Co powinnaś wiedzieć przed wyjazdem zagranicznym?

Zanim zaplanujesz urlop – zwłaszcza zagraniczny – koniecznie sprawdź wiarygodność organizatora. Przekonaj się również, co zrobić, jeśli biuro podróży zbankrutuje.
Co powinnaś wiedzieć przed wyjazdem zagranicznym?
23.05.2011

Powoli zbliża się sezon urlopów. W tym roku prawdziwe oblężenie czeka nadbałtyckie miejscowości – już w kwietniu pisaliśmy, że w wielu hotelach i pensjonatach na północy kraju nie ma wolnych miejsc. Warto zatem zastanowić się nad wakacjami za granicą. Uważaj jednak, bo nieprzemyślana rezerwacja wycieczki może się okazać wątpliwą przyjemnością. Przed wyjazdem sprawdź wiarygodność organizatora, zapoznaj się również ze swoimi prawami.

Wybór organizatora

Do dyspozycji masz organizatorów, pośredników i agentów turystycznych. – Zarówno organizator, jak i pośrednik muszą mieć wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Niezależnie, z kim się kontaktujemy, powinniśmy przyjrzeć się bliżej organizatorowi naszego wyjazdu – podpowiada Marta Milewska, rzecznik prasowy mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego. Od czego zacząć? Sprawdź, czy organizator wpisany jest do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informacji szukaj na stronie www.turystyka.gov.pl. Możesz również skontaktować się z pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego (w Warszawie to numer: 22 59 79 541). Wpis w rejestrze jest bardzo ważny. Aby go uzyskać, firma musi posiadać zabezpieczenie finansowe, z którego pokrywane są koszty powrotu turystów do kraju, a także zwrot wpłat w przypadku odwołania wyjazdu lub skrócenia pobytu. Podczas sprawdzania organizatora w rejestrze, warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego – ważne, by obowiązywało w momencie podpisywania umowy.

Zanim podpiszesz

Każdy powinien otrzymać od organizatora wyjazdu pisemne potwierdzenie posiadania zabezpieczenia finansowego, jeśli wpłaca należność za imprezę turystyczną lub zaliczkę przekraczającą 10 proc. ceny – informuje Marta Milewska. Pamiętaj, że przed zawarciem umowy firma ma obowiązek podać ci ogólne informacje o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do wyjazdu. Biuro musi także poinformować o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia. Dowiedz się, czy możesz zawrzeć również takie ubezpieczenie, które będzie cię chronić przed kosztami rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej. Przed wyjazdem zadaniem organizatora jest podać klientom namiary na lokalnego przedstawiciela firmy, do którego można się zwrócić w razie trudności. I jeszcze jedno: firmy organizujące imprezy turystyczne za granicą muszą mieć dla klientów ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków i od kosztów leczenia.

zagraniczne wakacje

Umowa z biurem podróży

Sprawdziłaś już wiarygodność organizatora. Pora podpisać umowę. Wcześniej jednak dokładnie ją przeczytaj – oferty turystyczne pełne są przeróżnych haczyków. Umowa o świadczenie usług turystycznych musi określać m.in. organizatora, numer jego wpisu do rejestru, miejsce pobytu albo trasę wycieczki, czas trwania imprezy turystycznej, program (wraz ze środkami transportu, godziną oraz miejscem odjazdu i powrotu), program zwiedzania i usługi wliczone w cenę, liczbę i rodzaj posiłków, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego, w którym będziesz mieszkać, cenę imprezy z wyszczególnieniem wszystkich koniecznych należności, podatków i opłat (jeśli nie są zawarte w cenie) oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia oraz procedurę zgłaszania reklamacji. Jeśli jeszcze przed wyjazdem organizator będzie zmuszony zmienić np. cenę imprezy, miejsce pobytu albo termin, możesz albo zgodzić się na zmiany, albo odstąpić od umowy z natychmiastowym zwrotem wszystkich wpłaconych pieniędzy.

Uwaga! Na 20 dni przed wyjazdem cena ustalona w umowie nie może być podwyższona (!) – nawet gdyby w tym czasie wzrosły koszty transportu, podatek czy kurs walut. Wcześniej organizator również nie może podwyższyć ceny, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką ewentualność, a przedsiębiorca udowodni: wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych lub wzrost kursów walut.

Problemy na wakacjach

A co, jeśli przyjeżdżasz na miejsce i wszystko wygląda inaczej, niż przewidywała umowa? Warto wiedzieć, że już w trakcie wycieczki można reklamować takie nieprawidłowości u pilota imprezy turystycznej lub innej osoby reprezentującej organizatora. – Jeśli uchybienia nie zostały wyeliminowane, po powrocie należy złożyć reklamację bezpośrednio u organizatora. Zasady i terminy składania reklamacji określa umowa – twierdzi rzeczniczka mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego. I podkreśla, że do skargi trzeba dołączyć dokumenty, które mogą uwiarygodnić zgłaszane roszczenie (umowę czy potwierdzone przez pilota uchybienia). Jeśli organizator nie wywiązuje się z określonych umową usług (np. zmienia zakwaterowanie), musi zaproponować świadczenie zastępcze bez obciążania klientów dodatkowymi kosztami. I tu uwaga: jeżeli jakość świadczenia zastępczego będzie niższa niż określona w umowie, można żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy turystycznej.

zagraniczne wakacje

Gdy organizator bankrutuje

Niestety, niekiedy sprawdza się najgorszy scenariusz – organizator traci płynność finansową, mimo że przed wyjazdem sprawdziliśmy wiarygodność firmy. Jeśli firma znajduje się w rejestrze, jej zobowiązania finansowe przejmuje marszałek województwa. Wtedy to on, w porozumieniu z ubezpieczycielem i polskimi placówkami dyplomatycznymi, zapewnia powrót turystów do kraju oraz ogłasza procedurę składania roszczeń przez poszkodowanych klientów. – Jeżeli taka sytuacja ma miejsce podczas naszego pobytu za granicą, należy pozostawać w stałym kontakcie z rezydentem lub pilotem, nie oddalać się od grupy i być w kontakcie z pracownikami konsulatów oraz ambasad – przypomina Marta Milewska.

Przed zagranicznym wyjazdem koniecznie odwiedź stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych (www.msz.gov.pl); sprawdź tutaj telefony ambasad i konsulatów.

Ewa PodsiadłyZobacz także:

Wakacje w Polsce czy za granicą?

Zarówno nasz kraj, jak i reszta świata pełne są uroczych zakątków, które warto odwiedzić.

Uwaga, powstało biuro podróży dla pluszaków!

Możemy oddać zabawkę pod opiekę biura podróży i śledzić jej losy z mailowego dzienniczka.

Polecane wideo

Komentarze (21)
Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 23.08.2012 10:47
Też uważam, że dobry, sprawdzony organizator wycieczki to podstawa, nie chciałabym zostać oszukana podczas urlopu, bo czekam na te dwa tygodnie odpoczynku cały rok, od kilku lat latam z alfa starem i jestem bardzo zadowolona, jeszcze nigdy się nie zawiodłam, w ty roku mój wybór padł na Turcję, cudowne miejsce, a jedzonko palce lizać!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 02.04.2012 17:33
Dla mnie w życiu liczą się proste rozwiązania i wszelkiego rodzaju ułatwienia. Jestem osobą zapracowaną i często podróżującą w celach służbowych. Za każdym razem miałam ten sam problem… gdzie zostawić auto przed wylotem… Rozwiązanie okazało się banalnie proste. Wystarczy wejść na parkinglotnisko24.pl i zarezerwować przez Internet miejsce parkingowe, gdzie auto pozostaje bezpieczne. Wychodzi bardzo tanio jak na tyle udogodnień i usług.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 26.05.2011 10:04
Korfu -połowa września ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 23.05.2011 17:31
pierwszy raz jadę za granicę, serio. byłam tylko w Czechach do tej pory :P także mam nadzieję że mój pierwszy wyjazd będę pamiętać świetnie, bo podbijamy Majorkę :D
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 23.05.2011 15:55
ja powiem tyle NIE KORZYSTAJCIE Z NECKERMANA !!! Jeśli już zamierzacie skorzystać z tego biura liczcie się Z WZROSTEM CENY WYCIECZKI OD 20% WZWYŻ jeśli wzrost wam nie odpowiada zapłacicie karę umowną !!! 2 lata temu z Necermanem odwiedziłam Egipt poza wzrostem ceny, zmianą katgorii hotelu nie było nic (wzrost ceny o 900 zł od osoby, w przypadku gdy lecą 4 os wzrost jest odczuwalny) w Ubiegłym roku wybralam się na Domonikanę z Neckermanem ( 13 tys od osoby 10 dni 5*hotel), na 10 dni przed planowanym odlotem dostaliśmy pismo że ze wzgledu na zmianę kusru walut wycieczka nie kosztuje 13 tys ale 16 tys OD OSOBY ok kij, na 4 dni przed oazalo się że nielecimy z Okęcia a z DORTMUNDU do dortmundu najlepiej dolecieć Lufthasą poinformowali nas ..., następnie zmiana kategorii hotelu z 5 na 3*, hotel nie z prywatną plaża a w odleglości 3 km, w zakichanej dzungli, na ogfrodzie hotelu masa węży, c się okazało na lotnisku przesiadkowym w Houston zginął 1 bagaż, brak opiekuna na lotnisku, pojawiła się młoda dziewczyna w 8 dniu.... suma sumarów sprawa trafiła do sądu, odszkodowanie w wysokości 30 tys zł co nas satysfakcjonowało, zaginiony bagaż wrócił w grudniou pół roku po pobycie ODRADZAM NECKERMANA !!!!
zobacz odpowiedzi (3)

Polecane dla Ciebie