PLAGA PSEUDOINTELEKTUALISTÓW: Do liceum idą osoby, które 20 lat temu nie dostałyby się nawet do zawodówki!

11 Lutego 2011

Skąd ta nowa moda wśród nastolatków?

PLAGA PSEUDOINTELEKTUALISTÓW: Do liceum idą osoby, które 20 lat temu nie dostałyby się nawet do zawodówki!

Jeszcze 15 lat temu, młodzież planując swoją edukację, chętnie wybierała naukę w technikach i szkołach zawodowych. Uczniów kusiła możliwości zdobycia konkretnego zawodu i szybkiego podjęcia pracy. Teraz jednak sytuacja uległa drastycznej przemianie.

W ciągu ostatnich lat zmieniły się preferencje młodzieży dotyczące wyboru szkoły średniej. Coraz trudniej jest znaleźć chętnych do nauki w zawodówkach. Według badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, aż 43 procent młodzieży wybiera naukę w liceum ogólnokształcącym.

Ta swoista dominacja "ogólniaków" spowodowana jest dwiema zasadniczymi przyczynami. Po pierwsze, jak donoszą specjaliści, młodzi wybierają licea, bo szkoły te dają im właściwe przygotowanie do nauki na studiach. Po drugie, uczniowie zagrożeni rosnącym bezrobociem, świadomie wydłużają swoją ścieżkę edukacyjną, by opóźnić moment wejścia na rynek pracy.

Socjologowie mówią już wręcz o nowej modzie panującej wśród nastolatków. Jednak, patrząc na bezrobocie wśród absolwentów szkół wyższych, trzeba zastanowić się, czy warto dalej kontynuować ten ogólnopolski trend?

Karina Hefner

Zobacz także:

Jak się zachowywać, żeby być idealną żoną? Porady z lat 50-tych (z przymrużeniem oka)!

Oto 15 zasad zainspirowanych amerykańskim poradnikiem z 1955 roku: „The Good Wife's Guide”. Przeczytaj zabawne nakazy dla dobrych żon!

Słodkie pierścionki z miniaturkami jedzenia! FAJNE?

Apetyczna biżuteria dla kulinarnych smakoszek i zapalonych fashionistek!

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (199)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 20:06:09

dalej kontynuować/ A autorka artykułu, gdzie chodziła do szkoły? :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 14:21:03

Warto. Bo jak ma się wykształcenie to można wyjechać, czy też zdobyc pracę bez problemu. Nie wiem skąd się bierze nagonka że po studiach nie ma pracy. Znam mnóstwo osób po studiach które po porządnych kierunkach nie mają namniejszego problemu ze znalezieniem pracy czy otwarciem własnego biznesu. Oczywiście, jak się idzie na socjologię, psychologię, ekologię czy coś tam jeszcze to jasne, że nie ma po tym pracy. Głupie jest gadanie "wybierz taki kierunek jaki jest twoją pasją". Trzeba wybierać kierunek który przyniesie jakiś dochód. Na pasję znajdzie się czas.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 14:23:56

Dodam, że sama studiuję dwa kierunki dziennie dzięki ciężkiej pracy. A jak nie dostanę pracy w zawodzieto przejmę firme rodziców. I nieprawdziwe jest gadanie, że osoby które przejmują interes po rodzicach to rozpuszczone bachory. Firmę łatwo jest przejąć, ale żeby jeszcze ją rozwijać i nie dopuścić do plajtu to już inna bajka.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-15 19:08:16

może i nie jesteś rozpuszczonym bachorem, ale jednak masz wielkie szczęście, że Twoi rodzice mają firmę. nie każdy ma szansę przejąć interes po rodzicach, to bardzo fajne, ale swoją drogą nie wiadomo, czy nie doprowadzisz do jej plajty i czy masz do tego zdolności. nie traktuj tak z góry studentów kierunków, które wymieniłaś, bo zrównując psychologię, socjologię z ekologią czy "czymśtam jeszcze" robisz np. mnie wielką przykrość, a przy okazji nie masz racji - przykładowo po psychologii jest sporo ofert pracy, ponieważ wzrasta zapotrzebowanie na terapeutów, trenerów osobistych czy opiekunów osób niepełnosprawnych, z zaburzeniami, albo starszych. trochę więcej pokory :) a "nagonka" bierze się ze statystyk i tyle.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 11:17:33

Nie bierzecie pod uwagę, że jedno technikum jest nierówne drugiemu. Łatwiej o dobre liceum niż technikum. W mojej miejscowości są dwa dobre licea, których większość absolwentów dostaje się gdzie chce na studia, natomiast technika to głównie gastronomiczne i budowlane, do których idą ludzie, którzy nie dostali się do liceum. Oczywiscie w innych miejscowościach sytuacja może wyglądać inaczej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 13:27:35

licek jest dla ludzi bez pomyslu na zycie. najczesciej to rozpaprani jedynacy, ktorzy maja wiecej kasy niz rozumu. A jesli juz ukoncza nauke w takim liceum nie musza martwic sie o studia bo tatus i mamusia napewno wszystko swojemu ukochanemu dziecku beda finansowac. rosnie taki pasozyt ktory pozniej nie poradzi sobie w zyciu kiedy zabraknie rodzicow.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-14 13:38:45

