Jak egzekwować reklamację?

02 Października 2008

Kupiłaś bubel? Buty, które się rozpadły? Masz pełne prawo do wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy.

Jak egzekwować reklamację?

Do niedawna można się było spotkać z kartkami, które widniały na drzwiach sklepów: „Reklamacji nie uwzględnia się” lub „Reklamacje uwzględnia się do roku od zakupu towaru”. To niezgodne z prawem!

Masz pełne prawo do reklamacji do dwóch lat od daty zakupu.

Musisz jednak spełnić kilka bardzo ważnych warunków. Przy reklamacji niezbędne jest posiadanie paragonu. To pierwszy i najważniejszy krok. Kolejnym wymogiem jest zgłoszenie nieprawidłowości z towarem w czasie do dwóch miesięcy od momentu jego zakupu.

W przypadku, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić wady zakupionego towaru, należy złożyć pisemną reklamację, w dwóch egzemplarzach. Jeden z dokumentów należy pozostawić w sklepie, drugi zabrać ze sobą.

Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć nam na reklamację w ciągu 14 dni. Brak odpowiedzi oznacza, że sprzedawca uznał żądanie doprowadzenia towaru niezgodnego z umową do stanu zgodnego z umową, czyli do jego naprawienia lub wymiany na nowy.

O zwrot pieniędzy możemy występować, jeśli wady uniemożliwiają nam korzystanie z towaru oraz gdy wymiana lub naprawa są niemożliwe. Pamiętaj także, że sprzedawca, o ile w końcu rozpatrzy pozytywnie naszą reklamację, musi to zrobić według opinii rzeczoznawcy. Rzeczoznawca zwykle nie uznaje reklamacji. Uszkodzeniem towaru obarcza najczęściej użytkownika. Co prawda, w przypadku kłopotów z butami możemy zwrócić się do Centralnego Laboratorium Przemysłu Obuwniczego w Krakowie (skrót CELAPO) o wydanie niezależnej opinii, ale musimy pamiętać, że jest to usługa płatna, w wysokości około 80 zł. Sklep zwróci nam koszty jedynie w przypadku potwierdzenia roszczeń. Masz pełne prawo do wglądu w opinię rzeczoznawcy.

W razie dalszych problemów z nieuczciwym sprzedawcą czy powołanym przez niego rzeczoznawcą, możesz zgłosić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Dodatkowe informacje uzyskasz, dzwoniąc na bezpłatną infolinię konsumencką 0 800 008 008.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (31)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2016-05-04 14:47:22

re: Jak egzekwować reklamację?

Nie polecam zakupu obuwia w sklepach WOJAS w przypadku droższych butów rzeczoznawca odrzuca reklamację uzasadniając ją uszkodzeniem mechanicznym - w jaki sposób nie podaje. W moim przypadku były to buty damskie na grubej podeszwie - trzewiki . Zostały zakupione 31.08.2015 i po paru miesiącach pękły spody w obu butach. - zaznaczam ,że przez miesiące zimowe nie były użytkowane. Moim żądaniem była wymiana obuwia na nowe . Jeszcze podczas rozpatrywania reklamacji zadzwoniono do mnie z zapytaniem czy wspomniane obuwie może być naprawione - odmówiłam. Okazało się później ,że gdybym zgodziła się na naprawę to reklamacja została by uwzględniona a tak nic z tego. Czy to nie jest czasem jawne przyznanie się do uznania reklamacji ? W przypadku problemów z obuwiem polecam CENTRALNE LABOLATORUIM OBUWNICZE W KRAKOWIE przy ulicy Zakopiańskiej 9, Telefon:12 266 65 22 Koszt ekspertyzy ok 80 ,- Moim zdanie mwarto

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-05-29 11:16:42

re: Jak egzekwować reklamację?

Katowice sklep zebra w silesji kupiłam buty za 400 zł po pół godzinie chłodzenia pękły .... reklamacji nie uwzględniono a dodam że przyniosłaM je w dniu kupna do reklamacji.... masakra nie kupujecie tam nic!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-11-07 18:28:45

Tutaj wpisz treść komentarza do Jak egzekwować reklamację? ...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-11-07 18:26:36

ja ze sklepu w Meritum w Panoramie Góreckiej w Poznaniu jestem b. zadowolona , kupiłam tam dużo par butów dla siebie i rodziny i jest ok , miałam nawet jedną reklamację ( szpilki które kupiłam w sklepie wydawały się jednakowe , jednak w świelte dziennym minimalnie różniły się kolorem ) reklamacja została uznana na drugi dzień Pani zwróciła mi pieniądze także moim zdanie wszystko zależy od chęci i wady która jest

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-02 23:59:45

Też odradzam sklep Meritum w Panoramie Góreckiej w Poznaniu. Panie bardzo zachwalają buty, potrafią wyśmienicie nakłaniać do zakupu, ale niestety nie przyjmują zwrotów (1 dzień po zakupie, obuwie oczywiście nieużytkowane). Podejście Meritum jest zaskakujący tym bardziej, że w innych sklepach nie ma problemu ze zwrotami. W Meritum kupiłam już kilka par butów dla siebie i rodziny. Po ostatnim doświadczeniu z nieprzyjęciem zwrotu jestem pewna, że już nie będę ich klientką...a ostrzegała mnie przed tym sklepem koleżanka, która miała problemy z reklamacją farbującego obuwia. Trzeba słuchać rad koleżanek:). Meritum w Hali Góreckiej mówię NIE!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-11-21 18:37:00

[quote="Gosc"]zalezy czy jest przeceniony bo moda sie skonczyla, czy z powodu jakiejs wady, jezeli z powodu wady to na tę wade reklamcji nie ma, ale na pozostale jest. na przyklad byt ma dziurawa cholewke, ok. ale jak Ci peknie podeszwa to mozna reklamowac[/quote] nie ma czegos takiego jak przecena z powodu zmiany mody nie ma takiego pojecia prosze nie wprowadzac w blad

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-11-21 18:32:00

[quote="kingaXYZ"]juz kilka razy spotkalam sie z nieuczciwościa sprzedawcow, na szczescie moj brat jest prawnikiem wiec wszystko sie dobrze skonczylo:) oto jedna z takich sytuacji: kupilam buty, ktore po ok 2 tygodniach prawie calkowicie sie rozlecialy. poszlam je zareklamowac i co sie okazalo? nie dosc ze wniosek reklamacyjny zostal zle wypelniony- brak jakiegokolwiek numeru reklamacji, zle skserowany caly dokument (wygladal tak, ze mial uciety podpis przyjmujacego reklamacje) to jeszcze bylo napisane ze przewidywany czas odbioru to 14 DNI ROBOCZYCH. a przeciez w kodeksie napisane jest 14 dni!! poszlam wiec to tego sklepu po kilku dniach w celu poproszenia o powtorne skserowanie dokumentu. zostalam bardzo zle potraktowana, kierowniczka sklepu byla opryskliwa, powiedziala ze nie moze tego zrobic bo dokument zostal wyslany do rzeczoznawcy (a z tego co wiem taki domkument MUSI zostac w sklepie a kopia jest wysylana). zdenerwowalam sie i to bardzo i poprosilam brata, zeby tam ze mna pojechal i moze cos sie jemu uda zalatwic. poprosil kierownika sklepu (wtedy jeszcze nie wiedzialam ze to byla ta sama chamska osoba ktora wrecz na mnie nakrzyczala) i powiedzial ze nie zyczy sobie aby ktos sie zachowywal w taki sposob w stosunku do jego siostry, zrobil tej pani wyklad z prawa bo jak widac w ogole sie nie zna na przepisach i ogolnie awanture przy wszystkich klientach, ktorzy znajdowali sie w sklepie zeby nie bylo watpilowsci ze ten sklep oszukuje. jak bylam tam z bratem okazalo sie rowniez ze buty rzekomo sa juz od godziny w sklepie (tylko troche dziwi mnie fakt, ze nie zostalam o tym poinformowana gdy bylam wlasnie godzine wczesniej sama). Buty dostalam nowe ale panie pracujace w sklepie stweirdzily ze to moj brat sie w ogole nie zna na przepisach a one znaja je doskonale bo musza - w koncu sprzedaja w sklepie. Brat skomentowal to jednym zdaniem "Sprzedawcą butów moze byc kazdy - nawet Al Bundy:)" i usmiech zniknal z twarz[/quote] gdyby Pani brat przyszedl do mnie i zaczal sie awanturowac to skonczylo by sie na sprawie cywilnej zapewniam, ze bycie prawnikiem nie gwarantuje bezkarnosci jesli dodatkowo nazwalby kogos z pracownikow oszustem to z usmiechem na ustach przygladalbym sie jak przegrywa sprawe w sadzie prosze mi wierzyc moj prawnik, z mila checia zajmuje sie takimi sprawami bo on to kocha oczywiscie kwestia reklamacji potoczyla by sie inna droga bo ja nie uznaje chamstwa w sklepach w stosunkach klient-sprzedawca podstawa to bycie uprzejmym na kazdego mozna znalezc sposob pozdrawiam stary wyjadacz :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-06 14:13:00

Przecież jeżeli użyamy towaru to niemozemy go zwrócić miałam tak samo ;pp[/quote] no tak.. wiem ze sie but zuzywa od noszenia.. ale po 5 razach? to cos chyba jest nie teges ,zeby skora sie wytarla po 5 przejsciach ... zwlaszcza ze ten kawales skorki kosztowal 150zl ;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-05 10:09:00

[quote="Gosc"]kupiłam klapki ,doslownie klapeczki z kawałkiem skóry za 150 zł. Po 5 razie zalozenia ich odłamała mi sie ozdoba (takie swiecące ,plastkikowe kóleczko. Malo tego -(buty 5 razy na nogach, a niewiele w nich przeszlam bo tyle co wsiasc do auta, przejsc 200m i z powrotem ) ten skórzany paseczek tak sie rozciagnał ,ze skóra na dole byly na wysokosci podeszwy, czyli centralnie zamiatałam tą skóą ulice. Pwiedziano mi ze to moja wina. Rozumiem zeby buty mialy rok -dajmy nawet 3 miesiace (chociaz i to jest glupota skoro jest gwarancja na 2 lata) ,ale ze po 5 zalozeniach na noge pasek sie rozciaga, ciora po ziemi i poprzecieral sie i mowia ze to moja wina?? Ja tu czegos nie rozumiem. Dodatkowo ,te cale ozdoby w ksztalcie kółek na tym skorzanym pasku ,miejscowo odbarwiły kolor -ze zlotego jest czarny.. Wedlug rzeczoznawcy to tez moja wina. Czy moze mi ktos udzielic jakis wskazówek i czy to faktycznie moja wina. Bo moze ja głupia jestem i nie znam sie tu na czyms? Bardzo prosze o odpowiedz i o ewentualne namiary jak walczyc z tymi zlodziejami. Dzieki wielkie.[/quote] Przecież jeżeli użyamy towaru to niemozemy go zwrócić miałam tak samo ;pp

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-04 20:57:00

zadzwon do rzecznika. i moze on cos na to poradzi

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz