Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

16 Grudnia 2010

Ryby to cenne źródło białka i tłuszczów zwierzęcych, dlatego warto po nie sięgać nie tylko w wieczór wigilijny.

Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

Główne świąteczne danie na polskich stołach to zwykle karp. Jednak w odróżnieniu od wielu innych gatunków, nie jest on wartościową rybą. Istnieje za to cała masa bogatych w witaminy i składniki odżywcze ryb, które powinny znaleźć się w naszym jadłospisie częściej niż tylko z okazji Świąt.

Źródło witamin

ryby są najlepszym źródłem białka i tłuszczów zwierzęcych, które charakteryzują się bardzo wysoką przyswajalnością przez organizm człowieka (97%). Zawierają wiele cennych składników odżywczych w tym znaczne ilości potasu, wapnia i fosforu. Bogate są również w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach m.in. A i D oraz witaminy z grupy B. - Do najcenniejszych dla naszego zdrowia należą ryby tzw. dzikie, naturalnie występujące w swoim środowisku. Zdrowe są także ryby tłuste, takie jak makrela, halibut, łosoś czy śledź. Wskazane są również niewielkie ryby morskie: sardynki czy szprotki, gdyż w mniejszym stopniu kumulują metale ciężkie – radzi Elżbieta Trojanowska, specjalistka ds. żywienia człowieka z warszawskiej kliniki diety Medlinea. ryby dostarczają także dużych ilości kwasów z grupy omega-3 ― DHA i EPA, które korzystnie oddziałują na układ nerwowy. Kwasy te wpływają również na rozwój umysłowy niemowląt i dzieci, poprawiając pamięć i koncentrację oraz rozwój siatkówki oka. 

Na wigilię i nie tylko

W polskiej tradycji na wigilijnych stołach przeważnie pojawia się karp. Jest to ryba, którą naturalnie możemy spotkać w stawach, jeziorach, jak również w zbiornikach zaporowych i wyrobiskach. Karp pływa głównie przy dnie, wyjadając szczątki organiczne np. nasiona roślin, a także drobne zwierzęta wodne, m.in. owady i ślimaki. Karp ceniony jest ze względu na smaczne i średnio tłuste mięso, które jednak nie zawiera zbyt wielu składników odżywczych. Do innych często wykorzystywanych ryb należy tuńczyk. Jest polecany zwłaszcza sportowcom ze względu na bardzo dobry skład aminokwasowy i dobrej jakości tłuszcze. Trzeba jednak na niego uważać, gdyż należy do ryb, które łatwo kumulują rtęć. - Najczęściej powinniśmy wybierać tłuste ryby takie jak łosoś czy halibut najlepiej tzw. dzikie, gdyż zawierają korzystne kwasy z grupy omega-3. Możemy również spożywać dorsza, mintaja czy pstrąga, gdyż posiadają dużo potasu i fosforu, który wzmacnia kości – radzi specjalista do spraw żywienia z kliniki Medlinea.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (49)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Malwina
(Ocena: 5)
2016-10-11 11:00:50

Polecam rybki :) Smaczne, zdrowe :) Często z tego powodu odwiedzamy restaurację Checz Kole Szperka :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ola
(Ocena: 5)
2015-02-27 11:14:05

re: Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

Witam, ja staram się, by przynajmniej raz w tygodniu jeść rybę. Albo w formie: świeża lub też z puchy. Lubię śledzie w śmietanie, lubię śledzie z cebulką, ogórkiem kiszonym, groszkiem, jajkiem (prawie podałam przepis ;), uwielbiam łososia pieczonego i pstrąga z bryndzą i czosnkiem, makrelę wędzoną i flądrę nad morzem. Mmm. Tuńczykiem też od czasu do czasu nie pogardzę. I uważam, że wystarczy. Moja sąsiadka ma 95 lat. W życiu nie zjadła całej ryby, bo nie lubi smaku i zapachu. I też żyje. I to jak!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
jacek
(Ocena: 4)
2016-05-06 11:06:52

fuj po takim jedzonku to pewnie caly dzien na kiblu..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
alicja
(Ocena: 5)
2013-12-15 18:08:28

re: Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

www.suempol.pl/kulinaria/lista-przepisow/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
%%
(Ocena: 5)
2013-03-21 17:05:57

re: Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

Jak to mówią, rybka lubi pływać, najlepsza z 0,5 lub 0,7 ;) choć nie każdy tak może

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
siła
(Ocena: 5)
2013-03-21 17:03:38

re: Ryby: Które warto jeść, a których lepiej unikać? PORADY ŻYWIENIOWE

Ja jem stejki, takie rybki to na odchudzanie chyba, albo dobre na przekąske :P:P:P hehe

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-04-17 12:32:25

a ja najlepiej lubie szprotki, sledzie w smietanie, makrele wedzona, tylapie i oczywiscie mirune ja to jem bardzo czesto raz w tyg. to minimum :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-02-07 11:49:40

Mniam uwielbiam karpia ale na tuńczyka też nie narzekam:*

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-12-22 22:18:28

"do ich hodowli używa się hormonów" - nie wiem jak z innymi rybami ale słyszałam ze pangom wszczepiają mocz kobiet ciężarnych...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-12-17 16:09:34

i tak we wszystkim jest pełno ołowiu

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-12-17 13:06:56

a ja przed chwilą skończyłam jeść łososia , niam .

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz