Savoir vivre w biznesie

11 Grudnia 2011

Poznaj zasady prawidłowego zachowania w sprawach biznesowych – to twój klucz do sukcesu.

bon ton

Mylą się ci, którzy twierdzą, że etykieta w biznesie nie ma znaczenia. Najlepsi menedżerowi wiedzą, jak istotne są dobre maniery w interesach. Bardzo często to od nich zależy powodzenie transakcji. Nieważne, na jakim etapie kariery jesteś – znajomość biznesowego savoir vivre’u bardzo ci pomoże. Bądź kobietą z klasą, która zachowuje się jak profesjonalistka i budzi zaufanie. Kindersztuba w pracy to odpowiednie powitanie, autoprezentacja czy nawet… wręczanie wizytówki. Po prostu: grzecznie, czyli skutecznie! Oto garść porad dotyczących dobrych manier w sprawach zawodowych.

Na dobry początek, czyli jak się witać

Nie jest tajemnicą, że najważniejsze jest dobre wrażenie, które musisz zrobić zaledwie w kilka sekund. To, jak się witasz, może zaważyć na całej transakcji. – Sposób, w jaki się witamy, jest swego rodzaju historią, którą opowiadamy o sobie. Historią, która zawiera rozdziały dotyczące pewności siebie, elegancji, taktu, elastyczności, a także poczucia humoru i wiedzy – podpowiada Adam Jarczyński, autor książki „Etykieta w biznesie”. Powitanie oznacza szacunek dla drugiej osoby. Poza tym w biznesie najważniejsza jest ranga. Dlatego zawsze pracownik młodszy stanowiskiem pierwszy mówi „dzień dobry”. Ale jeśli dyrektor wchodzi do pokoju pełnego podwładnych, to on pierwszy ich pozdrawia.

Lekcja numer dwa, czyli uścisk dłoni

O ile zwyczaj nakazuje się osobie niższej rangą powitać przełożonego, to już wyciągniecie dłoni leży w gestii tego drugiego, czyli ważniejszego – zaznacza Adam Jarczyński. Inaczej jednak wygląda ta sytuacja, gdy obcujemy z klientem. Wobec niego, przynajmniej na początku, należy zachowywać się bardziej konserwatywnie. To klient decyduje, kiedy podać dłoń. Uważajmy jednak, jeśli na spotkaniu szef pojawi się ze swoją asystentką, która będzie od nas niższa rangą – wtedy możemy śmiało się z nią przywitać. Wszak najbardziej pożądane w takich sytuacjach są: elastyczność i dostosowanie.

Dłoń należy uścisnąć dość mocno, zdecydowanie, patrząc partnerowi biznesowemu w oczy. – Bardzo nieeleganckie jest witanie się z kimś i jednocześnie odwracanie wzroku w drugą stronę. Niestety często spotykane – zaznacza Adam Jarczyński w swojej książce. Nie machajmy także dłonią w górę i w dół. Nie ograniczajmy się jedynie do ściskania palców. Nie podawajmy ręki z góry. Uścisk powinien być naturalny. Zadbajmy również o to, aby dłoń była sucha i czysta.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (11)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2012-12-04 07:56:33

fkdjgli

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 12:30:31

A ja mam taką sytuację - w święta idę pierwszy raz do rodziców chłopaka i nie wiem jak to zostanie rozegrane. Mój chłopak podchodzi do tego raczej na luzie i nie wiem, czy będzie gadka w stylu: "drodzy rodzice, poznajcie, to jest moja dziewczyna.. bla bla bla", czy po prostu przyjdę i się z nimi przywitam. Pierwsza opcja byłaby łatwiejsza, ale jeśli sama mam się z nimi przywitać, to nigdy nie wiem czy mam w takim wypadku podać im dłoń pierwsza.. W końcu są wyżej "rangą", więc nie wypada, ale z drugiej strony tak przywitać się "na sucho" też dziwnie. Nie wiem zupełnie jak do tego podejść :D poza tym mam dla nich mały upominek i nie wiem w którym momencie mam go im wręczyć.. Tuż po powitaniu, ale jeśli nie będzie podania dłoni, to..? Stresuję się, bo rodziców byłego znałam wcześniej niż jego, a taka oficjalna sytuacja trafia mi się pierwszy raz. Najchętniej bym to ominęła szerokim łukiem, ale nie mam wyjścia, lepiej mieć to za sobą :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 12:53:34

Postaraj się wyluzować. Skoro Twój chłopak nie robi z tego afery to widocznie nie ma się czym martwić :) Nie podawaj ręki pierwsza (na wypadek gdyby rodzice Twojego chłopaka przykładali wagę do takich szczegółów) a prezent wręcz na początku, przy przywitaniu nawet jeśli nie będzie oficjalnego przedstawienia Cię. Nawet nie dlatego że wtedy wypada tylko zwyczajnie uwolnisz się od "problemu" - inaczej będziesz siedzieć jak na szpilkach przez cały wieczór i zastanawiać się czy to dobry moment na podarunek (mój chłopak przywiózł z wyjazdu wino dla moich rodziców i przez cały dzień u mnie stresował się kiedy powinien je wręczyć) :P NA Twoim miejscu pogadałabym z chłopakiem - jak on to widzi, na co powinnaś zwrócić uwagę wg niego, czy jego rodzice są w podobnych sytuacjach wyluzowani czy raczej formalni. Powiedz mu, że się trochę denerwujesz i na pewno Cię uspokoi.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 12:55:12

Hmm, coś sie pomieszało z komentarzami. To miała być odpowiedź do postu niżej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 23:27:11

Dziękuję :) Też tak właśnie myślę, ale chciałam to załatwić bez uprzedniej rozmowy z nim, żeby sobie czegoś o mnie nie pomyślał (niewychowana, czy jaka :D).

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 09:35:29

dobry artykuł, nareszcie!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 03:07:08

Czyli tak jak w życiu........ Szkoda że dobre maniery idą coraz częściej do lamusa :( Zawodowo zajmują się PR i niestety z przykrością stwierdza, że kolejne nazwijmy to "pokolenia" pracowników, stażystów i praktykantów są coraz gorsze jeśli chodzi o dobre wychowanie. Nie wiem kogo winić za taki stan rzeczy- rodziców, szkołę, rówieśników. Czasami już na rozmowie kwalifikacyjnej ręce opadają niestety..... A uwagi w artykule trafne i pomocne.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 11:43:40

winic nalezy wszystkich po trochu. Ty skonczylas odpowiednie studia albo poprzez praktyke w pracy w PR wiesz co wypada a co nie. Niestety etykiety w biznesie nie ucza nigdzie;/ ani w szkole ani na studiach, kursow tez raczej w firmie nie ma. Pozostaje jedynie sammeu kupic ksiazke i poczytac.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-11 14:33:24

i nie zgodzę z się z powyzszym komentarzem- to są zasady, które obowiązują również w życiu codziennym, nie tylko w biznesie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz