Porady kulinarne: Tofu w Twojej kuchni

21 Marca 2015

Oto flagowy produkt w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Do tofu powinni się jednak przekonać również mięsożercy.

tofu

Pod nazwą tofu kryje się twarożek sojowy, który powstaje w procesie koagulacji mleka sojowego. W wyniku koagulacji może następować m.in. zjawisko żelowania, tworzenia się past czy materiałów stałych. Legenda mówi, że tofu wynaleziono w Chinach w 164 r. To kulinarne odkrycie przypisuje się nadwornemu alchemikowi Liu Anowi, który na polecenie chińskiego cesarza rozpoczął poszukiwania eliksiru nieśmiertelności. Liu An przypadkowo wpadł na pomysł wykorzystania soi; namoczył jej ziarna z dodatkiem specjalnych soli, uzyskując tofu, które zyskało sławę nie tylko w Chinach, ale również w innych azjatyckich krajach.

W Chinach obowiązuje nazwa „doufu”. Na Zachodzie przyjęło się określenie w fonetyce japońskiej – tofu, choć w Kraju Kwitnącej Wiśni twarożek sojowy zaczęto przyrządzać dopiero w drugim tysiącleciu naszej ery. Chińskie tofu jest delikatniejsze i chudsze od japońskiego ze względu na inną tradycję przygotowywania mleka sojowego.

Soja jak samochód rajdowy

Tofu to produkt zdrowy, pozbawiony cholesterolu i niskokaloryczny; zawiera białko sojowe, kwas linolowy oraz lecytynę. „Soja podobnie jak groch, fasola, soczewica czy ciecierzyca należy do grupy roślin strączkowych. Na ich tle wyróżnia się jednak wyższą wartością odżywczą, chociażby w postaci pełnowartościowego białka oraz większej zawartości energii. To znaczy, że soja w świecie roślin strączkowych jest jak samochód rajdowy w świecie motoryzacji” – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Ewelina Bartniak, dietetyk Studia Sante.

Białko sojowe obecne w tofu jest pełnowartościowe, co oznacza, że zawiera aminokwasy egzogenne, które są naszemu organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Organizm człowieka ich nie wytwarza i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. To dlatego spożywanie tofu zalecane jest osobom na diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

Dietetyk Ewelina Bartniak zauważa, że 50 g ziarna sojowego odpowiada półtorej szklanki mleka krowiego lub 150 g wołowiny, tyle że białko sojowe – w przeciwieństwie do zwierzęcego – nie zawiera szkodliwych puryn, które utrudniają przyswajanie wapnia.

Strony

Komentarze (5)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

linkas
(Ocena: 5)
2015-04-02 15:43:30

re: Porady kulinarne: Tofu w Twojej kuchni

Uwielbiam tofu i nie wyobrażam sobie bez niego kuchni, zwłaszcza bez wędzonego i naturalnego. Zwykle kupuję Polsoję, bo: 1. jest pyszne, 2. ma fajną cenę :-)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
maxc
(Ocena: 5)
2015-04-13 13:26:47

Polsoja ostatnio wprowadziła nowe bio tofu: z pomidorami i bazylią, w sosie tamari i wędzone

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-25 12:33:29

re: Porady kulinarne: Tofu w Twojej kuchni

a ja uwielbiam mięsko :) jest bardzo zdrowe! tofu też jadam;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
maggie
(Ocena: 5)
2015-03-24 22:12:44

re: Porady kulinarne: Tofu w Twojej kuchni

Też jestem bezmięsna (od niecaly rok), uwielbiam tofu, ale jeszcze nie umiem dobrze przyrządzić sama:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ola
(Ocena: 5)
2015-03-21 12:11:58

re: Porady kulinarne: Tofu w Twojej kuchni

Nie jem mięsa, zastępuję go właśnie "torfem" na początku ciężko się było przestawić bo od małego jadłam mięso..ale teraz kiedy trochę czasu minęło zapomniałam jak smakuje mięso i jest dobrze. Ale nie czarujmy się smak nie jest nawet zbliżony ale po jakimś czasie da się przyzwyczaić :-) Dużo przypraw to podstawa przy tofu (przynajmniej dla mnie) Pozdrawiam :-)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1