W życiu każdego człowieka przychodzi taki moment, kiedy trzeba zastanowić się nad swoimi dokonaniami i przelać je na papier. Mowa oczywiście o CV, czyli dokumencie niezbędnym do rekrutacji na niemal każde stanowisko. Bez dobrze skonstruowanego Curriculum Vitae pracy raczej nie znajdziesz. Ale jak powinno ono wyglądać? Teorii jest wiele, wzajemnie się wykluczają, a nam pozostaje wziąć je sobie do serca lub zrobić wszystko po swojemu.
Zanim sięgniesz jednak po jeden z setek poradników na ten temat, warto sprawdzić, co na ten temat mają do powiedzenia najbardziej zainteresowani, czyli rekruterzy. To oni każdego dnia przekopują się przez stosy życiorysów, by wyłowić spośród nich najlepszego kandydata. W badaniu zrealizowanym na zlecenie jednej z brytyjskich firm doradczych udało się porównać obiegowe opinie zwykłych ludzi z konkretnymi uwagami profesjonalistów.
Jak pisać CV? Sprawdź, które elementy zdecydowanie przeceniamy, a o których zdarza nam się zapomnieć.
fot. Thinkstock
A oto sprawy zazwyczaj niedoceniane, którymi możesz zapunktować w oczach rekrutera:
Wymienienie wszystkich stanowisk sprawowanych w danej firmie – to ma znaczenie
Używanie profesjonalnego i oficjalnego słownictwa – nie piszesz przecież listu do przyjaciela
Szczegółowe osiągnięcia – liczy się nie tylko staż pracy, ale i efekty
Prosta czcionka – najlepiej domyślna, bez podkreśleń i zmiany typografii
Brak błędów gramatycznych i ortograficznych – to świadczy jednak o Twojej inteligencji
Poprawne sformatowanie tekstu – nic nie powinno się rozjeżdżać
Wymienienie wszystkich obowiązków służbowych – któryś z nich może okazać się decydujący
fot. Thinkstock
1. Umiejscowienie wykształcenia lub doświadczenia zawodowego jako pierwszego
2. Trzymanie się limitu jednej lub dwóch stron dla tego dokumentu
3. Pisanie o sobie w trzeciej osobie
4. Doświadczenie związane z pracą za granicą
5. Wolontariat
I od razu wszystko staje się jasne!
fot. Thinkstock
Oto najbardziej przeceniane przez kandydatów kwestie, które tak naprawdę nie mają większego znaczenia:
CV o określonej długości - jeśli jest dobre, może mieć 2, a nawet więcej stron
Informacja o wolontariacie – mało kto zwraca na to uwagę, więc nie musisz nic wymyślać
Miękkie umiejętności – dobry kontakt z ludźmi, łatwe nawiązywanie kontaktów i podobne ogólniki
Zainteresowania – w większości przypadków są mało oryginalne i nic o człowieku nie mówią
Kolejność informacji – wykształcenie i doświadczenie zawodowe na pierwszym lub drugim miejscu
Praca za granicą – mało któremu rekruterowi w ten sposób zaimponujesz
Spełnienie wszystkich wymagań – nikt nie jest ideałem, zawsze warto spróbować
Wymienienie wszystkich kwalifikacji – lepiej skupić się na najważniejszych
fot. Thinkstock
1. Unikaj literówek i nie używaj zbyt wielu czcionek
2. Upewnij się, że w dokumencie nie występują błędy ortograficzne i gramatyczne
3. Napisz konkretnie, czego się nauczyłaś i co osiągnęłaś na poprzednim stanowisku
4. Niech CV brzmi profesjonalnie, jak oficjalny dokument
5. Opisz szczegółowo, czym się zajmowałaś w poprzedniej pracy