Czyżby zazdrość spowodowana brakiem wsparcia finansowego ze strony rodziców? Idąc do liceum miałam pomysł na życie, teraz studiuję prawo na UAM. Mieszkanie w dużym mieście takim jak Poznań, gdzie stancja kosztuje 500 zł wymaga wsparcia rodziców, niestety stypendia nie wystarczają, a na pracę zarobkową nie ma czasu- dla zapewnienia sobie dobrej przyszłości lepiej pracować jako wolontariusz w kancelarii niż w Tesco za 4 zł/h.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 01:41:29

Jeśli chodzi o artykuł, to nie zgodzę się, że studiuję, by wydłużyć ścieżkę edukacyjną i później iść do pracy. Bo studiuję i pracę zaczynam. Niestety w dzisiejszych czasach bardzo liczy się DOŚWIADCZENIE ZADOWOWE. Drogie Panie, nie rozumiem Waszych kłótni co jest lepsze - LO czy technikum. Ja wybrałam LO, ponieważ wydawało mi się, że wyższy próg punktowy, by się dostać zagwarantuje mi wyższy poziom nauczania i uczniów "na poziomie" ( i tak - już od początku gimnazjum wiedziałam, co chcę studiować i to studiuję! ) - więc nie zgodzę się, że dzieciaki idą do LO. Wiele osób w prawdzie nie wiedziało, co chce ze sobą w zyciu zrobic, a wybrało najbliższą szkołę, do której się dostali - ale to mniejszość. Po skończeniu LO żałowałam. A wiecie czego? Stwierdziłam, że idąc do technikum i mając po skończeniu zawód + maturę łatwiej dostałabym pracę będąc już na studiach! Teraz po samym LO ciężko było dostać trochę lepszą pracę, a być może po technikum byłby mniejszy problem. Chociaż z drugiej strony, jak pisałam wyżej - bez doświadczenia, nawet po technikum zapewne nie byłoby tak pięknie. Widzę również wielu moich znajomych, którzy są w technikach i wcale nie są głąbami. Jednak nie znam żadnego kretyna będącego w liceum ( chyba, że prywatnym lub profilowanym...), a z technikum niestety tak. I co ma do tego ilość nauki? Po co w ogóle się o to spierać? Wkułam, zdałam, jestem na studiach i nie chcę już o liceum myśleć, tylko zająć się przyszłością...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 22:22:26

Wiecie, jest niż demograficzny. W szkołach i na uczelniach są luzy. W tym roku pisze maturę. I wiem, że ją w przeciwieństwie do ludzi 10-15 lat temu WIEM, że na studia się dostanę. Po prostu w tej chwili to nie jest żadne osiągnięcie. Miejsca i tak są... Poza tym jest moda na "bycie studentem". Wiele osób nie myśli: "Student=uczelnia+wykształcenie+nauka" tylko: "Student=impreza+alkohol+zabawa". Widzę to wśród moich znajomych...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 22:35:00

Współczuję takiego myślenia. Fajnych masz znajomych, którzy studiują byle co, byle gdzie :) bo kochana na dobrych kierunkach jest taki zapier..., że nawet sobie nie wyobrażasz, a twoja maturka przy tym, to pryszcz. Pochwal się jeszcze na jaki marny kierunek idziesz, że wiesz że na pewno się dostaniesz? Chętnie się pośmieję :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 13:22:08

Kazdy idiota dostanie sie gdzie tylko chce skoro i Ciebie przyjeli bez problemu pewnie na jeszcze marniejszy kierunek.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 15:18:26

Oj, jaka kultura. Czytanie ze zrozumieniem się kłania :) Nie będę się tutaj licytować, gdzie mnie przyjęli i jak. Oj, ta zazdrość i kompleksy... domyślam, że skoro każdy "idiota" może się dostać gdzie chce, to ty nawet temu "idiocie" nie dorastasz do pięt... i teraz musisz się tutaj wyżywać na tych, którzy skończyli DOBRE kierunki, bo ty biedulo byłaś na to zbyt głupia. Nie ma to, jak gadanie o czymś, o czym nie ma się najmniejszego pojęcia. Tak, wszyscy studenci, to idioci, którzy nic nie umieją. Za to ty jesteś kwintesencją wysokiej kultury osobistej i inteligencji, o czym dałaś tutaj dobitne świadectwo - haha. Zabawne i żałosne jednocześnie. Pozdrawiam :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 21:54:44

a ja nie wyobrażam sobie technikum... :O TYLKO LICEUM. Zresztą - medycyna - po technikum ? hahahahahahhahahahaha To tyle z mojej strony.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 21:35:03

To zaszalałaś z tą swoją wypowiedzią, dziewczyno! Ja chodzę do LO i muszę przyznać że w mojej klasie są dwie osoby tak trochę powyżej normy jeśli chodzi o naukę. Ale nie biorą nawet udziału w żadnych olimpiadach czy cos takiego, one są po prostu dość inteligentne ale też duzo sie uczą. Reszta to hmm pozostawia wiele do życzenia! Wiekszosc pali pije, a i zadziera nosa, a do LO poszła bo nalezy do tego towarzystwo z naszego LO. Po prostu w w naszym technikum w mieście nie mieli by towarzystwa. To moje spostrzeżenia bo poszłam do LO sama, to była moja decyzja bo nie wymysleli chyba jeszcze technikum z nauką polonistyki ;PP. Mam tam jednak duuuuzo znajomych i przyznam bez bicia ze to wlasnie w technikum chowają się geniusze. W moim mieście bynajmniej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 19:45:33

do dziś żałuję, że zamiast studiów nie wybrałam cukiernictwa - to fantastyczna fucha, nie dość że słodka to jeszcze dająca pole do popisu w zakresie sztuki

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 18:27:42

Hahahhah ty pode mną to jesteś jakaś dziwna chyba. Co ma ciąża do tego czy jesteś w technikum czy w liceum? Weź się zastanów

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 16:58:09

noszz kurde porównajcie sobie takiego przeciętnego ucznia z liceum z uczniem technikum, jest przepaść i to duża, zarówno pod względem intelektualnym a tym bardziej kulturalnym!!! Z drugiej strony w liceach osoby są bardziej dziecinne, natomiast w technikach uczniowie sami maja dzieci często :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 20:20:38

Jesteś staroświecka ;/ Ja chodzę do technikum i tylko jedna dziewczyna chodzi z brzuchem... Zresztą u mnie w technikum są ogromne wymagania, moja siostra, która chodzi do liceum ma luzy, a ja kuje dzień w dzień jak dzika świnia :/ Każdy się zachowuje jak chce, dziewczyny z technikum też są intelektualistkami i są kulturalne. Kultura osobista zależy od człowieka a nie od szkoły do jakiej chodzi :/ Jak się nie znasz to nie wypowiadaj się na ten temat bo jesteś żałosna w tym momencie :/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-12 20:58:28

no dobra skoro aż tak strasznie sie uczycie w technikach i macie TAK DUZO nauki i ciagle siedzicie przed zeszytami i kujecie jak dzikie świnie, to podajcie mi osobę, która może być dla was wzorem do naśladowania (mówie o osobach znanych z tego, że właśnie "grzeszą inteligencją", nie mówię tu o wszelkiego rodzaju celebrytach)??:D polska inteligencja to sa ludzie po OGÓLNIAKACH ... tak było i zawsze będzie, nie znam praktycznie nikogo po technikum bedącym profesorem, dobrym ekonomistą, lekarzem, prawnikiem, politykiem ... Nie chcę tu nikogo obrażać, tylko popatrzcie na realia i pamiętajcie, że nikt nie jest w idealnej sytuacji... Ja po liceum nie mam w teorii gdzie pracować (sprzątać zawsze można), a osoby po zawodówkach i technikach mają pracę, natomiast ja po studiach MOGĘ (niestety Polskie płace i prace są jaki są) zarabiać duzo więcej od was ... jezeli chodzi o technikum to podziwiam ludzi po technikum studiujące na państwowych uniwersytetach i to dziennie, nie wiem czy mi by sie chciało, bym czuła, ze za dużo straciłam :D a co do brzuchów, wybaczcie,ale w moim liceum tylko raz była taka pracowita dziewojka, nawet chyba miała 2 dzieci przed maturą ( rodzina bardzooo religijna :P)... Chodziło mi o to ze w liceach mało kto wpada, a w technikach, średnio jedna w klasie ma dziecko - nie pisałam, ze większość, po prostu odsetek jest większy:) Co do kultury... napisałam to co mi wiadomo od znajomych ze szkół, które są w moim mieście... w technikach i zawodówka jest gorsza młodzież (pod względem zachowania)... nie wierze żeby największe ułomy i wredoty, wulgarne osoby z mojej klasy gimnazjalnej które poszły to techników nie znalazły tam takich samych :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-13 00:13:31

masz jakieś dziwne pojęcie o technikum dzieci to mają wszkołach zoacznych, a myslenie stereotypowe, że po technikum mozna być cukiernikiem to czytsa kpina. sama kończyłam technikum, a teraz studuję dziennie i wcale tego nie żałuję.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz