Własna firma to nie tylko nowe możliwości, ale również nowe problemy i ograniczenia. Sprawdź, czy jesteś gotowa na takie wyzwanie oraz na co powinnaś się przygotować, zakładając działalność gospodarczą.
Krok 1. Przygotuj się na zmiany
Kobieta jest biologicznie zaprogramowana do przechodzenia zmian, a dzięki temu z łatwością wyznacza sobie nowe cele i podejmuje nowe wyzwania. Każdy dzień może się więc okazać tym odpowiednim na podjęcie decyzji o założeniu własnej firmy, a tym samym rozpoczęciu kolejnego etapu w karierze zawodowej.
Krok 2. Pomysł
Koncepcję upragnionej firmy zawsze należy skonfrontować z rzeczywistością, bo to właśnie w pomyśle tkwi fundament i potencjał nowej działalności gospodarczej. W tym celu warto przeprowadzić rozeznanie rynkowe i zorientować się, czy w pobliżu nie istnieje już firma o podobnych preferencjach oraz jak duży jest popyt na usługę, którą mamy zamiar zaoferować. Należy również przeanalizować indywidualne zdolności, możliwości i umiejętności, czyli sprawdzić, czy posiadamy kwalifikacje odpowiednie do zarządzania daną firmą.
Krok 3. Forma działalności
Na tym etapie warto poprosić o pomoc specjalistę, który pomoże nam zdecydować, jaka forma działalności będzie dla nas najkorzystniejsza. Oprócz tego, warto upewnić się, czy prowadzenie danego rodzaju firmy nie wymaga posiadania dodatkowych dokumentów, takich jak zezwolenia, licencje czy koncesje.
Krok 4. Analiza opłacalności
W tym punkcie należy starannie obliczyć, jakie koszty poniesiemy przy zakładaniu firmy, biorąc pod uwagę nakłady stałe, inwestycyjne, założycielskie oraz obciążenia budżetowe. Nie można przy tym pominąć obciążeń podatkowych (od nieruchomości, środków transportowych, czynności cywilnoprawnych, gier, podatku leśnego, rolnego i akcyzy) oraz kosztów dodatkowych, takich jak wizytówki, pieczątki, reklama czy najem lokalu. Dokładną analizę inwestycyjną najlepiej jednak zlecić fachowcowi, który oszacuje opłacalność danej działalności gospodarczej, określając niebezpieczeństwo straty oraz minimalizując ryzyko pomyłki.
Krok 5. Rejestracja firmy w Urzędzie Miasta
Osoby fizyczne oraz wspólnicy spółek cywilnych muszą zacząć od złożenia zgłoszenia o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, które powinno zawierać: imię, nazwisko, adres i numer PESEL przedsiębiorcy, adres oraz nazwę firmy, miejsce wykonywania i datę rozpoczęcia działalności, a także rodzaj działalności określony zgodnie z symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Koszt rejestracji spółki cywilnej wynosi 100 zł od każdego ze wspólników.
Przy rejestracji działalności gospodarczej powinno się przedstawić dokument tożsamości oraz wypełnić formularz zgłoszenia do ewidencji. Także w tym przypadku opłata za zgłoszenie to 100 zł.
Urząd Miasta wydaje potwierdzenie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej maksymalnie po upływie 14 dni od złożenia formularza wnioskowego. Sprawy proste, niewymagające postępowania wyjaśniającego, są ostatecznie załatwiane w dniu dokonywania rejestracji.
Krok 6. Numer REGON w Urzędzie Statystycznym
W ciągu dwóch tygodni od uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej należy zgłosić się do właściwego ze względu na adres zamieszkania Urzędu Statystycznego o nadanie numeru statystycznego REGON.
W tym celu niezbędne jest wypełnienie formularza Wniosku RG-1, w którym należy wskazać podstawowy rodzaj planowanej działalności (tej samej, którą wcześniej zgłosiliśmy przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej). Do formularza należy dołączyć kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz dowodu osobistego.
Wydanie wniosku REGON jest bezpłatne i następuje w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
Krok 7. Numer NIP w Urzędzie Skarbowym
W przypadku 1-osobowej firmy, numer NIP zakładanej działalności gospodarczej będzie identyczny z numerem NIP jej właściciela. Mimo to należy wypełnić formularz NIP-1 i złożyć go w odpowiednim Urzędzie Skarbowym. Oprócz tego, należy wybrać formę opodatkowania. Te kwestię najlepiej skonsultować jednak ze specjalistą.
Krok 8. Firmowe konto bankowe i pieczątka
Istnieje ustawowy obowiązek posiadania firmowego rachunku bankowego oraz zgłoszenia go odpowiednim organom w ciągu 14 dni od założenia. Z kolei pieczątka firmowa jest niezbędna przy wystawianiu dokumentów sprzedaży. Powinna ona zawierać numer NIP, numer REGON, nazwę firmy oraz jej adres i telefon.
Krok 9. Składki na ubezpieczenie społeczne w ZUS
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy się zgłosić w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. W tym celu niezbędne jest wypełnienie formularzy: ZUS ZFA (w przypadku Osoby fizycznej jako płatnika składek), ZUS ZPA (w przypadku spółki cywilnej jako płatnika składek), ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia Osoby ubezpieczonej, tylko jeśli podatnik nie uzyskuje dochodów poza działalnością gospodarczą), ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, gdy podatnik uzyskuje dochody poza działalnością gospodarczą).
Ponadto, należy pamiętać, że rozpoczynający działalność gospodarczą podlega obowiązkowym ubezpieczeniom: rentowemu, emerytalnemu, zdrowotnemu, wypadkowemu, dodatkowemu chorobowemu oraz dodatkowym składkom na Fundusz Pracy. Dodatkowo, jeśli firma zatrudnia pracowników, jest zobowiązana do płacenia składek ZUS dla pracowników, składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składek na Fundusz Pracy.
Kwoty firmowych składek na ubezpieczenie społeczne stanowią procent od zadeklarowanych dochodów, które nie mogą być mniejsze niż 60% średniego wynagrodzenia krajowego.
Prowadzący nowo powstałą działalność gospodarczą mogą skorzystać z prawa do odprowadzania niższych składek na ubezpieczenie społeczne, ale tylko przez dwa lata i pod warunkiem, że przez ostatnie pięć lat nie prowadzili własnej firmy.
Krok 10. Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy
Etap ten dotyczy firm zatrudniających pracowników. Właściciel działalności gospodarczej musi w ciągu 30 dni od daty zatrudnienia pracownika powiadomić o tym fakcie właściwego inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.
Ponadto, należy złożyć pisemną informację o procedurach i środkach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących danej dziedziny działalności.
Nadia Tyszkiewicz