SONDA: Czy bałagan w domu jest wystarczającym powodem, by odebrać matce dziecko?

08 Sierpnia 2009

Pani Wioletta i jej życiowy partner, pan Władysław, długo nie cieszyli się swoim nowo narodzonym dzieckiem. Sąd odebrał im maleństwo, argumentując decyzję tym, że w domu mają bałagan, a ojciec jest za stary!

SONDA: Czy bałagan w domu jest wystarczającym powodem, by odebrać matce dziecko?

Wioletta Woźna mieszka razem z Władysławem Szwakiem i trójką dzieci (7, 9, 11 lat) we wsi Błota Wielkie w województwie wielkopolskim. Mają gospodarstwo rolne. W połowie lipca kobieta urodziła kolejne dziecko, córkę Różę. Pięć dni po porodzie pociechę rodzicom odebrano. W uzasadnieniu sędzia Jolanta Bianiak powiedziała:

„Dobro dziecka jest zagrożone, a matka i jej konkubent nie dają gwarancji prawidłowego zajmowania się noworodkiem. Sąd stwierdza też, że kobieta jest upośledzona, a ojciec ma 63 lata. I umieszcza noworodka w rodzinie zastępczej”.

Sąd oparł swoją opinię na wiedzy kuratora, zdaniem którego w domu jest brudno, pani Wioletta jest niezaradna, a pan Władysław całe dni pracuje w gospodarstwie i nie ma możliwości, aby pomóc swojej partnerce.  

Kurator to nie jedyna osoba, która wypowiedziała się o rodzinie. W aktach sprawy znajdują  się również opinie miejscowego proboszcza oraz pedagoga ze szkoły, do której uczęszcza trójka starszego rodzeństwa. Opinie są zgoła odmienne od tej, którą wydał kurator. Zdaniem księdza dzieci są zadbane, czyste, widać silną więź emocjonalną między nimi a rodzicami. Pedagog szkolny również nie ma zastrzeżeń do relacji panujących w rodzinie. dzieci uczą się bardzo dobrze, nie wagarują, a rodzice interesują się ich problemami. Także pozytywną opinię o rodzicach złożyła przed sądem poznańska adwokat do spraw rodzinnych, Małgorzata Heller-Kaczmarska.

„Decyzja sądu to skandal. Odebrano matce noworodka, bo kuratorowi nie podobał się bałagan w jej domu. To zabierzmy dzieci wszystkim rodzinom, które nie nadążają ze sprzątaniem. (…) Pani Woźna twierdzi, że dostała leki na powstrzymanie produkcji pokarmu, a piersi kazano jej ścisnąć. To nieludzkie” - przyznała adwokat w rozmowie z dziennikarzami "Gazety Wyborczej".

Ponadto, w aktach nie ma opinii psychologa, który by stwierdził, że kobieta jest upośledzona. Sąd posiada jedynie informację, że pani Wioletta w przeszłości leczyła się na depresję i psychozę.    

Sędzia, zastępujący przebywającą obecnie na urlopie Jolantę Bianiak, nie potrafił wyjaśnić tych rozbieżności. Sprawą zajmie się Rzecznik Praw dziecka.  

Ciekawe jesteśmy, co wy sądzicie o tej sprawie. Czy bałagan w domu rzeczywiście może być powodem do odebrania dziecka rodzicom? Zachęcamy was do udziału w naszej sondzie!  

Karolina Jarosz  

Zobacz także

14 -latka chce zatrzymać  dziecko!

Decyzją sądu dziecko ma trafić do pogotowia opiekuńczego lub od razu do rodziny zastępczej.      

Sąd odebrał 13-latce prawa rodzicielskie! 

Chłopczyk urodzony przez Małgorzatę K., decyzją sądu, trafi do rodziny zastępczej. 

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (242)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2012-10-30 05:59:02

absolutnie nie moze byc powodem balagan by pozbawic dziecku rodzicow! przeciez mozna pomoc takiej rodzinie wnajmujac osoby do pomocy w sprzataniu, jesli maja sami problem by uporzadkowac nawarstwialy balagan, i od tego jest OPS. Widac, ze jest pomieszanie wartosci ludzkich, skoro wola komus rozwalic zycie poprzez rozdzielanie rodziny i tworzenie urazow na cale zycie...u dzieci i doroslych. To jest naduzywanie wladzy, lamanie praw dziecka i rodzicow!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-03-12 12:35:50

Tutaj wpisz treść komentarza do SONDA: Czy bałagan w domu jest wystarczającym powodem, by odebrać matce dziecko?...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-12-26 07:00:34

tej pani ze zdjecia juz wycięli macice ;p

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-02-03 15:30:58

„Papilocie! Mam 22 lata, za rok wyznaczoną datę ślubu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-09-30 03:21:25

to nie chodzilo o zaden balagan, dziennikarze jak czasami cos nakreca to z kata zrobia bohatera, codziennie stykam sie z dziecmi ofiarami niezaradnosci rodzicow (sic!) pijanstwa, molestowania itd. problem jest ogromny! I nikomu za brud w domu nie odbiera sie dzieci!!! To czesto jest tak ze idzie taka matka do gazety i sie zali dziennikarzom ze w domu niepozadek i chca jej dzieci zabrac ( bo jak jej zabiora dzieci to i zasilek na nie i nie bedzie miala za co pic i jej koledzy tez przy okazji). Dla dziennikarzy to fajne bo kolejny artykulna pierwsza strone a ze z prawda to nie ma nic wspolnego to co, kto by tam sprawdzal jak jest naprawde. I tak ludzie czytaja takie bzdury czesto w superexpresie, fakcie itp. Tak ze nie we wszystko trzeba wierzyc co dziennikarz pisze bo on czasami sam nie wie co pisze, grunt ze jest temat. Nie wiem jak bylo z ta rodzina naprawde ale byl bym ostrozny w ocenach!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-04-15 13:18:06

Popieram. Ja osobiście mam do czynienia z osobą, która wychowuje dzieci mając Zespół Diogenesa tzn. zbiera wszystkie śmieci łącznie z papierkami po cukierkach, brak higieny (raz na tydzień kąpiel, pralki nie obsługuje-tylko ręcznie). Mąż alkoholik, ratuje ich tylko to, że on dobrze zarabia w policji. ( Kurator ani sąd takich nie rusza.)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-21 19:36:03

zależy, czy to BAŁAGAN czy BRUD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-21 13:42:44

w kazdej wsi znajdzie się 80% jesli nie 100% rodziców którzy od rana do wieczora pracują w gospodarstwie!!! to skandal i powinno się tego sędziego zdjąć ze stołka a kuratora skazać za niedopełnienie obowiązków i narażenie na straty moralne i utratę zdrowia!!! SKANDAL!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-20 18:16:11

Pani kurator kupiła sobie DVD a pierwszym jakiego oglądała był "TATO" z Bogusławem Lindą

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-17 11:25:01

„Decyzja sądu to skandal. Odebrano matce noworodka, bo kuratorowi nie podobał się bałagan w jej domu. To zabierzmy dzieci wszystkim rodzinom, które nie nadążają ze sprzątaniem. " - popieram..przecież to głuota! bałagan w dom ma co drugi polak. Jakby każdemu bałaganiarzowi zabierać dzieci, to prawie każda rodzina byłaby bezdzietna ;/;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-16 17:47:21

Ciekawe co by ta kuratorka śmieszna zrobiła jakby niespodziewanie ktoś wszedł jej do domu i miała by bałagan. Nie wiem czy ma dzieci ale załóżmy ,że ma i by jej chcieli je zabrać. Nie wiem do końca jak jest w tej rodzinie ale to jest chore ,żeby zabierać dziecko za bałagan. To ja lepiej wogóle nie będę starała się nigdy o dziecko bo bałaganiara ze mnie niesamowita. Bez sens. Idźcie się ludzie leczyć. Polskie prawo jest CHORE!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-16 13:36:30

ZNAM TA RODZINE! Dzieciaki chodzily w piżamach do szkoly a brudne rzeczy wrzucaly za tapczan a pozniej jak juz nie mialy co na siebie wlozyc to braly spowrotem! nie rozumiem dlaczego wszyscy tak kłamia wiem jak jest w tej rodzinie... matka nie potrafi sie nimi zając! kradły zeby mialy co jesc a jak kuraorzy przyjechali to ojciec gonil ich z siekierą! dlaczego tego ni napiszą?!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-08-17 11:29:23

po piewsze - ciekawe SKĄD masz tyle "ciekawych" informacji ?? nawet jeżeli to,co tutaj piszesz to prawda, to mimo wszystko popieram tą rodzinę. to,że są biedni, to nie znaczy,że nie kochali i nie dbali o dzieci! sama/sam piszesz,że ojciec gonił kuratorów..jeśliby nie kochał tych dzieci, to by ich nie bronił i oddał od razu..tyle jest polskich i biednych rodzin,które kradną, aby żyć,,ich nikt po sądach nie ciąga i wszyscy mają ich gdzieś..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz