Jeszcze do niedawna każda większa sieć supermarketów reklamowała swoje usługi hasłem informującym klientów o tym, że – rzekomo – to ich produkty są najtańsze na rynku. Wiele z nich nadal pozostało przy tej taktyce, jednak nie działa ona już tak jak kilka lat temu. Czyżby polscy konsumenci zmądrzeli?
Jak podają wyniki badania `Postrzeganie ofert sieci detalicznych 2013` przeprowadzonego w naszym kraju przez firmę OC&C Strategy Consultants , Polacy zmienili swoje kryteria wyboru sklepów, w których mają zamiar zrobić zakupy. Teraz dla wszystkich nie liczy się już cena, a zaufanie do firmy.
Na podstawie 18 tysięcy indywidualnych ocen stworzono ranking firm, które cieszą się największym zaufaniem wśród polskich klientów sieci detalicznych. Czym cechują się sklepy godne zaufania? Przede wszystkim dotrzymywaniem składanych obietnic, bezpiecznymi produktami i dobrym podejściem do klienta.
`Puls Biznesu`, który przytoczył wyniki informuje, że wszystkich konkurentów pobiły tylko dwie firmy – Apart i Allegro. Inne godne naszego zaufania firmy to Rossman, Empik, Amazon i Merlin. Sporym zaufaniem cieszą się też Leroy Merlin, które zezwalają na zwroty towarów bez konkretnej przyczyny, a nawet bez paragonu.
Jeśli chodzi o branżę spożywczą to skończyły się złote czasy dla lidera 2012 roku, czyli sieci sklepów Biedronka. Wyprzedziły ją bowiem Alma Market, Piotr i Paweł, Auchan, a także Lidl stawiany ponad Biedronką w kwestii jakości produktów, wyglądu sklepu, szerokości asortymentu, obsługi, a także zaufania. Mimo wszystko, Biedronka wciąż wygrywa w konkurencji cenowej i jak na razie nic nie wróży zmian na tym polu. Nie ma to jednak większego znaczenia dla konsumentów, którzy cenią bardziej jakość niż ilość.
Nie w każdej dziedzinie jednak zaufanie gra rolę decydującą. Zupełnie innymi prawami rządzi się bowiem sympatia polskich konsumentów wobec sieci odzieżowych. W ich przypadku zwracamy przede wszystkim uwagę na asortyment, estetykę sklepów, adekwatność produktów wobec naszych potrzeb, a także – mimo wszystko – na niską cenę.
- Na klientów sieci spożywczych już nie działa hasło "niskie ceny", tak często używane nie tylko przez dyskonty, ale nawet sieci delikatesowe - skomentował Jarosław Kosiński z OC&C Strategy Consultants.
A jakie sklepy wy darzycie największym zaufaniem? Czy rzeczywiście hasło `niskie ceny` nie robi na was żadnego wrażenia?
SŻ