Skarb dla zdrowia: Dlaczego warto jeść kiszonki?

03 Listopada 2015

Jesienią i zimą jedzmy jak najwięcej kiszonek. To nasza duma narodowa, a przede wszystkim bogactwo zdrowia.

kapusta kiszona

Robienie kiszonek to polska tradycja. Na naszych stołach często goszczą kiszone ogórki oraz kiszona kapusta. Szczególną ochotę mają na nie kobiety w ciąży. Wszyscy, którzy sięgają po kiszone warzywa, robią wielką przysługę swojemu organizmowi. Kiszenie to sposób konserwacji żywności, który opiera się na fermentacji mlekowej, co odbywa się przy udziale bakterii mlekowych. Podczas kiszenia cukry proste rozkładają się na kwas mlekowy, hamując proces gnicia.

Bakterie kwasu mlekowego (ang. lactic acid bacteria – LAB) to naturalny probiotyk. Uważa się je za bakterie pożyteczne. Są szeroko rozpowszechnione w przyrodzie – żyją m.in. w naszym przewodzie pokarmowym. Liczne badania potwierdziły ich korzystne działanie w leczeniu i zapobieganiu zakażeń rotawirusowych, biegunek poantybiotykowych, zapaleń jelit oraz innych zaburzeń układu trawiennego. Probiotyki wspierają działanie mikroflory jelitowej. Zgodnie z definicją przyjętą w 1989 roku probiotyki to żywe mikroorganizmy, które wykazują dobroczynny wpływ na zdrowie gospodarza poprzez utrzymywanie równowagi mikroflory. W 2002 roku Światowa Organizacja Zdrowia uściśliła, że probiotyki to mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich dawkach, przynoszą korzyść organizmowi gospodarza.

Co w nich siedzi?

Kiszonki są wartościowe ze względu na bogactwo witaminy C (w 100 g kiszonej kapusty jest jej 25-30 mg). Witamina C to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, a to oznacza, że chroni przed atakiem wolnych rodników, czyli zabezpiecza nas przed przedwczesnym starzeniem i rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów. Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne, bierze udział w syntezie kolagenu (odpowiada więc za zdrową, jędrną skórę), odgrywa istotną rolę w metabolizmie cukrów, aminokwasów i tłuszczów. Ma także istotny udział w przyswajaniu żelaza.

Kiszonki to zdrowie w niewielu kaloriach – w 100 g kiszonej kapusty jest zaledwie 20 kcal, natomiast w jednym ogórku kiszonym średniej wielkości – poniżej 10 kcal! Już wiesz, że w procesie kiszenia cukry proste rozkładają się do kwasu mlekowego, a właśnie to redukuje ilość węglowodanów i obniża kaloryczność kiszonek.

Strony

Komentarze (4)
ocena
4.5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-11-26 20:28:31

re: Skarb dla zdrowia: Dlaczego warto jeść kiszonki?

Kiszone ogórki i kapusta to naturalne probiotyki. W sezonie cała moja rodzina je ich dużo. Mimo wszystko w trakcie zażywania antybiotyku wspomagamy się probiotykami kupionymi w aptece. Przy antybiotykoterapii stosuje provag, jeszcze się na nim nie zawiodłam. Dzięki niemu nie wyjaławiam się, nie dostaje biegunek czy grzybicy.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 3)
2015-11-03 15:51:45

re: Skarb dla zdrowia: Dlaczego warto jeść kiszonki?

Tytuł do bani. Kiszonka to pasza dla bydła. W artykule chodzi o produkty kwaszone, a to nie to samo.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Myślący
(Ocena: 5)
2015-11-08 10:31:04

Chciałeś (aś) pokazać jaki jesteś mądry, ale nie na jaw wyszła twoje niedouczenie. Termin kiszenie dotyczy naturalnego i dobrego procesu, a kwaszenie to sztuczna metoda mająca wiele wad. Tak więc autor dobrze napisał, a Ty troszkę się doucz zanim zaczniesz pisać głupoty.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-11-03 12:37:31

re: Skarb dla zdrowia: Dlaczego warto jeść kiszonki?

a jednak potraficie pisać dobre artykuły:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1