Coraz więcej osób wybiera tzw. pracę zdalną. Zostając w domu, oszczędzamy czas i pieniądze, które w dużej mierze pochłania dojazd do firmy. Wraz z Olgą Koźlik, ekspertem ds. wyposażenia wnętrz z firmy Moll, podpowiadamy, jak urządzić funkcjonalne domowe biuro bez pomocy fachowców.
Zadanie nr 1. – Znajdź odpowiednie miejsce
Najlepiej, jeśli na nasze biuro przeznaczymy pokój, z którego nikt inny nie korzysta. Dzięki temu miejsce to będzie kojarzone wyłącznie z pracą, gdzie bez problemu możemy przyjmować naszych potencjalnych klientów. Problem pojawia się wtedy, gdy w mieszkaniu nie ma możliwości zagospodarowania wolnego pomieszczenia. Wówczas, niezależnie w którym miejscu wygospodarujemy kąt do pracy, powinniśmy odgrodzić go od reszty mieszkania.
- W takich przypadkach warto zainwestować w ścianki działowe – mówi Olga Koźlik, ekspert ds. wyposażenia wnętrz współpracująca z firmą Moll, producentem zestawów biurkowych – Są łatwe w montażu i mogą służyć dodatkowo jako regał na dokumenty lub przybory biurowe. Innym sposobem może być postawienie dekoracyjnego parawanu - dodaje. Więcej na temat ścianek działowych przeczytasz w osobnym artykule.
Zdecydowanie najgorszym miejscem na domowe biuro jest sypialnia. Widok dokumentów, czy komputera tuż przed zaśnięciem lub bezpośrednio po przebudzeniu wywoła niepotrzebny stres.
Zadanie nr 2. – Wybierz odpowiednie meble
Biurowe meble powinny być funkcjonalne i ergonomiczne, czyli dostosowane do naszych potrzeb. Przydadzą się regały na dokumenty i kontenery, służące do przechowywania podręcznych przedmiotów. Najlepsze są te mobilne (na kółkach), które sprawdzą się zwłaszcza w małych pomieszczeniach – zawsze będzie można je gdzieś wsunąć. Najważniejszym meblem w każdym miejscu pracy jest biurko. To przy nim spędzamy najwięcej czasu, dlatego tak ważne jest, żeby jego budowa nie przyczyniała się do nadwyrężania kręgosłupa. Sprawdzą się modele z systemem regulacji wysokości i kąta nachylenia blatu oraz możliwością montażu różnego typu nadstawek (np. na komputer lub drukarkę). Takie mechanizmy wpływają na poprawę komfortu pracy.
- Pamiętajmy, aby wybierać biurka z matowym blatem – mówi Olga Koźlik. – Takie powierzchnie nie odbijają refleksów światła, dzięki czemu nie męczą naszego wzroku.
Równie ważny jest dobór krzesła. Najlepiej, jeśli będzie ono miało regulowane zarówno oparcie, jak i siedzisko. Taki system zapewni optymalne podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa i pozwoli uniknąć negatywnych skutków długiego siedzenia w jednej pozycji – bólu pleców, szyi i karku.
Zadanie nr 3 – funkcjonalna aranżacja
Pamiętajmy, że dużo łatwiej pracuje się w zadbanym i uporządkowanym pomieszczeniu, gdzie wszystko jest na swoim miejscu. W zasięgu rąk ustawiamy najczęściej używane przedmioty – klawiaturę, telefon, przybory do pisania, etc. Dokumenty ułóżmy tematycznie w dużych segregatorach, które będą przechowywane np. na regale. Dzięki temu szybciej odnajdziemy to, co w danym momencie będzie nam potrzebne. Przyda się tablica korkowa, na której przyczepimy potrzebne numery telefonów, plan dnia lub zadania do wykonania. Nie zapominajmy o prawidłowym oświetleniu – naturalnym i sztucznym. Lampa biurkowa musi oświetlać całe pole optymalnego widzenia, czyli przestrzeń, którą obejmujemy wzrokiem. Z kolei okno, które stanowi główne źródło naturalnego światła, nie powinno wychodzić na ruchliwą ulicę – hałas będzie nas bowiem tylko rozpraszał.
Na koniec zadbajmy o dodatki. Dyplomy, zdjęcia najbliższych czy kwiat w doniczce – wszystkie te elementy oddziałują na nasze samopoczucie. Biuro, w którym czujemy się komfortowo, będzie nam się dobrze kojarzyło i co najważniejsze – pozytywnie wpłynie na naszą motywację do pracy.
Zobacz także:
Kuchnia z wyspą: Praktyczna czy TYLKO modna?
Taka organizacja przestrzeni kuchennej daje dużą swobodę dla miłośników gotowania.
Wariacje na wakacje: Kubański film & akcesoria deserowe & kapsułki piękności
Nie masz planów na dzisiejsze popołudnie? Wybierz się do kina na wyśmienity film!