Porada dietetyka: Zielone menu bogate w kwas foliowy

04 Maja 2011

„Zielono mi...” – pora zaśpiewać w kuchni te słowa. Oto kilka przepisów na pyszne i proste dania. W dodatku całkowicie zielone, czyli bogate w kwas foliowy.

zupa groszkowa

Kwas foliowy (folacyna, witamina B6) ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju dziecka. Zapobiega pojawianiu się wad rozwojowych cewy nerwowej. Stosowne suplementy powinno się przyjmować już na trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę oraz przynajmniej przez pierwszych 12 tygodni jej trwania. Folacyny nie powinno zabraknąć w diecie przyszłej mamy, dlatego staraj się jak najczęściej wykorzystywać w kuchni szpinak, kapustę, brokuły, szparagi, brukselkę, awokado, banany, żółtka jaj, fasolę, pomidory i orzechy.

Zaletą tych dań jest fakt, że smakują wyśmienicie, są oryginalne i z pewnością zachwycą wszystkich, którym się je zaserwuje. Mało tego – zielone potrawy są zdrowe i pożywne. Możesz je przygotować zarówno na obiad, jak i na podwieczorek czy kolację. Powodzenia. I smacznego!

Szybka groszkówka

Składniki: 1 puszka konserwowego groszku, 4 szklanki rosołu (może być z kostki, o smaku grzybowym, warzywnym lub drobiowym), garść posiekanej zieleniny (natka pietruszki, koperek, bazylia), garść startego żółtego sera (najlepiej parmezanu), 1 łyżeczka oliwy lub masła, sól, pieprz

Wykonanie: groszek zmiksować z zalewą lub przetrzeć przez sito. Zagotować rosół, dodać przecier groszkowy i zagotować na niewielkim ogniu. Doprawić do smaku. Przed podaniem dodać oliwę i posiekaną zieleninę, ewentualnie starty ser. Podawać z pieczywem, a jeszcze lepiej ze świeżymi grzankami z bułki lub razowego pieczywa, można też z groszkiem ptysiowym lub krakersami.

Tarta ze szpinakiem

Składniki: (ciasto) – 200 g mąki, 100 g masła, 3 łyżki zimnej wody, olej, pół łyżeczki soli, (nadzienie) – 300 g mrożonego szpinaku, 300 g cebuli, 3 ząbki czosnku, 2 jajka, 100 g startego żółtego sera, 150 ml śmietany, 2 łyżki masła, sól, pieprz

Wykonanie: szpinak rozmrozić. Mąkę wymieszać z solą i posiekać dużym nożem z masłem. Wlewając wodę, szybko ugniatać ciasto. Po zagnieceniu włożyć do lodówki na pół godziny. Po tym czasie rozwałkować ciasto i włożyć na natłuszczoną olejem okrągłą formę. Piec w 200 stopniach przez 10 minut. Podczas pieczenia odparować rozmrożony szpinak, dodając do niego rozgniecione ząbki czosnku. Cebulę pokroić w plastry. Na patelni roztopić masło, następnie zeszklić cebulę. Jajka zmieszać ze śmietaną, dodać przestudzony szpinak oraz cebulę. Wymieszać, doprawić solą i pieprzem. Całość wylać na ciasto i wstawić do piekarnika na 25 minut, piec w temperaturze 200 stopni.

Strony

Komentarze (5)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-04 22:09:11

super przepisy, znam od paru lat tylko kilka z nich a te nowe jak np. zupa z groszkiem wyprobowalam. Smakuje rewelacyjnie, a co do wlasciwosci odzywczych to nie jestem pewna z uwagi na ilosc tluszczu-oczywiscie moge sie mylic. smacznego :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-05 19:40:58

szczaw zabiera magnez^^ jaki zaaalll !! .

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-04 09:06:23

szczaw- ok, ale gdzie moj ukochany szpinak? :( i sos do spaghetii, i sam z jajkiem, i w zrazach palce lizac

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1