Mądre i świadome zakupy spożywcze: Rozszyfruj oznaczenia na etykietach!

15 Stycznia 2011

Na sklepowych półkach czyha na nas wiele pułapek. Powód jest prosty – Polacy nie czytają etykiet, a wśród tych, którzy czytają, co piąty nie rozumie umieszczanych na nich informacji.

Mądre i świadome zakupy spożywcze: Rozszyfruj oznaczenia na etykietach!

Specjaliści podkreślają, że wartości podane na etykietach mają za zadanie pomóc konsumentom w wyborze produktów najkorzystniejszych dla ich zdrowia.

Pierwszym obowiązkowym punktem etykiety jest data przydatności do spożycia. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenia ma data ważności. Pomijając zagrożenia wynikające ze spożywania produktów przeterminowanych pamiętajmy, że im dłuższy termin przydatności, tym więcej sztucznych środków konserwujących zostało wykorzystanych w procesie produkcji.

Skomplikowane skróty

Na etykietach bardzo często spotykamy się z skrótami GDA i RDA. GDA określa wskazane dzienne spożycie składników odżywczych - zazwyczaj podaje się zawartość tłuszczy, tłuszczy nasyconych, cukrów prostych i sodu (lub soli, 1200 mg sodu odpowiada ok. 3g soli kuchennej), czyli komponentów wpływających na zwiększone ryzyko chorób dietozależnych. Pierwsze trzy z wymienionych wartości są szczególnie ważne dla osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu oraz dbających o wagę, natomiast zawartość sodu czy soli to priorytetowy wskaźnik dla osób z nadciśnieniem tętniczym lub niewydolnością serca. RDA zaś to zalecane dziennie spożycie witamin i składników mineralnych. Podawane wartości powinniśmy traktować orientacyjnie, ponieważ indywidualne zapotrzebowanie GDA i RDA zależy od wielu czynników (m.in. płeć, wiek, styl życia).

Szacuje się, że w procesie przygotowywania produktów wykorzystuje się ponad 14 tysięcy substancji chemicznych wytworzonych przez człowieka (konserwanty, barwniki, emulgatory, substancje słodzące, stabilizatory itp.) Oznacza się je literą E i cyfrą. Nie wszystkie z nich maja negatywny wpływ na organizm człowieka, jednak upraszczając można stwierdzić, że im więcej tajemniczych nazw na etykiecie, tym większe prawdopodobieństwo, że nie powinniśmy jeść danego produktu…

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (9)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-15 11:37:22

tosz to każdy wie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-15 10:55:52

w dzisiejszych czasach to już nawet sałata nie jest zdrowa..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-15 11:42:31

jak się ma babcie na wsi,a ona posiada ogrodek warzywny to jest zdrowa :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-15 10:44:16

nic nie wnosi ten artykuł...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-15 08:54:34

:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1