Wszystko, co powinnaś wiedzieć o piramidzie żywienia

13 Kwietnia 2011

Jakie produkty powinnaś jadać codziennie, a jakie kilka razy w tygodniu?

piramida żywienia

Piramida żywieniowa to przedstawiony w czytelny, graficzny sposób zestaw zaleceń żywieniowych zdrowej, racjonalnej diety. Poziomy piramidy określają częstotliwość spożywania określonych grup produktów. U podstawy znajdują się produkty, które powinniśmy spożywać najczęściej, natomiast wraz z zwężaniem piramidy zmniejsza się też ilość porcji kolejnych grup.

Trochę historii…

W 1992 roku pierwotna Piramida Żywieniowa została wprowadzona przez Amerykański Departament Rolnictwa i to do niej  odnoszono się przez długie lata na całym świecie. Walter Willett z Uniwersytetu Harvardzkiego zakwestionował założenia poprzedniej piramidy i w oparciu o zasady diety śródziemnomorskiej utworzył zupełnie innowacyjną piramidę zdrowego żywienia. W dalszych latach do piramidy wprowadzono kolejne poprawki rekomendowane przez Willetta. Każdy kraj dostosował schemat żywienia do potrzeb swojego społeczeństwa.

Jakie błędy pojawiły się w piramidzie z 1992 roku?

Zbyt duży udział węglowodanów w diecie

Spożywanie w tak dużej ilość produktów węglowodanowych (do 11 porcji dziennie), bez ich podziału na proste i złożone, okazało się dużym błędem dietetycznym. Węglowodany powinny stanowić podstawę codziennej diety, jednakże unikać należy produktów z „białej mąki”, a do menu wprowadzać pełnoziarniste pieczywo, pełnoziarnisty makaron, kaszę czy brązowy ryż.

Brak podziału na tłuszcze roślinne i zwierzęce

Minimalizowanie spożywania wszystkich tłuszczów jest niedopuszczalne, gdyż pełnią one szereg ważnych funkcji w organizmie. Brak tłuszczu w diecie prowadzi do problemów ze skórą i włosami, depresji oraz niedoborów substancji rozpuszczalnych w tłuszczach np. witamin A, D, E, K. Wybierać jednak należy „dobre tłuszcze” tj. oleje, tłuszcz rybi, a minimalizować tłuszcze trans ze złej jakości margaryn oraz tłuszcze nasycone zwierzęce.

Zbagatelizowana rola aktywności fizycznej

Zdowie to nie tylko żywienie! Aktywność fizyczna jest zbawienna dla ludzkiego organizmu, dlatego wielu badaczy zbulwersował jej brak w pierwotnej piramidzie. Obecne zalecenia doceniły jednak wysiłek fizyczny – znajduje się on u samej podstawy piramidy.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (16)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2013-06-06 18:08:18

re: Wszystko, co powinnaś wiedzieć o piramidzie żywienia

Haha

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-14 11:20:24

owoce może i są zdrowe ale bardzo kaloryczne

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-14 00:38:24

ciekawego kogo na to stac hah.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 23:55:31

JASNE TE PORCJE SA SMIESZNE JEDNA KROMECZKA CHLEBKA BEZ PRZESADY JA NIE MOWIE ZEBY SIE OBJADAC ALE KTO MIALBY CZAS NA TAKIE WYLICZANIE..JA OWSZEM JEM ZROWE PRODUKTU NIE JADAM NIC Z BIALEJ MAKI ALE PORCJE MAM TAKIE ABYM CZULA ZE ZJADLAM I W WILICZANIE NIE MAM ZAMARU SIE BAWIC I FIGURE UTRZYMUJE...ALE OCZYWISCIE TAKZE CWICZE

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 20:50:13

1/3 szklanki musli?! Tym się na jeść nie da w takiej ilości.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 19:49:42

yyy żal !?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 18:55:35

piramida zywieniowa to bzdura polecam obejrzec na yotubie filmik pt weglowodany fakty i mity

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 16:10:49

Od kiedy w skład piramidy żywieniowej wchodzi aktywność fizyczna? -.-'

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 16:21:37

to tylko tak dodatkowo napisali, ogolnie chodzi o zdrowy tryb zycia

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 21:24:08

od niedawna. Takie jest zalecenie WHO

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 15:01:31

Jak zaczynałam odchudzanie to niejedzenie ziemniaków, chleba, mięsa, różnych sosów, makaronów było dla mnie katorgą i czymś nierealnym. Dzisiaj z dumą mówię - to kwestia przyzwyczajenia :) Jem zdrowo od 4 lat (wg piramidy) i nie choruję i nie tyję. Warto dbać o siebie :) Oczywiście od czasu do czasu pozwalam sobie na małe grzeszki ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 21:41:22

od ziemniaków się nie tyję(są one mało kaloryczne) chleb najlepiej graham lub razowy jest bardzo zdrowy i tez powinno się go jadać codziennie ;) Makaronów też nie trzeba unikać,sosów, dresingów itp już tak. więc skoro unikasz tych produktów to raczej nie odżywiasz się wg piramidy...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-04-13 11:06:26

Niestety to wszystko nie jest takie łatwe... latem za dużo pokus :))

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz