństwa
fot. pixabay.com
20.06.2022

Jakie różnice w zachowaniach konsumentów są nadal widoczne, a które ulegają zatarciu? Jak wygląda ścieżka zakupowa kobiet, a jak mężczyzn? Na te oraz pokrewne pytania odpowiemy w artykule, bazując na najnowszych wynikach badań z raportu opracowanego w 2022 r. przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Zobaczmy, czy coś się zmieniło w kwestii zakupów online.

Krótko o raporcie

Raport zatytułowany Mr. & Mrs E-commerce omawia przyzwyczajenia i zachowania zakupowe w sieci wśród kobiet, mężczyzn, a także seniorów. Na jego podstawie będziemy mogli wywnioskować, czy założenia, uznawane dotychczas za stereotypy, mają przełożenie na rzeczywiste zachowania. 

Analiza danych i SEO

Opracowując strategię sklepu działającego na danej platformie e-commerce, Twoim pierwszym krokiem powinno być uważne przeanalizowanie danych z niniejszego raportu. Dzięki nim przygotujesz wartościowe treści oddziałujące na całą strategię optymalizacji dostosowaną do danej grupy docelowej. Twoją uwagę powinny zwrócić pojawiające się różnice w nawykach zakupowych między przedstawicielami płci męskiej i żeńskiej, a także zachowania zakupowe charakteryzujące daną kategorię wiekową. To wszystko ma bowiem wpływ na działania z zakresu SEO. Te zaś polecamy zlecić specjalistom od SEO. Zajmą się stworzeniem planu optymalizacji pod kątem pozycjonowania. Wcześniej przeprowadzony przez nich audyt SEO, a także UX (czyli uwzględniający doświadczenia użytkownika) wykaże słabe i mocne strony witryny. Ich naprawa będzie precyzyjna i stosunkowo szybka. Warto więc postawić na tego typu działania.

Zaczynamy e-zakupy. Jaki jest pierwszy krok e-klientów? 

Pierwszy krok na drodze e-zakupów to research. Osoby, które stoją przed zakupem danego produktu, najpierw sprawdzają dodatkowe informacje i opinie na jego temat lub też posiłkują się porównywarkami cenowymi. Takie nawyki przejawia ponad 66% e-klientów. O czym to świadczy? Otóż treści na Twojej stronie muszą być aktualne, wartościowe i rzetelne. Poza opisami produktów i artykułami blogowymi ważną rolę odgrywają recenzje dotychczasowych klientów. Content ma wpływ nie tylko na decyzje zakupowe i reakcje odbiorców, ale również na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki oraz wspomniane już wcześniej pozycjonowanie sklepów

Przejdźmy do statystyk. Raport opublikowany przez  Izbę Gospodarki Elektronicznej podaje, że 16% ankietowanych pań liczy się z opinią bliskich osób, natomiast 15% z nich dodatkowo dociera do wiarygodnych recenzji, by utwierdzić się w swojej decyzji zakupowej. Opinia innych jest ważna również dla 33% seniorów. Ponadto uwzględniają oni rekomendacje sprzedawców. Chętnie korzystają z rozmowy z konsultantami, dlatego celując w tę grupę odbiorców, warto rozważyć założenie czatu bądź infolinii. Jeśli chodzi o panów, w 14% śledzą fora internetowe lub porównują ceny na przeznaczonych do tego witrynach. 

Z perspektywy właściciela sklepu internetowego na pewno warto kłaść duży nacisk na content. W taki sposób stajesz się w oczach odbiorcy wiarygodnym usługodawcą. Po przeczytaniu fachowego poradnika będzie czuł, że podejmuje dobrą decyzję i z pewnością nie będzie zaglądał do konkurencyjnych marek.

Jakich produktów poszukują e-klienci najczęściej i gdzie kupują? 

W tej kwestii wynik może zaskoczyć wielu czytelników. Kwestia kobiet jest raczej oczywista - najbardziej interesującymi ich artykułami są te związane z modą, kosmetykami i dalej - akcesoriami dziecięcymi. U mężczyzn kwestia wyborów pada na: sprzęt elektroniczny, dalej - gadżety, a w następnej kolejności na - artykuły z działu moda i uroda! Dane ewidentnie pokazują, że branża urody i mody nie jest już zdominowana przez kobiety. Spory udział mają w niej panowie.

Zakupy online zaczynają być na porządku dziennym. Przedstawiciele wszystkich badanych grup chętnie dokonują e-transakcji. ¾ z nich robi zakupy w sektorze e-commerce średnio raz lub dwa razy w miesiącu. Przedstawicielki płci żeńskiej czynią je w sklepach internetowych, na portalach zakupowych bądź aukcyjnych. Panowie mają podobne preferencje, z tą różnicą, że ich wybór często pada na aplikacje mobilne danych sklepów. 

Warto też wspomnieć, że aż 44% klientek i  41% klientów (bez seniorów) korzysta z opcji darmowych zwrotów. Możliwość zamówienia kilku produktów online, doboru najlepszego i odesłania pozostałych jest według nich bardzo praktyczna, zachęcająca do e-zakupów. 

Tutaj warto poruszyć kwestię pozycjonowania lokalnego. Jeśli prowadzisz sklep i online, i stacjonarny, powinieneś o tym poważnie pomyśleć. Dzięki temu Twoja marka będzie wysoko wyświetlać się w wyszukiwarce dla osób poszukujących takich usług w mieście swojego zamieszkania lub najbliższej okolicy. Pozycjonowanie stron na rynku regionalnym może przynieść naprawdę wymierne korzyści i wyraźnie zaprocentować w przyszłości. 

Co zazwyczaj służy do robienia zakupów w Internecie?

Nie ma nic dziwnego w tym, że najczęściej wykorzystywanym środkiem do robienia e-zakupów  przez  ankietowanych obu grup są urządzenia mobilne. Aż 40% transakcji odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Na drugim miejscu znalazły się laptopy. 

Kolejnym środkiem okazują się smartwatche. 10% mężczyzn przyznaje robienie zakupów w sieci przy ich użyciu. Udział kobiet to raptem 2%. W trzeciej grupie - seniorów - 83% preferuje laptopy do e-zakupów,  w drugiej kolejności komputery stacjonarne (41%).

Czy kobiety wydają więcej na e-zakupach?

W ostatnich miesiącach, a nawet latach nastąpił naprawdę spory rozwój branży e-commerce. Przyczyniła się do tego pandemia Covid-19, kiedy to większość sektorów życia przeniosła się do sieci. E-konsumenci zaczęli więcej kupować i tym samym wydawać. Czy w związku z tym widoczna jest różnica w kwocie, jaką średnio wydają kobiety, a jaką mężczyźni? Wyniki raportu pokazują, że miesięczne wydatki na zakupy internetowe są niemal tożsame w przypadku obu grup. Średni przedział to 201-400 zł, a w przypadku jednorazowych transakcji jest to 51-100 zł. 

Śmiało więc można odrzucić przekonanie mówiące o tym, że to kobiety mają większą skłonność do rozrzutności oraz ponoszenia większych wydatków na e-zakupy. 

Obie badane grupy zgadzają się również w kwestii, że zaletą transakcji internetowych są: brak opłat za przesyłkę, szybki czas jej dostarczenia, a także wygodna forma zapłaty (popularny BLIK lub klasyczny, ale szybki przelew). 

Co wynika z raportu?

Raport Mr. & Mrs E-commerce wyraźnie wskazuje, że maniery konsumpcyjne pomiędzy kobietami i mężczyznami nie są już tak odmienne, a wręcz przeciwnie - stają się dla obu grup bardzo podobne. Statystyki są zbliżone również pod względem wydawanych sum i tego, jak często przedstawiciele dokonują zakupów online. Odchodzi się zatem coraz dalej od stwierdzenia, że brak wstrzemięźliwości, jeśli chodzi o e-zakupy, jest cechą kobiecą.

Znając już wyniki badań, warto mieć je na uwadze podczas przygotowywania planu działania swojego e-biznesu. Pamiętaj też, że musisz opierać się zawsze o aktualne dane i weryfikować je z poprzednimi, by wyciągać właściwe wnioski. Analiza nawyków konsumpcyjnych przyda się, jeśli nastawiasz się na określonych odbiorców, np. tylko kobiety. Wszelkie różnice i podobieństwa uświadomią Ci, w jakim kierunku podążać ze swoją ofertą lub co zmienić, jeśli celujesz głównie w klientelę męską lub w grupę senioralną. Pamiętaj, że opracowując analitykę swojego sklepu oraz całą strategię marketingową, musisz patrzeć zarówno na płeć, jak i wiek potencjalnych odbiorców. 

 

Artykuł sponsorowany

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie