W dobie wizualizacji wygląd liczy się jeszcze bardziej niż choćby 10 lat temu. Nic więc dziwnego, że większość z nas chce prezentować się młodo i mieć zgrabne ciało. Mamy do wyboru kilka dróg, by to osiągnąć. Kremy wymagają długotrwałej aplikacji, a ich efekt często odbiega od obiecanych przez producenta wytycznych. Zabiegi chirurgiczne wymagają sporych nakładów finansowych, okres rekonwalescencji jest długotrwały, a sam zabieg często jest bolesny. Rozwiązaniem i tzw. „złotym środkiem” jest więc nierzadko medycyna estetyczna.
Dzięki mnogości zabiegów upiększających i miejsc, w których można je wykonać, pojawiają się jednak wśród wielu klientów pytania: jak wybrać odpowiedni zabieg, gdzie go wykonać i czy faktycznie jest on bezpieczny i nadzorowany przez specjalistę?
Wybór gabinetu jest kluczową rolą pod względem bezpieczeństwa, komfortu podczas zabiegu, a także efektu, który osiągniemy. Mimo to na końcowy rezultat składają się nie miejsce, ale osoby, które w nim pracują, higiena pracy, jaka obowiązuje, a także sprzęt, na którym wykonywane są zabiegi.
Standardy - ufajmy światowym liderom w tej dziedzinie, wybierajmy firmy, którym przynajmniej raz w roku przyznano gwiazdkę tzw. „Złotych Standardów w Medycynie Estetycznej” lub inne nagrody na prestiżowych imprezach branżowych. Przy okazji sprawdzania producenta urządzeń dostępnych w wybranym przez nas gabinecie, warto poświęcić czas na research, czy dane urządzenia posiadają certyfikaty, otrzymały nagrody od grona lekarzy lub branży kosmetycznej oraz czy zapewniają personelowi kliniki bezpłatne szkolenia.
Serwis i Szkolenia - są to dwie istotne zasady przede wszystkim dla osób decydujących się na otwarcie własnej kliniki medycyny estetycznej. Sprawdźmy zawsze czy dostawca sprzętu jest w stanie zapewnić sprawnie funkcjonujący serwis oraz czy posiada zaplecze treningowe wraz z wykwalifikowanym personelem szkolącym. To także potwierdzenie dla klienta, że osoby, które wykonują zabieg miały styczność ze szkoleniami i wiedzą jak wykorzystać atuty urządzenia, by osiągnąć zamierzony przez klienta efekt.
Medycyna estetyczna jest dziedziną bardzo prężnie rozwijającą się, ale należy pamiętać, że każdy nowy dobrze funkcjonujący łańcuch w biznesie, to również pokusa szybkich pieniędzy dla ludzi oferujących tańszy sprzęt, brak szkoleń czy gorszej jakości kosmetyki. Tym samym raz jeszcze podkreślmy ogromnie istotna jest właściwa i rzetelna selekcja: gabinetów, lekarzy oraz urządzeń. Zabiegi medycyny estetycznej nie są tak inwazyjne jak chirurgia plastyczna ale również niosą za sobą ryzyko powikłań. Pamiętajmy o tym, aby mieć sprawdzonych dostawców sprzętu, a jako pacjent - aby mieć sprawdzone gabinety. Od tego zależy nie tylko nasz wygląd, ale także zdrowie.
Milena Rzeczkowska, kierownik Działu Medycyny Estetycznej Nova Group
Przed podjęciem decyzji warto zatem sprawdzić gabinet kosmetyczny pod kątem zasady 7 „S”:
Specjalizacja - nikt nie jest dobry we wszystkim. Zdecydujmy się na gabinet, który specjalizuje się w obszarze, który chcemy poprawić. Jeśli chcemy usunąć zmarszczki, znajdźmy gabinet, który tym się szczyci. Będzie on miał zapewne kilka specjalistycznych sprzętów i kosmetyków, które lekarz będzie mógł dobrać nie ze względu na to, co posiada, ale dostosować konkretne działania na maszynach pod kątem potrzeb pacjenta – głębokości zmarszczek, ich zaawansowania a także portfela.
Specjalista – sprawdzajmy, z kim pracuje dany gabinet i czy jest to osoba (lekarz, kosmetolog, terapeuta) godna zaufania. Powinniśmy mieć pewność, że gabinet medycyny estetycznej, do którego się wybieramy jest nadzorowany przez lekarza. Warto zapytać czy klinika należy do któregoś ze stowarzyszeń, a lekarz do któregoś z towarzystw medycznych. Pewne zabiegi może wykonywać kosmetolog, ale powinien mieć on pisemne potwierdzenie swoich umiejętności. Warto sprawdzić czy klinika udostępnia w swoim gabinecie lub na stronie internetowej takie certyfikaty i potwierdzenia przebytych kursów swoich pracowników. Zaś właściciel powinien zadbać o to, by klienci mieli do nich łatwy dostęp i umieścić je w widocznym miejscu jako atut, którym może się pochwalić.
Szczegółowa konsultacja - każdy z zabiegów powinien być poprzedzony indywidualną konsultacją lekarską. Podczas niej klient ma prawo zapytać o sprawy, które go niepokoją. To jest czas, kiedy lekarz powinien poinformować o przebiegu przyszłego zabiegu, przygotowaniu do niego, możliwych przeciwskazaniach, a także opowiedzieć o pielęgnacji skóry i jej możliwej reakcji już po nim.
Sprzęt - jest równie ważny co wykwalifikowani lekarze. Wybierajmy miejsca, które posiadają tylko wysokiej jakości produkty, od specjalizujących się w tej dziedzinie producentów, z pełną dokumentacją (taką jak certyfikaty medyczne, badania kliniczne, protokoły zabiegowe czy instrukcje). Sprawdzajmy, na czym zabieg będzie wykonywany. Podanie na stronie internetowej samych nazw zabiegów takich jak: laserowe usuwanie zmarszczek może świadczyć o mało profesjonalnym podejściu. Skoro w swojej ofercie gabinet posiada sprzęt wysokiej jakości, w którego efektywność wierzymy, dlaczego się nimi nie chwali? Dzięki jasnym i jawnym informacjom dotyczącym nazwy sprzętu i producenta klient może (jeśli sobie życzy) sprawdzić rodowód producenta, a także pochodzenie urządzeń.