Zbilansowana dieta dla ucznia

01 Października 2008

Dziecko w wieku szkolnym rośnie... jak na drożdżach. Dieta ucznia musi być pożywna i urozmaicona. Przeczytaj, jak komponować posiłki.

Zbilansowana dieta dla ucznia

Każda mama chce, żeby jej dziecko prawidłowo się rozwijało, było silne i zdrowe, miało dobre stopnie. Warto pamiętać, że bardzo ważną rolę w spełnieniu tych oczekiwań odgrywa właściwa dieta. Nasz specjalista wyjaśnia, jakich błędów w żywieniu dzieci należy unikać i jak układać zdrowy jadłospis.

Chroń pociechę przed złymi nawykami

Z badań wynika, że większość dzieci w wieku szkolnym spożywa tylko 3 posiłki dziennie. Często nie jedzą drugiego śniadania i podwieczorku, a także piją za mało mleka. Za to na przerwach w szkole zajadają się słodyczami.

Konsekwencją jest spożywanie nadmiernej liczby kalorii oraz niedobór witamin A, C, E, kwasu foliowego, wapnia, magnezu i białka.

Niepokojące jest również to, że u około 1/4 badanych dzieci stwierdzono znacznie podwyższony poziom cholesterolu. To skutek podjadania, gdyż przekąskami są przeważnie mało wartościowe i tłuste produkty: chipsy, chrupki, frytki, pizza, zapiekanki, ciastka.

9 ważnych zasad diety twojego dziecka

Specjaliści od zdrowego żywienia opracowali zasady, jakie powinny stosować mamy w żywieniu swoich dzieci:

  1. Dbaj, by twoje dziecko jadło codziennie 4 - 5 posiłków. Pamiętaj, że nie powinno wychodzić z domu bez śniadania. Przygotuj mu też drugie śniadanie do szkoły (kanapkę, najlepiej z ciemnego pieczywa, z chudą wędliną lub serem, z dodatkiem warzyw, a ponadto owoce).
  2. Nie pozwól dziecku podjadać między posiłkami, np. podczas oglądania telewizji. Produkty typu fast food, chipsy i słodycze są bogate w tłuszcze, cholesterol, sól i cukier.
  3. Staraj się podawać dziecku warzywa i owoce do każdego posiłku (świeże, mrożone lub konserwowe).
  4. Rób dziecku kanapki z pełnoziarnistego pieczywa. Wartościowymi produktami zbożowymi są też: muesli wielozbożowe, płatki kukurydziane, kasze, np. gryczana, pęczak.
  5. Częściej przyrządzaj ryby, zwłaszcza morskie o dużej zawartości tłuszczu. Najlepiej je przygotować na grillu lub upiec.
  6. Podawaj dziecku wyłącznie chude mięso lub produkty mięsne o zmniejszonej zawartości tłuszczu, a z drobiu, przed jedzeniem, zdejmuj skórkę. Odradza się podawanie dzieciom parówek, gdyż są to produkty wysokoenergetyczne i tłuste, a ponadto, zawierają niewiele białka. Należy także ograniczyć spożycie kalorycznych sosów.
  7. Nie dosalaj ani nie dosładzaj potraw. W wielu produktach spożywczych, np. wędlinach, konserwach, żółtych serach, produktach instant, paluszkach i chipsach jest dużo soli. Gdy robisz zakupy, czytaj etykiety produktów i wybieraj jedzenie o jak najmniejszej zawartości soli i cukru.
  8. Podawaj dziecku zdrowe napoje. Wskazane są: woda mineralna niegazowana, herbaty owocowe, herbatki z kopru włoskiego lub rumianku, a także soki warzywne i owocowe. Najlepsze dla dziecka są te niedosładzane. Ogranicz podawanie słodkich napojów. Nie zawierają witamin, a mają dużo kalorii. dzieci w wieku 7 - 18 lat nie powinny pić więcej niż 240 - 350 ml słodkich napojów dziennie.
  9. Dbaj, by w diecie dziecka były wszystkie niezbędne składniki odżywcze (np. białko, węglowodany, witaminy, składniki mineralne). Nie stosuj u dziecka diety wegetariańskiej.

Uwaga! Jeśli będzie ci się wydawało, że twoje dziecko waży za dużo lub za mało, zgłoś się z nim do lekarza lub dietetyka. Rodzice często nie są w stanie obiektywnie ocenić, czy waga ich dziecka jest prawidłowa. Sami nie potrafią też zastosować zdrowej i skutecznej diety.

