Jak poprawić swoją odporność?

08 Października 2008

Jesień sprzyja zapadaniu na infekcje. Ból gardła i kaszel wydają się łagodnymi dolegliwościami w obliczu zapalenia płuc czy anginy. Dlatego uprzedź chorobę i wzmocnij swoją odporność. Prezentujemy kilka sprawdzonych sposobów.

Jak poprawić swoją odporność?

W okresie jesienno-zimowym trudno jest całkowicie uniknąć infekcji. Możemy jednak postarać się o podniesienie naszej odporności, przez co częstotliwość ewentualnych chorób spadnie, a ich przebieg będzie łagodniejszy.

Domowe sposoby na szybsze wyzdrowienie i poprawienie odporności:

  1. Gorące łóżko - jeśli czujesz, że zaczyna coś cię brać, najlepiej zostań w domu i przeleż cały dzień w łóżku. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na taki luksus, chociaż po pracy porządnie się wygrzej pod kołdrą i kocem.
  2. Pij dużo płynów - najlepiej niegazowaną wodę oraz soki zawierające witaminę C. W przypadku kataru i mokrego kaszlu, rozrzedzą wydzieliny i pomogą szybciej wydalić mikroby. Dodatkowo odpowiednie nawodnienie poprawi krążenie i funkcjonowanie całego organizmu.
  3. Wypróbuj płukanie gardła wodą z niewielkim dodatkiem soli.
  4. Ogranicz apteczne lekarstwa do koniecznych. Pamiętaj, że nie są one obojętne dla organizmu - na jedno pomagają, ale jednocześnie szkodzą, np. wątrobie i żołądkowi. Stosuj leki tylko przy bardzo wysokiej gorączce i silnym bólu gardła. Pamiętaj także, że na przeziębienie, które jest efektem działania wirusów, nie zadziałają antybiotyki! One potrafią zwalczyć choroby bakteryjne, ale nie wirusowe!
  5. Zadbaj o swoją dietę - nie przyjmuj zbyt wielu kalorii, bo to osłabia układ odpornościowy. Nie możesz też dopuścić do zagłodzenia, bo ma to podobne skutki. Najważniejsza jest jakość tego, co jemy. Warto wypróbować czosnek i cebulę, które zawierają związki siarki oraz substancje o działaniu antybakteryjnym, np. allicyny. Jeśli ich smak na surowo jest dla ciebie nie do zniesienia, po prostu dodaj je do sałatek albo sosów. Niezastąpiony w walce z chorobą jest miód. Przyrządź napój z miodu, gorącego mleka i cynamonu. Doskonale smakuje i rozgrzewa. Wśród owoców bardzo cenne są wiśnie. Swój czerwony kolor zawdzięczają antocyjaninom, które wyłapują szkodliwe wolne rodniki. Ponadto, zawierają dużo witaminy C. Na parapecie wyhoduj sobie rzeżuchę, która oczyszcza krew i wzbogaca organizm w żelazo. Sięgnij po jogurty, które zadbają o właściwą jelitową florę bakteryjną. Ważne, żeby zawierały bakterie Lactobacillus oraz Bifidobacterium.
  6. Stosuj wspomagacze w postaci suplementów diety. Powinny zawierać duże ilości cynku i witaminy C. Uznaniem klientów cieszą się Vigor Complete, Calmazin oraz Multivitamol +4 (dla dzieci).
  7. Nie zapominaj o aktywności fizycznej - według badań, dzięki regularnym ćwiczeniom około pół godziny dziennie, ryzyko przeziębienia zmniejsza się dwukrotnie.
  8. Unikaj stresu - stres negatywnie działa na nasz układ odpornościowy. W nerwowych sytuacjach wydzielają się kortykosteroidy, które obniżają odporność. Relaksacyjna muzyka albo obejrzenie komedii w miłym towarzystwie może złagodzić negatywne skutki stresu.
  9. Odpoczynek - wysypiaj się. U osób pozbawionych odpowiedniej dawki snu (czyli minimum 7 godzin na dobę) badania wykazują zmniejszoną liczbę komórek odpornościowych.

Na koniec obalamy mit: To nieprawda, że nieleczony katar trwa tydzień, a leczony siedem dni! Wspomóż swój organizm w potrzebie, a unikniesz przykrych powikłań.

Strony

Komentarze (27)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2016-09-19 09:46:46

Karola

Kasia a jak kupujesz te soki? przez stronę www.olofarm24.pl ? Nigdy nie były stłuczone butelki itp?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Kasia
(Ocena: 5)
2016-08-31 10:22:39

Zdecydowanie na odpornośc sok z czarnego bzu sambuvital - naturalny bez żadych cukrów konserwantów, do tego Rekonol extra - olej z rekina do tego czosnek i witamina D i komplet niezbędnych składników gotwy.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Asia
(Ocena: 5)
2015-11-25 12:42:45

re: Jak poprawić swoją odporność?

Dieta jest niezwykle ważna w tym przypadku, jednak przy moich niedoborach odporności pomógł dopiero olej z wątroby rekina z cynkiem w Odpormax, dopiero jak zaczęłam go stosować moja odporność wzrosła do prawidłowego poziomu. A czosnek, maliny i aronie można dostarczyć dietą, zrobienie na rok zapasu syropu z malin czy i nie zajmuje dużo czasu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ola
(Ocena: 5)
2015-11-19 10:44:55

re: Jak poprawić swoją odporność?

ja szukałam suplementów na odporność, gdy byłam w ciązy. najbardziej mi przypadł do gustu pregnofer immuno z ekstraktem z czosnku, maliny, aronii i sprawdził się bardzo dobrze, nie chorowałam, czułam się super

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Karla
(Ocena: 5)
2015-10-23 14:17:29

re: Jak poprawić swoją odporność?

Przydatne porady , większość stosuję ale przy kaszlu podaję dicotuss żeby ulżyć dziecku, zawarty w nim miód łagodzi podrażnienia .

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-08-19 15:54:35

5

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-09-26 17:37:22

Zamiast suplementów, za wczasu warto wprowadzić do swojej diety odpowiednie składniki. Tradycyjnie: czosnek, cebulę, sok z malin ale także mniej znane - polecam: jekyllhyde.kakadoo.pl/?p=1387

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-08-27 10:00:46

spoko artykuł, tylko faktycznie brak info odnośnie diety podczas choroby - chyba jeszcze nigdzie nie było informacji na ten temat :( te "wspomagacze" też ciekawe, szukając o tym na sieci natrafiłam też na preparat "Immulina", naturalny suplement wzmacniający odporność, który wystarczy zażyć raz dziennie ;p przyjemny dodatek w walce z nieprzyjemnym choróbskiem.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-12-15 16:52:19

'To nieprawda, że nieleczony katar trwa tydzień, a leczony siedem dni! ' a myslałam ze wiem ile trwa tydzień.... ;DD rozwaliło mnie to.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-06-15 13:12:00

Szkoda ze nie napisaliscie o diecie podczas choroby. Czyz nie powinnismy w takim czasie jesc wiecej warzyw ? Mzna je sobie pysznie ugotowac na parze.Bedzie jeszcze zdrowiej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz