Żywność funkcjonalna, co to takiego?

22 Września 2008

Tylko 5 - 10 procent żywności spełnia kryteria bycia funkcjonalną. Co to właściwie oznacza?

Żywność funkcjonalna, co to takiego?

Żywność funkcjonalna to produkty żywnościowe, które wywierają udokumentowany badaniami medycznymi korzystny wpływ na zdrowie, wynikający z czegoś więcej niż oddziaływanie składników odżywczych w nich zawartych. Innymi słowy, jest to taka żywność, która regularnie spożywana ma właściwości lecznicze.

Co takiego jest żywnością funkcjonalną i na co ona wpływa? Do produktów z tej grupy można zaliczyć produkty wzbogacane w NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), stanole (inaczej zwane sterolami, korzystnie wpływające na układ krwionośny), błonnik pokarmowy (zapobiegający m.in. niektórym nowotworom układu pokarmowego oraz korzystnie wpływający na przemianę materii i funkcje trawienne), witaminy oraz składniki mineralne (w tej grupie znajduje się ogromna różnorodność produktów i ich zastosowań, np. wzbogacanie w wapń służy układowi kostnemu) oraz probiotyki i prebiotyki (kultury bakterii i produkty sprzyjające ich rozwojowi, korzystnie wpływające na florę jelitową lub odporność). Produkty z obniżoną zawartością cholesterolu, sodu oraz kalorii również bywają zaliczane do żywności funkcjonalnej.

W Polsce żywność funkcjonalna nie jest jeszcze bardzo popularna, natomiast coraz więcej klientów zwraca uwagę na jej obecność na półkach sklepowych, a sprzedawcy coraz częściej ją nam oferują. Produkty sojowe są obecnie powszechnie wzbogacane w wapń, sól kuchenna w jod i pojawiają się na naszym rynku sosy sojowe z ograniczoną ilością sodu.

Niemodyfikowane produkty również mogą spełniać kryteria żywności funkcjonalnej – np. sok żurawinowy, który pomaga chronić kobiety przed infekcjami dróg moczowych, a większość jogurtów pozytywnie wpływa na funkcje układu trawiennego. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak pędzić do sklepu czy na targ… Jak mawiają Amerykanie: "One apple a day - a doctor away!"

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (8)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-25 19:41:00

no tylko jak zawsze przy tego typu artykułach nie ma konkretnej listy co jeść... jogurty? ponad połowa sam tłuszcz... wymieńcie jakiś typ, czy konkretne produkty bo artykuł porusza powazną sprawe ale jak zwykle powierzchownie, byle jak.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 20:50:00

Pomidory i ogolnie czerwone warzywa podobno zapobiegają nowotworom...:))

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 15:42:00

[quote="Gosc"]ludzie najlepszy w swiecie kwas buraczany wlasnej roboty z duza iloscia czosnku ukiszony super zdrowy , super dobry polecam bo pije na okraglo ...[/quote] A czy można prosić o przepis?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 14:08:00

ludzie najlepszy w swiecie kwas buraczany wlasnej roboty z duza iloscia czosnku ukiszony super zdrowy , super dobry polecam bo pije na okraglo ...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 13:35:00

Nawet sobie nie wyobrażamy jak duże znaczenie ma to co jemy.... Bardzo fajny artykuł bo właśnie nam o tym przypomina....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 12:31:00

tylko nalezy zaznaczyc, ze jogurty naturalne, bo te owocowe maja bardzo duzo cukrow, bo sa dosladzane. i uwazajcie na jedzenie i napoje typu light czy zero cukru, bo mimo tego, ze maja obnizona lub zerowa zawartosc cukru, zawieraja slodziki w tym aspartam, ktory prawdopodobnie jest rakotworczy;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 11:59:00

No to zasuwam po jogurciki i etc. :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-09-22 09:34:00

no no..jedzmy jablka ! :)))

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1