(Źródło: kobieta.interia.pl)

Strony

Komentarze (22)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Aneta
(Ocena: 5)
2016-05-12 17:33:55

re: Zbilansowana dieta dla ucznia

Koniecyne jest suplementowanie magnezu. Mój Patryk miał problemy z koncentracją i na badaniach u pediatry wyszedł niedobór magnezu. Kupiłam mu chela-mag b6 i po kilku tygodniach stosowania nie dość, że lepiej śpi to jeszcze dłużej potrafi się skupić na czytaniu czy robieniu zadań, zdecydowanie mniej ma z nimi problemów. :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-10-25 16:16:42

re: Zbilansowana dieta dla ucznia

jasne,że dieta musi być zbilansowana co nie znaczy że od czasu do czasu nie można sobie zjeść czegoś innego. my raz w tygodniu wychodzimy z dzieciakami coś zjeść, ty razem była to pizza hut. okazało się,że mają specjalne menu dla dzieci, gdzie są frytki, makarony, pizze i zupy, także duży wybór :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-08-10 14:18:43

kiedy bylam mala rodzice nie mowili ni zebym nie jadla chipsow czy pila coli i teraz bardzo tego rzaluje!!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-31 17:37:00

ja jestem wege od 8 lat (zaczęłam w wieku 9) ale na czas ciąży zacznę jeść ryby i jajka, a moje dzieci będę wege tylko wtedy jeśli same o tym zdecydują.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-19 20:52:00

[quote="Gosc"][quote][b]Gosc[/b] [quote][b]Gosc[/b] Ja jestem wegetarianką od 9 roku życia. Moje dzieci też będą wegetarianami, ot co![/quote] a masz ile? 10?[/quote] dobre ;)[/quote] Nie widze w tym nic dobrego... Ja jestem wege od urodzenia .

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-19 20:50:00

W ogole sie nie zgadzam ze zdaniem : "... Nie stosuj u dziecka diety wegetariańskiej... " Jak to "nie stosuj" ? A co jezeli rodzina jest calkowicie wegetarianska? Ma nie stosowac takiej diety? Ludzie ! Przeciez juz dawno udowodniono, ze czlowiek MOZE zyc bez miesa. Wiekszosc ludzi postrzega taka swinie albo krowe jako zwierzeta , ktore przeznacza sie na uboj. Czy ktos z nich zjadlby swojego psa, kota, swinke morska albo chomika? Watpie... To wszystko jest w naszych glowach, a z nimi - w raz z uplywem czasu i dzieki wszystkim Fast Food'om itp- jest coraz gorzej. Najpierw sie zastanowmy co jemy ! Artykul napisany niedokladnie, z duzymi niedociagnieciami...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-08 18:39:00

A czy roślinka krzyczy z bólu jak ją się zabija? Jak spotkasz kiedyś roślinę biegającą, przeżuwająca i wydająca odgłosy, zgłoś się do mnie- wtedy pogadamy o idei wegetarianizmu ;).

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-03 01:04:00

[quote="Judysza"]Nie wiem czy to nie jedzenie mięsa można u mnie nazwać wegetarianizmem(nie jem mięsa, ale ryby owszem). I moim zdaniem nie można zabronić dziecku nie jedzenia mięsa. U niektórych dzieci jest ono kwestią dość poważną. Chodzi mi o to, że coraz więcej dzieci zdaje sobie sprawę, że ten kotlet schabowy był kiedyś żywym stworzeniem. Żywym stworzeniem, które żyło i by żyło nadal gdyby nie to, że zostało zabite bo taki Ty czy ja ma czasem ochotę na mięso. Według mnie nie wolno pozbawiać życia innej istocie. Co do tej diety... Mam podobną, tyle, że bardziej rygorystyczną. ;-) Nie piję soków(ewentualnie te wyciskane przeze mnie z sokowirówki, bo te se sklepu to sam cukier), coli i innych napojów słodzonych(ble, fuj, fuj!). Dziennie jem minimum trzy owocki, biegam rano godzinę i wieczorem też. :>[/quote] Dla mnie dorabianie idei do wegetarianizmu jest czystym debilizmem. Źdźbło żyta też by sobie żyło, piło soki z ziemii, wydało na świat dzieci i patrzyło, jak wokół niego rosną. Ale niestety źli ludzie brutalnie wyrwali je z ziemii, zabrali mu jego dzieci i zrobili z nich chleb! Zabili źdźbło żyta! Ono sobie żyło i nie zrobiło nikomu krzywdy, dlaczego je zabili????? Nie jedzmy chleba! Nie jedzmy niczego!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-02 18:13:00

[quote="Gosc"]a mi się wydaje ze nie powinno się dziecku ograniczać:) . Poprostu jedzmy to wszystko ale z umiarem ;D wtedy nie mamy zadnych problemów z nadwagą ;-DD[/quote] popieram.....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-02 12:04:00

a mi się wydaje ze nie powinno się dziecku ograniczać:) . Poprostu jedzmy to wszystko ale z umiarem ;D wtedy nie mamy zadnych problemów z nadwagą ;-DD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz