Nie jest żadną tajemnicą, że znane marki i butiki manipulują swoją klientelą, chcąc podnieść sprzedaż produktów. Nawet jeśli wydaje ci się, że podchodzisz do zakupów racjonalnie, gwarantujemy, że często nieświadomie padasz ofiarą sprytnych zabiegów marketingowych. Aby to zminimalizować, trzeba poznać swojego przeciwka.
Oto lista manewrów, które stosują firmy odzieżowe, aby zachęcić cię do zakupów!
1. Najbardziej pożądane rzeczy są usytuowane najdalej od wejścia do butiku
Dzięki tej sztuczce jesteś zmuszona przejść przez cały sklep, a co za tym idzie, szansa że coś jeszcze innego po drodze wpadnie ci w oko, znacznie się zwiększa.
6. Wózek kontra koszyk
Po wejściu do sklepu, zawsze bliżej wejścia, znajdują się wózki, zaś dalej małe koszyki. Dzięki temu klienci podświadomie kupują więcej, bo mają dużo miejsca w wózku, które starają się wypełnić.
2. W zasięgu twojego wzroku (i ręki) zawsze znajdują się najdroższe rzeczy
Wchodzisz do sklepu i od razu znajdujesz rzecz, która ci się podoba, choć jest horrendalnie droga? To nie przypadek! Te rzeczy specjalnie zostały najbardziej wyeksponowane.
3. Wieszaki
Zauważyłaś, że na długich wieszakach w sklepach, zawsze na początku i na końcu wiszą najbardziej luksusowe rzeczy, zaś w środku te nieco mniej ekskluzywne? Przez to droższe ubrania i dodatki są bardziej wyeksponowane. Ponadto, jesteś zmuszona przejść obok nich minimum dwa razy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że w końcu zdecydujesz się na któreś z nich.
4. Zapach w sklepach
Badania wykazały, że zapach w pomieszczeniu wiąże się z ładunkiem emocjalnym, dzięki czemu klienci chętniej wchodzą do sklepu i dłużej w nim zostają. Najczęściej w butikach można wyczuć przyjemną woń perfum.
5. Ścianki w sklepie
Ścianki w sklepie powodują, że musisz krążyć po pomieszczeniu, aby przejść do następnego działu. Tym samym widzisz więcej produktów, które możesz kupić.
7. Najdroższe rzeczy znajdują się po prawej stronie sklepu
Badania wykazały, że przeciętny klient kupuje nawet o 40% więcej produktów, jeśli porusza się po sklepie zgodnie z ruchem wskazówek zegara.