Nowa piramida żywienia: Co powinniśmy jeść według dietetyków?

06 Lutego 2016

Dzięki piramidzie żywienia wiemy, jakie produkty służą naszemu zdrowiu, a czego należy się wystrzegać. Oto najnowsze zalecenia naukowców.

piramida żywienia

Piramida żywienia w bardzo prosty sposób pokazuje, co należy jeść i w jakich ilościach, żeby być zdrowym i dobrze się czuć. Piramidę żywienia pewnie pamiętasz ze szkoły. Być może często się jej przyglądałaś, choć pewnie niespecjalnie przejmowałaś się jej zaleceniami. Wiadomo natomiast, jak do niedawna wyglądało (i często wciąż wygląda) żywienie w wielu polskich domach: dużo pieczywa, mięsa, wysokie spożycie wędlin i serów, strączki, makarony, ryż, warzywa i owoce. Piramida żywienia ma zwrócić uwagę na to, co należy zmienić w naszej diecie. Opiera się na opracowaniach naukowców, bierze pod uwagę współczesny styl życia i dąży do zaspokojenia zdrowotnych potrzeb człowieka.

– Nowa piramida Instytutu Żywności i Żywienia wraz z 10 zasadami i opisem jest najprostszym, krótkim i zwięzłym sposobem wyrażenia zasad prawidłowego żywienia. Wiedza o żywności, żywieniu oraz ich wpływie na zdrowie człowieka jest dziś ogromna, podlega też stałej ewolucji i zmianom. Dlatego również nasza piramida co pewien czas poddawana jest pewnym modyfikacjom. Aktualna piramida jest m.in. odpowiedzią na zalecenia WHO, a jej myśl przewodnią można ująć tak: mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika – tłumaczy prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

W najnowszej piramidzie pierwsze, co zwraca uwagę, to rola aktywności fizycznej. We wcześniejszych piramidach nie była uwzględniania – teraz znajduje się na samym dole, czyli w najważniejszym miejscu. Oznacza to jedno: naukowcy wiążą zdrowie z ruchem i zwracają uwagę, że aktywność fizyczna musi być połączona z urozmaiconą dietą. Chodzi zarówno o sport, jak i o codzienny ruch: schematyczny opis zalecanych aktywności fizycznych w najnowszej piramidzie uwzględnia marsze z kijkami, gimnastykę, pływanie, jazdę na rowerze, a także spacery z rodziną oraz wchodzenie po schodach. Wniosek taki, że należy szukać okazji do ruchu – w czasach, gdy wiele z nas znaczną część dnia spędza na siedząco, aktywność fizyczna zyskała szczególne znacznie.

Exclusive: Wykończyła mnie zdrowa dieta

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (4)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2016-02-29 23:41:54

re: Nowa piramida żywienia: Co powinniśmy jeść według dietetyków?

nieważne czy nowa piramida czy stara piramida. najważniejsze żeby dieta opierała się na zdrowej, nie przetworzonej żywności. bo przecież nie warto w siebie pakować tej wszechobecnej chemii, która w niczym nie pomaga. bardzo fajne naturalne produkty można dostać np na bio-kraina.pl. smacznie i zdrowo ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-02-07 18:07:49

re: Nowa piramida żywienia: Co powinniśmy jeść według dietetyków?

gdzie można dostać żółte serce?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-02-06 11:47:17

re: Nowa piramida żywienia: Co powinniśmy jeść według dietetyków?

Piramida iżż jest skierowana do osób zdrowych, które nie maja alergii na wiele produktów, a mleko zawsze można zamienić na bezlaktozowe, teraz są nawet dostępne sery i twarogi bezlaktozowe

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-02-06 07:41:58

re: Nowa piramida żywienia: Co powinniśmy jeść według dietetyków?

noo nabiał super, zwłaszcza jak jest się uczulonym na laktozę - co wcale nie jest rzadkie, bo większość społeczeństwa cierpi po spożyciu mleka i przetworów mlecznych. dopiero niedawno zaczęłam kojarzyć, po czym mi tak źle i od kiedy wyeliminowałam te produkty, nie mam żadnych problemów.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1