Jak się zdrowo odżywiać w pracy?

06 Kwietnia 2010

iewłaściwa dieta i zamawianie gotowych, wysokokalorycznych potraw ma wpływ na występowanie otyłości wśród pracowników biurowych.

Jak się zdrowo odżywiać w pracy?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) racjonalne odżywianie może wpływać na wzrost wydajności pracy aż o 20%. Niewłaściwa dieta i zamawianie gotowych, wysokokalorycznych potraw ma wpływ na występowanie otyłości wśród pracowników biurowych. Eksperci programu „Lżej w pracy” przedstawiają zasady zdrowego odżywiania i troski o szczupłą sylwetkę w pracy.

Pośpiech i duża ilość obowiązków sprawia, że pracownik biurowy zapomina o regularnych posiłkach. W momencie, gdy poczuje głód, zadowala się gotowymi potrawami typu pizza i fast food. W połączeniu z brakiem aktywności fizycznej prowadzi to do nadwagi, a następnie do otyłości. Prawidłowe odżywianie jest podstawowym warunkiem utrzymania szczupłej sylwetki i dostarcza substancji odpowiedzialnych za jasność i szybkość myślenia, pamięć długotrwałą oraz przytomność umysłu.

- Troska o szczupłą sylwetkę sprawia osobom zapracowanym dużą trudność szczególnie ze względu na zamawianie gotowych posiłków. Dlatego ważne jest wspomaganie procesów przetwarzania tłuszczu suplementami diety, np. takimi które zawierają chitosan, substancję wiążącą tłuszcze i ograniczającą ich  wchłanianie do organizmu – mówi dietetyczka Justyna Marszałkowska.

Posiłki do pracy:

Pożywne śniadanie, np. pełnoziarniste płatki z mlekiem, dostarczy nam niezbędnej energii na cały dzień. Dlatego ważne jest, by nie wychodzić z domu na czczo. Nie powinno się również omijać kolejnych posiłków, gdyż uczucie głodu powoduje sięganie po tuczące i niezdrowe przekąski.

Drugie śniadanie: dwie kromki pieczywa chrupkiego i mały kefir lub maślanka z dwiema łyżkami otrąb pszennych.

Dla wygody można całe opakowanie pieczywa chrupkiego i otrąb pszennych zostawić w pracy, gdyż są to produkty suche o długim terminie ważności. Jeżeli nie ma takiej możliwości, należy spakować te produkty w torebki foliowe.

Obiad: spaghetti z sosem pomidorowym (120-130 g ulubionego makaronu razowego, pierś z kurczaka pokrojona na drobno i podsmażona, sos pomidorowy – pół puszki pomidorów, przyprawy) lub schab z warzywami (plaster schabu rozbity i usmażony z przyprawami, ulubione warzywa uduszone lub ugotowane na parze) lub kanapka z polędwicą i sałatka (dwie kromki pieczywa razowego, 4 plasterki polędwicy, sałata, pomidor, ogórek, łyżeczka oliwy z oliwek, ulubione przyprawy) lub dwie kromki pieczywa chrupkiego i sałatka z łososiem lub tuńczykiem (plaster łososia lub tuńczyk, sałata, pomidor, ogórek kwaszony, 2-3 łyżki kukurydzy, łyżeczka oliwy z oliwek, ulubione przyprawy).

Podwieczorek: dowolny owoc.

Przygotowywanie: Posiłki można przygotować wieczorem poprzedniego dnia. Jeżeli nie jesteśmy w stanie poświęcać na to czasu codziennie, można gotować podwójną porcję na dwa kolejne dni.

Pakowanie: Eksperci programu „Lżej w pracy” zalecają korzystanie z opakowań, które utrzymują świeżość i smak potrawy. Przed wyjściem należy się zastanowić, czy w pracy chcemy zjeść posiłek ciepły czy zimny, gdyż będzie miało to znaczenie przy pakowaniu. W przypadku, gdy w pracy nie ma mikrofalówki lub kuchenki, a zależy nam na ciepłym posiłku, można pudełka włożyć do specjalnej termo-torby utrzymującej ciepło.

