Powiedz STOP podjadaniu!

19 Stycznia 2014

Udowodniono, że nadwaga u ponad 90 proc. ludzi to wynik podjadania. Naprawdę warto zerwać z tym niezdrowym nawykiem. Tylko jak to zrobić?

jedzenie

Pora zrobić rachunek sumienia. Która z nas nie ma tego grzechu na sumieniu? Wafelek koło południa, prażona kukurydza w kinie, ciastko do kawy, chipsy podjadane w czasie pracy przy komputerze, precelki podczas nauki, pączek tu, batonik tam. A czasem również przekąszanie różnych smakołyków w nosy. Ups! Z pozoru niewinne podjadanie może bardzo źle przysłużyć się zdrowiu, o utracie szczupłej sylwetki nawet nie wspominając. Zwykle takimi przekąskami się nie przejmujemy, nie zdajemy więc sobie sprawy, ile tak naprawdę pochłaniamy kalorii – i to pustych.

Inna sprawa, że nasze potrzeby żywieniowe są ściśle związane z psychiką. Dlatego jemy nie tylko wtedy, gdy jesteśmy głodni, ale również wtedy, kiedy jesteśmy źli, szczęśliwi, nieszczęśliwi, smutni, zestresowani oraz zawsze wtedy, kiedy jakaś smaczna potrawa wzbudzi w nas nieposkromiony apetyt. Oznacza to, że głodem wcale nie kieruje nasz żołądek, ale mózg i emocje.

Jeśli podjadasz, musisz mieć świadomość, jak bardzo obciąża to twój metabolizm. Układ trawienny potrzebuje sporo czasu, by dobrze przyswoić różne elementy pożywienia. Długo trwa trawienie białka; najpierw musi ono zostać poddane działaniu kwasów obecnych w żołądku, by następnie zostać podzielone na mniejsze cząstki. Jeśli jednak wciąż dostarczasz organizmowi pożywienie, nowe białko miesza się z tym jeszcze niestrawionym, co bardzo obciąża żołądek i spowalnia metabolizm. Z kolei podjadanie węglowodanów między posiłkami sprawia, że jesteśmy zmęczeni, przesyceni, szybciej stajemy się głodni (!), a organizm się zakwasza.

Stop podjadaniu!

Nie ulega zatem wątpliwości, że podjadanie nie sprzyja zdrowiu, zwłaszcza gdy robimy to często i sięgamy po kaloryczne przekąski. Jak się tego oduczyć?

Wyobraź sobie to, co zjadłaś

Swój sposób na zerwanie z podjadaniem znalazła Lucyna Kwiatkowska, psycholog i coach, ekspertka kampanii nieidealna.pl. „Zaczęłam analizować listę swoich przekąsek i sprawdzać w myślach, czy to rzeczywiście tak dużo. W wyobraźni zaczęłam wykładać na dużym kuchennym stole wszystkie produkty, które zjadłam od rana.

Strony

Komentarze (22)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 22:38:05

re: Powiedz STOP podjadaniu!

Ja też jem wszystko co chce, bo raz się żyję. Dobre jedzenie nadaje życiu kolorów. Po prostu ćwiczę i biorę acetomale - dzięki temu nie tyję a chudnę i mam super zadbaną cerę. Polecam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 17:48:15

re: Powiedz STOP podjadaniu!

ja jem wszystko co chce i o kazdej porze. raz sie zyje. i nie cwicze

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
tośka
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:43:29

re: Powiedz STOP podjadaniu!

Ja jadam tak: na śniadanie (6.30) płatki ostatnio typu fitness a jak nie to czekoladowe ale np z jogurtem naturalnym. W szkole jestem głodna już gdzieś 9.30 więc jem z 2 kanapki z serem albo szynką. Za 2 godziny tak samo, tylko że 1 kanapkę, po godzinie znowu kanapka albo pizzerka czy coś z piekarni (nie jest tak zawsze ale najczęściej) Wracam do domu to oczywiście jem obiad, raczej jest to normalna porcja, tylko że moja mama gotuje dość tłusto (sosy itp) Po obiedzie coś słodkiego wafelek albo jakiś owoc. No i na końcu gdzies tak po 19 kolacja. W sumie 6 posiłków + jakaś przekąska xd ćwiczę na wf + czasami, jak mam dobry okres to raz w tygodniu kiedyś z 3 razy ;/ Ważę 49/50 przy wzroście 161cm...Hm myślę, że tragicznie nie jest (?), ale muszę po prostu muszę znowu zacząć ćwiczyć;/ Zawsze rewelacyjnie się po tym czułam, tylko że zawsze głodna potem byłam -_-

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
tośka
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:48:14

ah i dodam, że piję duużo wody, to uważam za najważniejsze. Bez wody bolałaby mnie głowa i ogólnie skóra źle nawodniona jest beznadziejna...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 16:17:55

Przy swoim wzroście masz odpowiednią wagę, a po ćwiczeniach zjedz po prostu jabłko, czy inny owoc i nie będziesz czuła głodu, a jednocześnie nie nadrobisz straconych kalorii :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:09:03

re: Powiedz STOP podjadaniu!

ja wstaję około 10, jem śniadanie- bułkę jasną z serem/szynką, o 13 jem obiad-zazwyczaj niestety coś niezdrowego, około 17 znowu bułki, o 20 znowu coś(jajecznica, kakao, kiełbaski), później około 23 jakieś bułki.. w przeciągu dnia- całe opakowanie czekolady albo ciastek i do tego owoce: pomarańcze, albo jabłka. Ważę 49 kg, ale mam napuchnięty brzuch i twarz. Do tego w ogóle nie ćwiczę, więc kondycja zerowa. Dziewczyny, jak myślicie co zmienić? chciałabym schudnąć z brzucha i twarzy..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:12:06

o 23 bułki..? masakra...jak to co zmienić? Własnie jedzenie przed spaniem, nie mam zielonego pojęcia jak można jeść BUŁKI o 23. Swoją droga, całe opakowanie czekolady? Nieź;e..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:26:01

Ja także czasami zjem coś po 21, więc to nie jest nic strasznego, a gdyby zsumować jakieś kęsy czekolady,batonika itp również by pewnie wyszła cała czekolada. Waże 49/50 przy wzroście 161 (To dużo?) Ćwiczę na wf (mamy wycisk) i od czasu do czasu w domu...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-20 14:36:44

jasne, po 21 zjeść a zjeść BUŁKI to różnica, prawda? Jak idziesz spać o 24, to zjedzenie czegoś po 21 nie jest niczym strasznym, ale po 23 już tak.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 22:52:09

re: Powiedz STOP podjadaniu!

ja pracuje w resturacji na bufecie, muszę próbować potraw :/ i przytyłam 4 kg w ciagu poł roku :/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 23:11:13

hahahaha to ciekawe ile jesz tych "potraw" jak umiesz po próbowaniu przytyć :D spoko

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 23:32:59

No to jak się je w pracy to się potem powinno jeść mniej

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ola
(Ocena: 5)
2014-01-19 21:05:55

re: Powiedz STOP podjadaniu!

Notowanie posiłków, dzienniczek odchudzania to pierwsze kroki do zaburzeń odżywiania. U mnie tak się zaczęło.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 23:32:13

Ja właśnie zaczęłam notować. Już drugi tydzień. Nie strasz! Chociaż przy 70 kilo to do anoreksji mi jeszcze daleko :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 14:01:21

re: Powiedz STOP podjadaniu!

Ja mam taki system - jem b. często, ale małe porcje. Np. nie mam kolacji takiej typowej - nie jem 3 kanapek na raz, tylko np. co godzinkę po jednej. W ten sposób nie podjadam, bo nie mam nawet kiedy. A jeśli już, to np. szamię marchewki :D Mało kalorii, a chrupie się dłużej niż np. cukierka, który ma 2 gryzy i kilka razy więcej kalorii.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
cukierek123
(Ocena: 5)
2014-01-19 12:08:31

re: Powiedz STOP podjadaniu!

Ja jestem bardzo szczupła i mam wściekle szybki metabolizm. Podjadam na okrągło, i mam to szczęście, że nie zmienia to mojej sylwetki. Mam bardzo fajny płaski brzuch. Czasem jednak żałuję, że nie mam paru kilo więcej, ale jestem bardzo chaotyczna, niereguralna i ciężko jest mi zachować regularność na diecie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 23:29:46

może masz tasiemca :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ona
(Ocena: 5)
2014-01-19 09:58:13

re: Powiedz STOP podjadaniu!

to prawda niestety, ja zawsze jadłam stałe posiłki, zmieniajac tryb zycia, miejsce zamieszkania, latwiej mi bylo zjadac w ciagu dnia ciastka, ciasto, kawe za kawa, kanapki, wypijac kawe za kawa i tak w ciągu roku przybyło mi 7 kg :( koszmarna waga, koszmarne ciało a najgorsze jest to ze nie potrafie zgubic tych kg , ciezko jest mi jesc stale posilki :(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 16:44:14

co ma kawa do twoich ciasteczek?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Aga
(Ocena: 5)
2014-01-19 18:04:57

Ma i to bardzo dużo, jeśli jest to np. latte na tłustym mleku z dodatkiem np. syropu karmelowego albo innego. Taka kawa ma tyle kcal co kanapka z razowego pieczywa

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 18:06:09

ale jesteś tępa - chodzi o to, że zmieniła tryb życia i wszystko w biegu robiła nie przywiązując wagi do posiłków, a nie ogólnie o kawę

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-01-19 18:18:05

duży procent jej wypowiedzi stanowią kawa - a dla mnie kawa nie jest raczej czymś, po czym mozna przytyć. No ale jeśli ktoś pije kawe w syrtopem karmelowym i na tłustym mleku kilka razy dziennie, to sorry, nie wiedziałam , że można tak pić. I wypraszam sobie przezwiska kochanie :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz