Węglowodany - co o nich myśleć? Potrzebne czy nie?

11 Grudnia 2015

Uważane za niepotrzebne, oskarżane o psucie figury węglowodany pełnią istotną rolę w naszym żywieniu.

węglowodany

Wiele osób żyje w przekonaniu, że aby schudnąć i utrzymać linię, trzeba całkowicie wykreślić z diety węglowodany. To faktycznie cukry, które dzielą się na cukry proste (jednocukry, monosacharydy), oligosacharydy i cukry złożone (wielocukry, polisacharydy). Sięgamy po nie często, bo w znaczący sposób wpływają na smak spożywanych potraw: są słodkie. Stanowią najważniejsze źródło energii, którą dostarczamy do organizmu wraz z pożywieniem.

Czy od węglowodanów się tyje? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na indeks glikemiczny (IG), który jest sposobem pomiaru wpływu poszczególnych produktów spożywczych na poziom cukru we krwi. „Po spożyciu produktu zawierającego węglowodany dochodzi do wzrostu, a następnie obniżenia stężenia cukru (glukozy) w surowicy krwi. To zjawisko nosi nazwę odpowiedzi glikemicznej” – informują eksperci Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC). „Produkty, które po spożyciu ulegają szybkiemu trawieniu, na przykład ryż, mają najwyższe wartości indeksu glikemicznego. Podnoszą one stężenie glukozy szybciej i w większym stopniu niż produkty o niskiej wartości indeksu glikemicznego. Produkty o niskim indeksie glikemicznym, na przykład warzywa strączkowe, ulegają powolnemu trawieniu i w niewielkim stopniu podnoszą stężenie glukozy we krwi”.

Eksperci EUFIC dodają, że odkrycie zjawiska odpowiedzi glikemicznej może mieć znaczenie dla lepszego poznania powstawania oraz poprawy leczenia wielu chorób,  w tym cukrzycy, nadwagi i otyłości oraz chorób sercowo-naczyniowych. W jaki sposób? Otóż w kilku badaniach wykazano, że spożycie  produktów o niskiej wartości indeksu glikemicznego jest związane z mniejszym poczuciem głodu, mniejszym łaknieniem i niższym stężeniem glukozy w surowicy krwi. Nie jest również tajemnicą, że spożywanie słodkich pokarmów powoduje przybieranie na wadze. Nadmiar węglowodanów zaczyna się bowiem odkładać w postaci tkanki tłuszczowej.

Strony

Komentarze (1)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-12-11 12:57:11

re: Węglowodany - co o nich myśleć? Potrzebne czy nie?

Co o nich myśleć? Chyba co o nich wiedzieć, bo to są naukowe fakty , że węglowodany TRZEBA przyjmować. Owszem, można zmniejszyć ilość, zmienić produkty ale wykluczac z diety sie nie powinno.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1