Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

08 Marca 2015

Wymiatanie z lodówki smakołyków w środku nocy to szaleństwo, które może zrujnować twoje zdrowie, samopoczucie i wygląd.

nocne podjadanie

Być może znasz to z autopsji: w ciągu dnia trzymasz fason i starasz się ograniczać liczbę kalorii. Wybierasz produkty, które nie szkodzą twojej figurze. Odmawiasz sobie jedzenia. Gdy jednak przychodzi wieczór albo noc, puszczają ci hamulce. Urządzasz sobie ucztę pod osłoną nocy. Albo wstajesz z łóżka, żeby wrzucić coś na ruszt. Błyskawicznie dopadają cię wyrzuty sumienia, ale co z tego, skoro następnego dnia robisz dokładnie to samo?

Szukanie przyczyny

Nie lekceważ takiego zachowania, bo może ono ściągnąć na ciebie poważne kłopoty zdrowotne. Ma to nawet swoją nazwę – w medycynie mówi się o zespole nocnego jedzenia (NES, z ang. night eating syndrome). To zaburzenie, które polega na niekontrolowanym objadaniu się w ciągu nocy. NES może być powiązane z otyłością czy depresją. Charakterystyczne są w tym przypadku zaburzenia snu – głównie bezsenność.

Typowe dla zespołu nocnego jedzenia są: pomijanie śniadania, ograniczanie posiłków w ciągu dnia, spożywanie ponad połowy racji żywieniowej wieczorem i w nocy, brak kontroli, zaburzenie rytmu dobowego, wyrzuty sumienia i poczucie wstydu po nocnym napadzie głodu, sięganie po niezdrowe produkty. Naukowcy u osób dotkniętych NES zaobserwowali spadek nastroju w godzinach popołudniowych. Zespół nocnego podjadania nierzadko rozwija się u osób, które narażone są na długotrwały stres. Problemy emocjonalne, osobiste czy życiowe mogą doprowadzić do nocnego podjadania.

Z badań naukowych wynika, że u osób cierpiących na zespół nocnego jedzenia dochodzi do wzrostu stężenia kortyzolu wydzielanego w nocy (to tzw. hormon stresu), a także do nocnego osłabienia wydzielania leptyny (odpowiedzialnej za regulację apetytu) oraz melatoniny (odpowiedzialnej za sen).

Ratuj swoje zdrowie

Jeśli podjadasz wieczorem i w nocy, musisz z tym skończyć, bo zniszczysz sobie zdrowie. NES fatalnie wpływa na metabolizm. Taki nieracjonalny sposób odżywiania sprzyja tyciu i rozwinięciu się chorób związanych z nadwagą. Duńscy naukowcy odkryli, że NES może również zaszkodzić naszym zębom. Uczeni zauważyli, że osoby podjadające nocą po paru latach straciły więcej zębów od tych, które tego nie robiły. Pamiętajmy, że resztki pożywienia, które zostają w jamie ustnej, to doskonała pożywka dla bakterii, co przyczynia się do rozwoju chorób zębów i dziąseł.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (5)
ocena
3.4/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

szczupła
(Ocena: 1)
2015-03-10 14:07:43

re: Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

Nie ma nic lepszego od nocnego podjadania, kropka. To mnie uszczęśliwia, nie zamierzam z tego rezygnować.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 1)
2015-03-08 21:22:08

re: Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

Jak skończyć z podjadaniem w nocy? Zaczęłabym od.. niepodjadania, ale może moja logika szwankuje.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 18:06:05

re: Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

u mnie to dosyc swiezy problem, ale rzeczywiscie zauwazylam, ze jestem wiecznie zmeczona, niewyspana i drazliwa od czasu kiedy zaczelam sie obzerac slodyczami zaraz przed snem;/ chyba czas wziac sie za siebie ehh

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 01:36:22

re: Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

ja mam superpatent, jesli ktos ma chlopaka :D po prostu spimy razem,i ze on ma plytki sen to się budzi i mnie opieprza,za kazdym razem jak probuje wymknąć się po papu :D nieraz przeklinalam swoj "genialny pomysl",ale dziala!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 01:19:35

re: Jak skończyć z nocnym podjadaniem?

dobra,artykuł przeczytany,czas coś zjeść :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1