Nieprzewidziane sytuacje: Warto zostawić w pracy dodatkowe produkty, np. płatki pełnoziarniste, owoce suszone, chrupkie pieczywo. Mogą być wykorzystane, gdy musimy zostać dłużej w pracy. Jeżeli konieczne staje się kupienie gotowego posiłku, najlepiej zamówić sałatkę bez sosu lub kanapki z pieczywem razowym.

Materiały prasowe

Zobacz także:

Jak oszukać głód? 

Przedstawiamy kilka prostych sztuczek, które pozwolą ci schudnąć bez diety. 

Dietetyczny zegar biologiczny 

Poznaj odpowiedź na pytanie, co jeść i o której godzinie, żeby cieszyć się zdrowiem i piękną sylwetką!   

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (38)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anita
(Ocena: 5)
2013-03-29 15:56:10

re: Jak się zdrowo odżywiać w pracy?

Dla chcącego nic trudnego. Z dietą strukturalną można naprawdę zdrowo się odżywić. To wpaniała dieta, która daje nam wszystkie potrzebne składniki. Mnie smakują przepyszne koktajle, ktore służą za posiłek. Przygotowuję je sobie poprzedniego dnia w domu i zabieram do pracy. Nie korzystam ze "śmieciowego" jedzenia, a dieta strukturalna jest świetną alternatywą.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-08-29 09:35:19

Nie każdy jest w stanie mieć aż tak zaplanowany jadłospis. Praca faktycznie czasem przeszkadza w zdrowym i regularnym nieodżywianiu. Według mnie można też spróbować diety metabolicznej, gdzie je się wyłącznie pokarmy, które są najlepiej przyswajalne przez organizm. Z tego co wiem to takie ustalenie indywidualnego kodu metabolicznego i na jego podstawie jadłospisu wykonują w tej klinice Vimed. Według mnie jest to jedno z bardziej rozsądnych rozwiązań. :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-08 09:36:57

tak jak my w szkole . :):):)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-07 17:32:53

jak na to patrze to myśle sobie ze jednak dam sobie z tym spokoj!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-07 00:23:15

ja spędzam w pracy pół dnia, rano jak wychodziłam z domu najczęściej spóźniona nie zwracałam uwagi czy wezmę ze sobą coś do jedzenia, więc później kończyło się na jakimś fast foodzie zamawianym, skutki tego ostatnio zauważyłam po próbie wciśnięcia się w wiosenną kieckę:/... dlatego od jakiegoś czasu staram się bardziej dbać o siebie, wieczorem przygotowuję sobie coś lekkiego co mogę ze sobą zabrać (skorzystałam z kilku wskazówek które tu znalazłam m.in : www.klubdobrejenergii.pl/dobra_energia_dla_ciebie.html/590/Dieta_dla_biznesmena/ może business woman nie jestem, ale myślę że przyda się każdemu kto przesiaduje dużo w biurze, gdzie jest mało okazji do ruchu a dużo okazji do "podjadania") mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom uda mi się trochę zrzucić mimo przesiadywania za biurkiem:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 21:00:53

Prawda jest taka że jak się chce to można. Ja codziennie rano wypijam wodę z cytryną, po jakimś czasie kawę, bo niestety bez niej nie potrafię od rana funkcjonować. W pracy zjadam kefir z musli albo z warzywami np. pomidorkiem i ogórkiem, lub bułkę grahamkę z warzywami, czasem przegryzę jabłko czy banana, od czasu do czasu wypiję gorący kubek. Jak wracam do domu to jestem już tak zmęczona że nawet nie mam sił jeść. Czasem zrobię jajecznicę z cebulką i pomidorem, czasem pół kromeczki z dżemem a jak mam siłę to sałatkę.Czasem się zdarzy mięsko z kurczaka czy rosół, wszystko zależy od tego jaki mam dzień, ile czasu i sił, natomiast wiem że się staram.Strews też bardzo mocno działą na cżłowieka, we mnie wstrzymuje uczucie głodu i jestem wystarczająco najedzona posiłkami które inni wsuwaja tylko na śniadanie. Każdy ma inną przemianę materi i każdy najlepiej wie co dla niego jest odpowiednie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 15:14:34

