Sprawdź, jakich witamin ci brakuje! Jeszcze nie jest za późno, by nadrobić straty! PORADY EKSPERTA

16 Marca 2011

Są gwarantem zdrowia, urody i dobrego samopoczucia. Zamiast łykać tabletki, sprawdź, po jakie produkty powinnaś sięgać, aby być piękna i zdrowa!

witaminy

Nikt nie ma wątpliwości, że organizm wyjałowiony z witamin choruje. Awitaminoza prowadzi do wielu groźnych zaburzeń – może wywołać m.in. szkorbut, kurzą ślepotę, krzywicę czy doprowadzić do słabej krzepliwości krwi. Są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych, przemieniają tłuszcze i węglowodany w energię, budują materiał genetyczny, mają współudział w produkcji hormonów, krwinek czy przeciwciał. Dlatego ich spożywanie jest tak ważne. Oczywiście, możesz kupić preparat i codziennie brać witaminy w postaci suplementów. O wiele łatwiejszą, tańszą i zdrowszą metodą na uzbrojenie się w arsenał niezbędnych witamin jest jednak sięgnięcie po odpowiednie produkty, zwłaszcza że większość z nich nie może być syntezowana przez nasze organizmy. Witamy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie. Podpowiadamy, które są najważniejsze.

Witamina A

Gdy w organizmie jej nie brakuje, skóra jest piękna i pełna blasku. Witamina A poprawia jej koloryt, zwiększa zawartość kolagenu w skórze właściwej, chroni ją również przed promieniami UV. Ma kluczowy wpływ na wzrok – odpowiada za prawidłowe widzenie, pomaga w leczeniu wielu chorób oczu. Zwiększa odporność organizmu na zakażenia, bierze udział w produkcji hormonów oraz w tworzeniu układu kostnego. Dzieci z niedoborem witaminy A rozwijają się nieprawidłowo.

Witaminę A znajdziesz przede wszystkim w jajkach, rybach morskich, tranie, mleku, maśle, wątrobie wołowej i wieprzowej, olejach roślinnych, szpinaku, sałacie, moreli, zielonym groszku, marchwi, pomidorach, owocach dzikiej różny, dyni, boćwinie i szczawiu.

Brak witaminy A prowadzi do tzw. kurzej ślepoty (zaburzenia widzenia w warunkach słabego oświetlenia) oraz do zmian skórnych.

Witamina D

Nie tylko poprawia humor i wzmacnia odporność. Pełni także istotne funkcje w organizmie. Odpowiada m.in. za wchłanianie wapnia i metabolizm tkanki kostnej. Jest niezbędna przy formowaniu układu szkieletowego, wpływa również na prawidłową pracę serca.

Znajdziesz ją w rybach morskich, tranie, wątrobie wieprzowej, baraniej i wołowej, maśle, mleku, jajkach, serach żółtych i mięsie.

Niedobór witaminy D skutkuje krzywicą u Dzieci, a u dorosłych – osteoporozą.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (15)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

monia
(Ocena: 5)
2015-11-05 14:44:29

re: Sprawdź, jakich witamin ci brakuje! Jeszcze nie jest za późno, by nadrobić straty! PORADY EKSPERTA

konsekwencje niedoboru witamin moge być bardzo poważne, więc w myśl zasadzie, ze lepiej zapobiegać niz leczyć łykam d-vitum, a niedobory witaminy C uzupełniam naturalnymi sokami np z aroniavital

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-31 19:19:05

kup jedwab kosmetyczny./. 7 zł natłuszcza końcówki, i nie rozdwaja ani nie łamie..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-17 20:16:08

A CO JAK ŁAMIA SIE WŁOSY...STOSOWALAM JUZ WSZYSTKO INIC MOZE WY DZIEWCZYNY MI COS PORADZICIE!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 16:46:51

na celulit jajko tez jest dobre tylko ze jest jego wiecej

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 16:20:28

A co z łamiącymi się i rozdwajającymi paznokciami?? jakiejs pomysly?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 23:07:52

Niedobór żelaza :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 23:10:58

niedobór cynku

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 16:06:44

Ale jaja...z artykułu wynika,że jajko jest dobre na wszystko!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 12:10:19

Witaminy A,D,E,K są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego bardzo łatwo je przedawkować, a ryzyko ich nie doboru jest BARDZO małe, dlatego nie warto na siłę spożywać ich nadmiernych ilości, bo można sobie zaszkodzić.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 13:03:43

nie zgadzam sie, wlaśnie trudniej je przedawkowac, i trudniej zwalczyc niedobory.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 10:20:58

Witamina B17 leczy nowotwory - nie witamina C. Naukowcy raczej wiedzą niż wierzą....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 08:19:45

Najlepsze na trądzik: Fosfor+cynk+B6!!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 06:45:18

witaminu PP i H nie należą do grupy witamin B! Są to zupełnie odrębne związki!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-03-16 10:49:07

Jak to nie? Witamina PP to inaczej witamina B3

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz