Jak i kiedy jeść owoce? Zanim zaczniesz się śmiać, lepiej przeczytaj ten artykuł!

08 Grudnia 2015

Z jednej strony słyszymy, że są bardzo zdrowe. Z drugiej zawierają fruktozę, czyli cukier prosty. Jak zatem powinno się jeść owoce?

jedzenie owoców

Instytut Żywności i Żywienia alarmuje, że Polacy jedzą za mało warzyw i owoców. Zgodnie z rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dziennie powinniśmy zjadać ich minimum 400 g podzielonych na 5-7 porcji. – Według najnowszych doniesień naukowych codzienne spożywanie 1-3 porcji owoców i warzyw zmniejsza o 14 proc. ryzyko zachorowania na nowotwór i przedwczesnego zgonu z powodu udaru mózgu czy zawału serca, podczas gdy spożywanie 5-7 porcji ogranicza takie ryzyko już o 36 proc., a spożywanie ponad 7 porcji dziennie powoduje spadek takiego ryzyka aż o 42 proc. (za porcję uznaje się ilość odpowiadającą 80-100 g) – mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

O ile z warzywami sprawa jest bezdyskusyjna, to owoce budzą nieco więcej zastrzeżeń. Są zdrowe, to fakt. Potwierdziły to badania naukowe. Każdy gatunek inaczej wpływa na nasze zdrowie i dostarcza nam innych związków – przede wszystkim witamin, mikro- i makroelementów oraz przeciwutleniaczy, które chronią nas przed przedwczesnym starzeniem i rozwojem wielu groźnych chorób, w tym przede wszystkim nowotworów.

Kilka przykładów: jabłka, owoce w Polsce najpopularniejsze, doskonale regulują trawienie, zawierają błonnik, czyszczą zęby, odświeżają oddech. Banany są znakomitym źródłem potasu, co wpływa na wyregulowanie poziomu krwi. Żurawina wpływa dobroczynnie na drogi moczowe i stan skóry, wzmacnia odporność. Ananas oczyszcza organizm i pomaga pozbyć się nadwagi, jest też naturalnym środkiem przeciwbólowym. Owoce jagodowe oczyszczają organizm z toksyn, wzmacniają go i chronią przed miażdżycą. Winogrona mają swój udział w odnowie biologicznej komórek. Kiwi korzystnie wpływa na stan zębów, kości i stawów, a przy tym obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Co z tą fruktozą?

Zalet owoców jest mnóstwo. Czy to oznacza jednak, że możemy się nimi bezkarnie objadać? Nie do końca. Owoce zawierają fruktozę, czyli cukier owocowy (łac. fructus – owoc). Jest ona znacznie wolniej przyswajana przez organizm niż sacharoza i glukoza. Istnieje szereg badań nad fruktozą. Z badań, które opublikowano w specjalistycznym magazynie „American Journal of Clinical Nutrition”, wynika, że dieta o dużej zawartości fruktozy szkodzi wątrobie zwierząt laboratoryjnych.

Strony

Komentarze (1)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-12-08 20:45:30

re: Jak i kiedy jeść owoce? Zanim zaczniesz się śmiać, lepiej przeczytaj ten artykuł!

ja tam slyszałam że pomidorów nie powinno się lączyć z ŻADNYM nabiałem. heh.. ile szkół tyle teorii.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1