Od paru lat trwa boom na konsultantów ślubnych. W Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii pomoc fachowca tego typu jest czymś zupełnie naturalnym – korzysta z tego większość par. W Polsce branża ta szybko się rozwija, a popyt na wedding plannerów rośnie. I trudno się dziwić – dziś rynek ślubny jest tak ogromny, że w gąszczu ofert naprawdę można się pogubić.
– Wedding planner zajmuje się organizacją wesela od A do Z. Rozwiązuje wszystkie problemy, np. jeśli w trakcie ślubu dzieje się coś, co nie powinno się wydarzyć. Często państwa młodych nawet o tym nie informuje, żeby po prostu się nie denerwowali. Zdarzają się sytuacje, kiedy na weselu zabraknie lodu, to my wsiadamy w samochód i jedziemy. Jeśli którejś z cioć, pannie młodej czy druhnie obluzuje się czy naderwie sukienka, to my to zszywamy – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Alicja Bartkowiak z firmy Wedding Designers.
Wielomiesięczne przygotowania
Brak lodu czy naderwana sukienka to jednak sytuacje, które mogą wydarzyć się dopiero na ślubie. Tymczasem wedding planner ma ręce pełne roboty na wiele miesięcy przed tym wydarzeniem. Do zadań konsultanta należy zorganizowanie całego ślubu, co zaczyna się od zarezerwowania terminów w urzędzie stanu cywilnego lub w kościele. Następnie fachowiec zajmuje się wyborem sali, szuka – o ile życzą sobie tego narzeczeni – motywu przewodniego wesela, ustala menu, zapewnia oprawę muzyczną, umawia makijażystkę i fryzjerkę, zajmuje się dekoracjami i ustawieniem sali, dogrywa kwestie związane z sesją fotograficzną itp.
Wedding plannera powinno się zatrudnić najlepiej 7-8 miesięcy przed planowaną uroczystością. – Taka data daje nam bardzo duże pole manewru, jesteśmy w stanie z dużą swobodą to wszystko zorganizować. Jeśli ślub jest w sezonie ciepłym, zaczynamy najczęściej współpracę z młodymi parami w styczniu, lutym. Jesteśmy też w stanie zrealizować ślub, który się okaże nagle np. w dwa miesiące czy w miesiąc. Wiadomo jednak, że nie będzie to tak przemyślane, jak gdyby był to ślub planowany w ciągu roku, bo terminy u wielu dobrych podwykonawców są zajmowane dużo wcześniej – mówi Alicja Bartkowiak.
Marzenia się spełniają
Konsultant ślubny sprawdzi się, jeśli nie macie czasu na przygotowania i porównywanie ofert, brakuje wam pomysłów, przeraża was ogrom szczegółów technicznych i formalności, które trzeba załatwić, marzy wam się wesele w plenerze, zależy wam na niepowtarzalnym i wyjątkowym ślubie itp.
Jak informuje agencja Newseria Lifestyle, najczęściej z usług wedding plannera korzystają osoby z dużych miast, zapracowane, które nie mają czasu na organizację uroczystości, a także te, które chcą mieć pewność, że ślub będzie taki, jaki sobie wymarzyli. Konsultant ślubny czuwa nad całym procesem przygotowawczym, na bieżąco śledzi trendy, szuka ciekawych i oryginalnych rozwiązań, sprawdza podwykonawców, jest w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Wedding planner nie podejmuje decyzji za przyszłych nowożeńców, tylko im doradza i podpowiada.
„Konsultant ślubny to naprawdę niezwykle przydatna osoba do organizowania wesela. Moje drogie, takie teraz mamy czasy. Jesteśmy zabiegane, zapracowane, nie wiemy, od czego zacząć przy planowaniu tej pięknej uroczystości. Co poradzić? Zatrudnić konsultanta. I tak właśnie zrobiłam i jestem z tego faktu bardzo zadowolona. A dlaczego? Bo moje konsultantki sprawiły, że nasze wesele było wyjątkowe, dokładnie takie, jakie sobie wymarzyłam. A jak widać, marzenia się spełniają, nie tylko małym dziewczynkom” – czytamy na forum dyskusyjnym.
Lekcje tańca i upominki
Konsultanci ślubni mają szerokie kontakty w branży, dlatego są w stanie wybrać najkorzystniejszą ofertę, skrojoną na miarę potrzeb narzeczonych. Usługi niektórych z nich są tak szerokie, że obejmują również lekcje tańca, upominki i transport dla gości weselnych, przygotowanie zaproszeń, pomoc w wyborze stroju dla pary młodej itp. Wedding planner czuwa również nad przebiegiem ślubu i wesela – bierze na siebie całą odpowiedzialność.
W naszym kraju działa Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych. Z Kodeksu etycznego dowiadujemy się, że wedding plannera obowiązują min. uczciwość, rzetelność, zachowanie poufności, obiektywność, odpowiedzialność, dbałość o klienta oraz jego życzliwe i kulturalne traktowanie, kompetencja, profesjonalizm. „Konsultant ślubny wykonuje czynności zawodowe według najlepszej woli i wiedzy, w sposób rzetelny, z zachowaniem należytej staranności, w tym rozważa wszelkie okoliczności, uwarunkowania i sytuację klienta, które mogą mieć wpływ na przebieg ceremonii ślubnej i przyjęcia weselnego” – czytamy w Kodeksie.
Ile to kosztuje?
Z konsultantem ślubnym najlepiej umówić się najpierw na niezobowiązujące spotkanie, by zorientować się, czy pomysły danego wedding plannera przypadną wam do gustu. Liczy się także jego charakter – będziecie w końcu współpracować ze sobą przez kilka miesięcy, a ślub bierze się zwykle raz w życiu. Zanim wedding planner przystąpi do działania, podpiszcie umowę.
Koszt zatrudnienia konsultanta ślubnego zależy od agencji, jaką przyszła para młoda wybierze. Cena to zwykle kilka tysięcy złotych; pod uwagę bierze się ilość pracy, jaką musi wykonać wedding planner, budżet narzeczonych itp.
„Korzystałam z usług fantastycznej konsultantki ślubnej, która naprawdę włożyła serce w organizację naszego ślubu i w wesele – wyszło cudownie” – pisze jedna z internautek. A inna dodaje: „Konsultant ślubny na pierwszym miejscu stawia dobro i wygodę pary młodej. Jeśli klient jest zadowolony, to konsultant dostaje dobre referencje i poleca się go dalej. Większość firm bierze 10 proc. prowizji z budżetu wesela – a budżet zależy od pary młodej. Jedni wydają 20 tys. zł, drudzy 80 tys. zł na wesele. Dobry konsultant ceni siebie, swoją pracę i kocha to, co robi”.
Ewa Podsiadły-Natorska