Ja pracuje za biurkiem ale żebym była otyła???????? bardziej za chuda :>Przerwe mam jedna pół godzinną czasem po drodze do pracy kupie jakiś jogurt z bułka , czasem pączka, czasem wyskoczę do pobliskiego sklepiku(sporadycznie).Najgorsze jest to że czasem pracuje i jem ,tyle mam roboty:/.Jak przychodzę do domu to najpierw musze odpocząć więc obiad zjem dopiero o jakiejś 16-17.Jesli chodzi o przerwy w posiłkach to fakt mam z tym problem .No cóż każdy je wtedy kiedy ma czas , a ja przeciez nie bedę wsuwać kanapki przy petencie :/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 12:16:26

A ja podobnie jak Wy studiuje dziennie. Na zajecia dojezdzam codziennie, okolo 50 km. Kiedy mam na 7.30, musze wstac o 4.00 a wyjechac koło 5.00. Chcąc trzymac sie tych odstepow pomiedzy posilkami to chyba musialabym ostatni posilek zjesc o 15 :( a ja wracam po calym dniu bardzo zmeczona i najczesciej glodna. Rano podobnie, zjem sniadanie ale zanim dojadę jestem znowu głodna :( ehh :(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 13:18:05

Odstępy między posiłkami możesz dostosować do swojego trybu życia. Ważniejsze jest żeby nie jeść rzadko i nie opychać się po przegłodzeniu. Na śniadanie przed studiami zjedz sobie jajecznice z pomidorem, garść orzechów i np. płatki owsiane. Jajka dają uczucie sytości na długi czas. Posiłki lepiej przygotować wcześniej i uwierz, że jeżeli dobrze je skomponujesz to nie będziesz głodna i metabolizm będzie "działał" bez zarzutu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 13:32:57

heh a ja jem tylko jeden posiłek dziennie i jest to obiad . Na sniadanie nie mam czasu (czasem rano wypije kawe bez cukru) a po kolacji nie moge spac. No i chcialabym zeby ulecialo mi pare kg .;p

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 14:08:42

ja pierdziu, jakbym miała jeszcze jajecznice robić rano, to chyba by musiała wstawać o 3... ja mam podobną sytuację, i niestety nie mam mikrofalówki w pracy nawet,spaghetti czy kotletów gotować nie będę, więc generalnie żyję cały dzień na kanapkach. niestety

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-07 00:03:58

no nie przesadzaj ;/ rozbijasz jajka do kubka, mieszasz, doprawiasz i sru na patelnie. 1-2 minutki i jajecznica gotowa xD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-08 12:32:10

jajka są wysoko kaloryczne

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-08 18:37:09

no i dobrze bo mają dodać energii na sniadanie :|

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-09 23:12:03

ja tam chetnie spozylabym boczku chocby teraz tu na boczku polecam rowniez kompot z wody:) tereska spod częstochowy

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 12:03:11

tyle się mówi o zdrowym odzywianiu itd.. ale pracując czy ucząc się cięzko tego przestrzegać... Np jedzenie o satłych porach. studiuje dziennie. zdarza się ze zajecią mam np od 8- 9 pozniej na 13 do 14.30 i kolejny raz na 17.30 do 19.... czyli tak naprawde jestem 4 godiny na zajeciach a clay dizen w d.... za przeproszeniem. raz na 8, raz na 13.... i chociaz nie wiem jak sie staram... to nie zawsze daje rade pilnowac 5 neiwielkich posilkow dziennie... po cot yle sie o tym mowi skoro od gornie jest to utrudniane?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 11:54:31

A JA PRACUJE W SKLEPIKU SZKOLNYM I TO JEST DOPIERO LIPA!!!!!!!!! WSZEDZIE SAME BATONY, CUKIERKI I GAZOWANE PICIE! EWENTUALNIE NA CIEPLO MINI PIZZA ALE TEZ TUCZY :/. CIASTO NIE ZDROWE, KETCHUP TEZ, BO DUZO OCTU, A SER TO JUZ WOGOLE SZKODA GADAC... TAK NA DOBRA SPRAWE TO DZIS NAWET CHLEB I WODA SA CHYBA NIEZDROWE. NAJLEPIJE TO ZAMKNAC GEBE NA KLODKE, ALBO NAPCHAC DO BRZUCHA WATY, BO NIC JESC NIE MOZNA :/ CO ZA SWIAT...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-04-06 13:16:10

ja pracuje w pizzerii :| co z tego jak zjem sobie w przerwie jakąś sałatke jak przez ten zapach jestem cały czas głodna ;(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz