Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

24 Grudnia 2013

Okres Bożego Narodzenia sprzyja nadmiernemu jedzeniu. Co zrobić, żeby tego nie odchorować i jak wrócić do formy po świątecznym łakomstwie?

jedzenie

Nawet jeśli na co dzień trzymamy się zdrowych nawyków żywieniowych i staramy się nie przejadać, w święta zwykle zwalniamy się z tej powinności i wynagradzamy sobie tygodnie postu. A gdy już rzucimy się na jedzenie, bardzo często tracimy kontrolę i sięgamy po wszystko, co wpadnie nam w ręce. Zwłaszcza że bożonarodzeniowe potrawy są naprawdę smaczne i trudno ich sobie odmówić.

Żeby uświadomić sobie, jak bardzo kaloryczne może być świąteczne dogadzanie swojemu żołądkowi, wystarczy przyjrzeć się temu, co ląduje na stole i w tradycyjnych potrawach – zupa zabielona mąką, pasztet, ciasta, śledzie w oleju, sałatki z majonezem, smażone ryby i pierogi, kapusta z zasmażką, a do tego pieczywo, masło, keczup i musztarda, sosy, gazowane napoje, nierzadko alkohol i inne kaloryczne dodatki. Dietetycy alarmują, że w czasie wigilijnej uczty możemy pochłonąć nawet… 3 tys. kcal! Co zatem zrobić, żeby nie obciążyć żołądka, a po skończonym ucztowaniu szybko wrócić do przedświątecznej formy?

Nie podjadaj!

To żelazna zasada, której w okresie świątecznym należy szczególnie przestrzegać. Nadmierna podaż kalorii i uczucie przejedzenia bardzo często są skutkiem podjadania w czasie przyrządzania tradycyjnych potraw. Kawałek ciasteczka, łyżka zupy czy kęs pasztetu to grzeszki, za które przyjdzie nam słono zapłacić. Z badań wynika, że nadwaga nawet u 95 proc. ludzi to skutek podjadania. Pamiętajmy też, że jeśli będziemy sięgać po jedzenie między posiłkami, nasz organizm nie zdąży go spalić. To bardzo obciąża cały układ pokarmowy. I jeszcze jedno – poszcząc przed wigilijną kolacją, w pełni docenisz smak tradycyjnych potraw.

Uwaga: powstrzymanie się od podjadania przed wigilijną kolacją nie oznacza, że przez cały dzień powinnaś się głodzić. To kardynalny błąd, który najczęściej prowadzi do ataku na jedzenie. Zadbaj o to, żeby wcześniejsze posiłki były lekkie i pożywne – sięgnij po rybę albo kurczaka ugotowane na parze, lekką surówkę, sałatkę warzywną, owoce, soki, ciastka owsiane. Niech będzie zdrowo i w rozsądnych ilościach.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (5)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 22:36:07

re: Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

Święta spędziłam na diecie tj. w trakcie okresu kiedy chciałam schudnąć i udało mi się. Po prostu brałam acetomale przez trzy miesiące od października i nie utyłam po świętach, chociaż próbowałam każdej potrawy która była na stole. Schudłam 15 kg - święta się na mnie nie odbiły :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
kokoszka
(Ocena: 5)
2013-12-25 14:23:29

re: Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

ja juz od dzis jestem na diecie...niestety :(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
etain
(Ocena: 5)
2013-12-24 15:45:25

re: Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

ja jezdze na rowerze codziennie, nie wazne czy swieta czy dzien powszedni.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Oli
(Ocena: 5)
2013-12-24 12:34:08

re: Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

Ludzie, to jest chore.. Co roku to samo.., nie chcesz przytyć to nie żryj tyle, proste i logiczne !

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-12-24 07:13:27

re: Jak przetrwać świąteczne obżarstwo?

Zdrowo zanizone kalorie na porcje ! Sam piernik w 100 gramach moze miec nawet 550 kcal uwazajcie na to co pisza !

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1