Nasiona chia - hit dla zdrowia i urody

04 Kwietnia 2015

Te niepozorne nasionka mają potężny wpływ na zdrowie. A przy tym można je wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów. Poznaj nasiona chia.

nasiona chia

Chia to druga nazwa szałwii hiszpańska (łac. Salvia hispanica), rośliny z rodziny jasnotowatych, która pochodzi ze środkowej i południowej części Meksyku oraz z Gwatemali. Szałwię hiszpańską uprawiali już Aztekowie. I trudno się dziwić, ponieważ jej nasiona, choć maleńkie, mają wielką moc. Aztekowie zaliczali chia do najważniejszych pokarmów; kronikarze opisywali je jako trzecią najważniejszą dla Azteków uprawę – zaraz po fasoli i kukurydzy. Hołd i podatek dla kapłanów oraz azteckiej szlachty płacony był często właśnie w nasionach chia.

Ciekawostką jest fakt, że słowo „chia” pochodzi od wyrazu „chian”, który w języku nahuatl (to najbardziej rozpowszechniony język z grupy uto-azteckiej; główny język Azteków) oznacza „oleisty”. Dzisiaj chia uprawia się w Meksyku, Paragwaju, Boliwii, Ekwadorze, Argentynie, Australii i Gwatemali. W 2008 roku największym na świecie producentem chia była Australia. W Europie szałwia hiszpańska dopiero zyskuje popularność, jednak zwrot ku zdrowemu odżywiania sprawił, że nasiona chia ma w swojej ofercie coraz więcej sklepów z żywnością ekologiczną.

Bogaty skład

Nasiona chia to przede wszystkim bardzo dobre źródło białka – ziarenka szałwii hiszpańskiej mają go pięciokrotnie więcej niż mleko. To również świetne źródło błonnika, którego jest w nich aż 25 proc. Bardzo cenne w ziarenkach szałwii hiszpańskiej są antyoksydanty, które chronią nasz organizm przed przedwczesnym starzeniem i rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów.

Nasiona chia to bogactwo cennych witamin i związków mineralnych. Znajdują się w nich przede wszystkim witaminy z grupy B, witamina C i witamina A oraz sporo witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem i tzw. eliksirem młodości. Jeśli chodzi o związki mineralne, nasiona chia zawierają m.in. żelazo, wapń, magnez, potas, cynk, fosfor. Chia mają aż 13 razy więcej magnezu od brokułów i siedmiokrotnie więcej witaminy C niż pomarańcza.

Strony

Komentarze (1)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Goodforyou blog
(Ocena: 5)
2015-04-04 20:49:14

re: Nasiona chia - hit dla zdrowia i urody

Bardzo lubię, dodaję do sałatek.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1