Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

19 Czerwca 2015

Kobieta, która nie ma dziecka, to samolubna egoistka – uważają niektórzy. A bezdzietne kobiety odpowiadają: „Przestańcie nam mówić, co mamy robić!”.

Miranda Kerr

Młoda kobieta chodzi po pustym domu. To dom nowoczesny, gustownie urządzony, elegancki. Na stole widać jeden talerzyk, obok filiżankę. Kobieta podchodzi do okna, wygląda na pusty ogród. Rozgląda się wokół siebie. „Zdążyłam zrobić specjalizację i karierę. Zdążyłam być w Tokio i w Paryżu. Zdążyłam kupić mieszkanie i wyremontować dom. Ale nie zdążyłam zostać mamą. Żałuję” – to jej słowa. Kobieta patrzy przed siebie pustym wzrokiem. Po jej policzku ścieka łza.

W ten sposób Fundacja Mamy i Taty chce pokazać kobietom, że nie powinny odkładać macierzyństwa na później. Ze statystyk wynika bowiem, że Polki, ale również mieszkanki innych europejskich krajów, nie śpieszą się z rodzeniem dzieci. Według Eurostatu (urzędu statystycznego Unii Europejskiej) średni wiek, w jakim Europejka rodzi pierwsze dziecko, to 28,7 lat. W Polsce to prawie 27 lat, podczas gdy na początku lat 90. był to przeciętnie 23 rok. życia. Polska ma również jeden z najniższych współczynników dzietności, nie tylko w Europie, ale również na świecie – 1,3 (co oznacza, że 100 kobiet urodzi w sumie 130 dzieci).

Fundacja kampanią „Nie odkładaj macierzyństwa na potem” chce przedstawić macierzyństwo jest szczególną wartością. „Nie jako obowiązek czy presję, ale naturalne pragnienie wielu kobiet, które współczesny świat mocno ogranicza” – tłumaczą jej autorzy. I dodają, że stosowanie antykoncepcji hormonalnej oraz związane z tym odkładanie decyzji o posiadaniu dzieci może sprawić, że kobieta przegapi szansę na zostanie mamą.

A gdzie tata?

Jak dotąd kampania Fundacji Mamy i Taty przynosi jednak skutek odwrotny od zamierzonego. Zamiast refleksji wywołała oburzenie. „Kampania skierowana jest do kobiet zamożnych, wysoko wyspecjalizowanych, które są solą w oku środowisk katolickich. To są kobiety, które stać na antykoncepcję, na aborcję. I to są kobiety, które nie dają sobie wciskać opowiastek o tym, że antykoncepcja niszczy małżeństwo, miłość i zdrowie. Trzeba więc je zdyscyplinować. Powiedzieć im: może macie osiągnięcia, ale później będziecie żałować. Uważam kampanię za obraźliwą i posługującą się stereotypem, że posiadanie dziecka to sprawa kobiety. A gdzie jest tata? On jest w pracy. On nie będzie żałował. Ohydna kampania” – skomentowała Paulina Młynarska.

Strony

Komentarze (95)
ocena
4.9/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 23:33:40

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

Ja wierzę głeboko w to, że żyjemy po to by być szczęśliwymi. Kogoś uszczęśliwi gromadka dzieci? Proszę bardzo, niech ma i 8 dzieci. Inna kobieta stawia na karierę i podróże? Niech robi karierę i podróżuje, co kogo obchodzi czy kobieta będzie miała dzieci czy nie? o jej indywidualna sprawa, ona ma być szczęśliwa, nie żaden 50 letni Józek z klatki obok, bo według niego kobieta powinna mieć dzieci. To pierwsza sprawa, druga sprawa, czasy się zmieniają, kobiety nie są już zamknięte w domu, gdzie ich jedyną rolą było wydanie potomka i bycie utrzymanką, teraz jeśli kobieta chce to może pracować i decydować o sbie jako o jednostce, nie jest już własnością ojca i później męża. I po 3, TU NIE SĄ POTRZEBNE ŻADNE IDIOTYCZNE KAMPANIE ZACHĘCAJĄCE DO RODZENIA, TU SĄ POTRZEBNE NORMALNE WARUNKI, KTÓRE ZAPEWNIĄ PRZYSZŁYM RODZICOM BEZPIECZEŃSTWO I WARUNKI DO WYCHOWANIA DZIECI, CO Z TEGO ŻE MAM 22 LATA I Z CHĘCIĄ BYM DZIECKO URODZIŁA, JEŻELI NIE MAM MOŻLIWOŚCI NAWET PÓKI CO MIEĆ SWOJEGO MIESZKANIA, POMIMO ŻE PRACUJEMY Z NARZECZONYM, GDZIE MAM NIBY TE DZIECI WYCHOWYWAĆ? O DOBRĄ PRACĘ W NASZYM KRAJU TRUDNO, A JA NIE NALEŻĘ DO OSÓB, KTÓRE NAJPIERW SOBIE DZIECI NAROBIĄ, A POTEM BĘDĄ ZACHODZIŁY W GŁOWĘ CO DALEJ, CHCĘ MIEĆ JASNĄ I PEWNĄ SYTUACJĘ, ANIE KOMEDIOTRAGEDIĘ, KTÓRA SIĘ W TYM CHORYM KRAJU ROZGRYWA

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Oliwka
(Ocena: 5)
2015-06-20 16:42:39

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

To jest sprawa bardzo indywidualna. Ja zaszłam w ciążę w wieku 17 lat. Nie żałuję, że mam córkę, ale nie twierdzę, że był to dobry czas na tego typu sprawy. Musiałam szybko dorosnąć, zapomnieć o koleżankach, wyjazdach na wakacje. Nawet o szkole. Maturę robiłam teraz, 4 lata później w liceum dla dorosłych w Warszawie. Dopiero teraz mam zamiar iść na studia. Ale z drugiej strony nie wiem czy gdybym tak młodo nie zaszła w ciążę to czy bym się zdecydowała na dziecko przed 30.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 15:43:08

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

Zgadzam się z tym ze nie kazda kobieta musi rodzic dzieci. Tylko że kampania nie o tym mowi, zwraca uwage na odkładanie macmacierzyństwa na później a to nie jest ani dobre ani zdrowe. Osoby ktore pisza że znają przypadki jak 48, 60 latki rodza to suuuper ale co potem. Im pozniej po 35 roku życia tym pierwsza ciaza jest bardziej narazona na rozne choroby np. Zespol Downa poza tym im później pierwsze dziecko tym cięższy poród i połóg i wiem co mówię bo widze tona codzień. Wiec nie piszcie ze super miec 80 lat (o ile sie dożyje) i 20 letnie dziecko. Pozdrawiam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 16:26:28

ja jeszcze dodam, że miło jest mieć tą babcię jak najdłużej, a tak.. jest się samemu ,,babcią' będąc matką

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-21 00:09:35

Niektórzy są babciami już w wieku trzydziestu lat więc wtedy to już w ogóle luksusy, nie? :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 09:55:01

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

ale macie problem przecież dawniej ludzie nie wiedzieli co to antykoncepcja dzieci rodziły się aż kobieta nie przeszła menopauzy w mojej miejscowości mieszkała kobieta co urodziła ostatniego syna w wieku 49 lat i jest zdrowy wiec puki natura pozwala to nie wiem o co robić halo

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 23:05:44

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

Ja bym brdzo chciała żeby Polki nie rodziły dzieci "na czas" z takich powodów jak w tym spocie ;) Prawda jest taka, że większość kobiet odkłada tę decyzję ze względu na niskie zarobki czy niepewność zatrudnienia, a nie dlatego, że się im za dobrze w życiu i że mają ciekawą, rozwijającą pracę, która za bardzo je wciągnęła i jeszcze (o zgrozo!) daje im tyle pieniędzy, że cały czas wolny pochłania im urządzanie luksusowego mieszkania i podróże po świecie :P Prawda nr dwa jest też taka, że jak już ktoś ma wszelkie warunki finansowe by płodzić z czystym sumieniem dzieci to to jest wyłącznie jego sprawa kiedy/czy to zrobi bo wyłącznie ta osoba będzie ponosiła konsekwencje posiadania bądź nieposiadania dzieci.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 23:18:26

Chciałam też dodać, że moi rodzice nieszczególnie dobrze wspominają kilka pierwszych lat mojego życia gdy z pieniędzmi było krucho. Mama mówiła mi, że raz musieli nawet pożyczyć pieniądze bo zachorowałam trzeci raz w miesiącu i nie mieli ekstra forsy na koleją partię leków i prywatną wizytę lekarską (początek lat 90 - domyślcie się jaką poradę można było wtedy uzyskać w państwowej przychodni bez "bonusu" dla lekarza :/). Potem się odbili finansowo i twierdzą, że dzięki temu o wiele łatwiej wychowywało im się moją siostrę. Bezpieczeństwo finansowe nie jest bez znaczenia dla ludzi myślacych o powiększaniu rodziny, a jeśli ktoś to zignoruje to na własnej skórze może odczuć minusy takiej sytuacji. Choć jako dziecko nigdy nie odczułam żadnych oznak kłopotów finansowych, nie miałam z tego powodu żadnych zmartwień i wiodłam całkiem szczęśliwe życie więc to chyba bardziej problem rodzica niż samego dziecka. Dziecko to raczej uwagi potrzebuje i żeby ktoś się z nim bawił, przytulał i czytał książkę, a materialne zachcianki chyba pojawiają się dopiero gdy może porównywać się z grupą innych dzieciaków. Rodzice mają przypał.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 22:30:39

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

Moja siostra, lat 32, obecnie spodziewa się pierwszego dziecka. Ma ładny domek na przedmieściach, stałą pracę i kochającego męża. Sama mówiła, że 5 lat temu nie zdecydowałaby się. Ledwo po ślubie, ona z lipną pracą, mąż dopiero co założył firmę. Pomyślcie jakby im się nie ułożyło i dziecko żyłoby w nędzy. A teraz i ona spokojna, i mąż, i dziecko ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 16:32:25

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

Mieszkam w Stanach, moje 3 kolezanki z pracy urodzily swoje pierwsze dzieci w wieku 46,46 i...48 :D Wszystkie wygladaja na duzo mlodsze, sa super nowoczesne, a dzieci urodzily sie zdrowe, teraz maaja po kilka lat, zadnych chorob, rozwijaja sie prawidlowo, coreczka jednej z nich ma 9 lat i jest najinteligentniejszym dzieckiem jakie poznalam w zyciu. Znam tez w Polsce dziewczyne co ma 23 a urodzila dziecko z Downem.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 16:58:11

Osobiście nie popieram czegoś takiego. Prawie 50-tka i pierwsze dziecko? Będzie mieć 60-tke (wiek ,,typowej' babci) a dziecko niewiele ponad 10 lat. Przy dobrych wiatrach dożyje 70..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 20:13:06

Ja nie mam zdania czy popieram, czy nie - jestem obojętna, bo to ich życie i ich decyzje. Przy dobrych wiatrach dożyje 70? Skąd ta pewność? Może dożyć i 90 przecież. Ryzyko chorób i ogólnie problemów z zajściem w ciążę po 35. roku życia jest wyższe niż wcześniej, ale nie jest powiedziane, że ktoś na pewno będzie chory i nie jest powiedziane, że młodsze kobiety nie mają problemów z zajściem w ciążę...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 22:59:23

Skoro kobiety dobrze się trzymają, zapewne dbają o zdrowie i o formę, to zapewne pożyją dłużej niż "przy dobrych wiatrach do 70." Jakoś styrane życiem polskie kobiety żyją często znacznie dłużej. W czym problem, Anonimie z 16:58:11? Poza tym te panie na pewno mają inną mentalność, a ich otoczenie nie uważa, że kobieta po 50-tce jest już "stracona" dla społeczeństwa.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 23:00:00

*niepotrzebnie użyłam dwa razy "zapewne", sorki

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 23:05:14

Przykro mi, jako biolog mam takie, a nie inne spojrzenie na życie i organizm ludzki. Cudów moje drogie panie nie ma, większość kobiet w tym czasie zaczyna przechodzić menopauze. Nie zastanawiałyście się nigdy dlaczego? I nie oszukujcie siebie, że 60-latki mają taki sam organizm jak 30-latki, bo nie mają.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 00:11:37

Oho, biolog-wszystko-wiem ;) Nie no, tak na poważnie, to są pewnie regułki, które może i sprawdzają się w każdym przypadku - np. to, że 60-latki nie mają takiego organizmu jak 30-latki, spoko. ALE nie oznacza to, że mają się zaraz kłaść do grobu. Ja również żyję w Stanach i widzę ogromną różnicę między tym, jak tutaj zachowują się kobiety po 50 czy nawet 60, a jak w Polsce. Chodzę na zajęcia tańca na rurze i w mojej jednej grupie mam 3 (!) kobiety, które mają kolejno: 55, 58 i 63 lata.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 00:12:15

Aha, no i chciałabym dodać, że są sprawniejsze niż nie jedna 20-latka.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 01:31:35

nikt nie mówi dziewczyno, że mają iść do grobu.. ale organizmu nie oszukasz, czy tego chcesz czy nie. I zadałam wyraźne pytanie, dlaczego kobiety mają menopauzę, no proszę, wykaż się wiedzą wielce pani przemądrzała i odpowiedz. Biologia reguluje pewne sprawy. Taniec na rurze ci tego nie zmieni wybacz :D To może 70-latki zaczną rodzić? Uważasz to za normalne?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 02:07:58

Myślę, że teraz może nie - ale za jakiś czas nie jest to wykluczone. Ludzie żyją coraz dlużej więc i mogą coraz później rodzić dzieci.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 11:43:06

A niby jak? Sztucznie, a czy to co jest sztuczne jest do końca dobre i bezpieczne? Nie. To zabawa w ,,boga' gdzie skutków do końca nie możemy przewidzieć. takie głupie tłumaczenie ,,za kilka lat'. Coś nie jest możliwe teraz z określonych powodów. Długość wieku się wydłuża owszem, a teraz spójrz na emerytów. I co? Jakieś wnioski? Wyglądają, tak, że pomylisz ich z 20-latkami? Czy jednak widzisz, że to osoba w podeszłym wieku, nawet jeżeli ćwiczy organizmu aż tak nie oszuka. To, że zrobisz sobie botoks i te wszystkie cudowne zabiegi upiększające na zewnątrz nie zmieni zmian zachodzących w środku organizmu. Tak jak dojrzewamy w pewnym wieku, tak przekwitamy w innym. To jest życie. Dodatkowo obecnie żywimy się głównie śmieciowym jedzeniem, wysoko przetworzonym, zmodyfikowanym i nawet jeżeli mi zaraz napiszesz, że nie, bo ty tylko jesz to co sama wyhodujesz, gdzieś tam na wsi z daleka od spalin, to ile znasz takich osób? I niby jak żyjemy dłużej.. Nasi dziadkowie, pradziadkowie, pomijając wysoką śmiertelność wśród dzieci dożywali sędziwych wieków znacznie częściej niż obecne społeczeństwo, spójrz na fakty, jakoś wielu 100 latków nie znam i nie słyszałam, żeby w hameryce było inaczej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 12:33:55

Oczywiście, że 60-latka nie ma takiego organizmu jak 30-latka, ale pieprzenie, że "przy dobrych wiatrach dożyją 70 lat" pochodzi chyba z początków XX wieku.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 14:05:36

Aleś się przyczepiła tego jednego zdania :> żałosne, na moje argumenty jakoś kontrargumentu brakło, ale babsko jak to babsko musi postawić na swoim :D Dobrze, średnia wieku to 80-85 lat. Zadowolona? :D Tylko jak patrzę na tych 70-latków, to jakoś ,,tryskania zdrowiem nie widzę' i jakoś wybitnych jurnych 80-latek w Ameryce też nie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 15:37:09

Przyczepiłam się, bo bardzo mi się to rzuciło w oczy. 70 lat to dzisiaj nie jest wybitnie zaawansowany wiek, owszem. Widzisz - podałaś średnią 80-85, czyli skoro to średnia, to nie jest to jakiś ewenement (wiem, że też nie jest to reguła), więc sama zauważyłaś, że powyżej wypowiedziałaś się niefortunnie. Nie wiem, gdzie dokładnie żyjesz, bo ludzie są różni, ale chodziło mi głównie o mentalność. W Polsce kobietę np. 45-letnią często uważa się za "starą babę", a na Zachodzie to w sumie jeszcze całkiem młoda osoba. Jeśli chodzi o zdrowie itd., to chyba wszystkie 70-latki, które znam uczęszczają na jakieś kursy, chcą się uczyć nowych rzeczy, dobrze się trzymają, jeżdżą na wycieczki i nie wyglądają na takie, które szykują się do trumny. Czasy się zmieniają.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 15:42:05

Dlatego, ze 45- 55 lat, to już jest średnia, gdzie kobiety przechodzą menopauzę. Tak więc koniec rozrodczości, a nie czas na zakładanie rodziny. Dobrze, że twoim koleżankom, czy kogoś koleżankom się udało, moim zdaniem to za późno. Za bardzo zmienia się mentalność, psychika i ciało. 40 lat jestem w stanie zrozumieć, ale praktycznie 10 lat później już nie. Ja też znam takie kobiety, tylko wybacz: wyglądają już jak babcie. Po prostu. I to są już babcie, a nawet prababcie :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 16:48:33

Owszem, wyglądają jak babcie, są już babciami, ale wyraźnie zaznaczyłam, że te, które ja znam, mentalnie wcale nie są takie stare. Wiem, że np. ok. 50-tki przechodzi się menopauzę i że zmienia się także psychika, ale to nie upoważnia społeczeństwa do tego, by wykrzywiać mordę, gdy kobieta w tym wieku chce się cieszyć życiem na swój sposób (nie chodzi mi akurat o rodzenie dzieci), a w Polsce to dość częste.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-20 17:47:25

Coś w tym jest, bo np. moja mama mając 48 lat, wygląda na 30-pare i była namawiana na ścięcie włosów np. Moim zdaniem nie ma nic gorszego jak kobiety przechodzą na taki panciowaty styl. Ja jej powiedziałam, że jest zgrabna, może zakładać krótkie sukienki i nosić długie włosy. Klasycznie, kobieco, nie babcinie i nie jak dzidzia-piernik. Jednak nie wyobrażam sobie kobiety w tym wieku decydującej się na pierwsze dziecko. Moja to już zaczyna zagadywać o wnuka :P Ale jej powiedziałam, że ja pomimo iż mam te 25 lat nigdzie się nie spieszę, jeszcze nie teraz.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 15:45:49

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

NIE, nie każda kobieta musi urodzić dziecko. I skończcie już ten temat.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 15:05:29

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

bycie solą w oku środowisk katolickich?Brzmi zachęcająco

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anna
(Ocena: 5)
2015-06-19 14:12:59

re: Czy każda kobieta musi urodzić dziecko?

mam 23 lata chciałabym urodzić dziecko ale... po 30! Kiedy już się odpowiedni wykształce, znajde pracę na umowe, a także jakieś lokum (kawalerka, mieszkanko), kiedy mówie to mojemu narzeczonemu, ten twierdzi że po 30 to za późno i że chciałby przed, najlepiej zaraz po mojej obronie na studiach. Nie rozumie, że ja musiałabym zrezygnować na przynajmniej dwa lata z własnego życia na czas wychowania dzidziusia! Nie po to robie studia by zostać utrzymanką mojego faceta...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-19 20:10:54

Mam nadzieję, że po tej 30. nie będziesz miała żadnych problemów z zajściem w ciążę! I mówię to szczerze :) Powodzenia.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz